Arsacal
button
button
button
button


Vrede voor Gaza, Vrede voor Israel

Gebed voor de vrede in de Mozes en Aaron

Overweging Bezinning - gepubliceerd: dinsdag, 7 oktober 2025 - 1540 woorden
De Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein in Amsterdam
De Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein in Amsterdam
Vrede voor Gaza, Vrede voor Israel

Dins­dag­avond 7 ok­to­ber, feest­dag van O.L. Vrouw van de Rozen­krans, kwamen we samen in de Mozes en Aäron­kerk om te bid­den om vrede, om te bid­den voor Gaza. Vrede voor Gaza en vrede voor Israël. De uit­no­di­ging was uit­ge­gaan van de ge­meen­schap van Sant’ Egidio die ook andere bewe­gingen en ge­meen­schappen erbij betrokken had.

Ver­schil­lende bewe­gingen en ge­meen­schappen

Van Focolare en Communione e Liberazione (Ge­meen­schap en be­vrij­ding) waren ver­te­gen­woor­digers aanwe­zig, die ook een voor­bede deden. In de kerk ver­schil­lende pries­ters, mensen die verbon­den zijn met Sant’ Egidio en nogal wat jon­ge­ren, bij elkaar waren zo'n zeven­tig mensen voor dit gebed in de geest van de gemeenshcap van Sant’ Egidio geko­men.

Dank aan Sant’ Egidio!

Diaken Colm Dekker en pries­ter Zeger Polhuijs vervul­den taken in het gebed. Leden van de Ge­meen­schap zorg­den weer voor prach­tige zang. Ook vanuit België waren er ver­te­gen­woor­digers van de Ge­meen­schap. Ik zeg zeer veel dank aan de Ge­meen­schap van Sant’ Egidio voor het nemen van dit goede en be­lang­rijke ini­tia­tief!

Kar­di­naal Pizzaballa

Aan het begin van het Gebed werd de brief (groten­deels) voor­ge­le­zen die kar­di­naal Pierbattista Pizzaballa, de Latijns patriarch van Jeru­za­lem, op 5 ok­to­ber aan het bisdom had ge­schre­ven. Hij meldde in die brief de laatste ont­wik­ke­lingen in onderhan­de­lin­gen als posi­tief, een uit­zicht op een eerste stap naar vrede, maar tege­lijk uitte hij voorzich­tige reserves omdat hij geen illusies wil voor­hou­den. Na het evan­ge­lie, de Zalig­spre­kingen uit Matteüs 5, 1-12, heb ik de volgende toe­spraak gehou­den

Toespraak - ver­kon­di­ging

Vrede voor Gaza, Vrede voor Israël

Vandaag, twee jaar gele­den...

Ik ben dank­baar dat U geko­men om te bid­den om vrede voor Gaza. Het is vandaag twee jaar gele­den dat een aan­slag werd gepleegd door Hamas, waarbij bijna1200 mensen wer­den gedood en 251 personen wer­den ont­voerd.

Ge­schie­de­nis van geweld

Die aan­slag stond in een lange ge­schie­de­nis van haat en geweld en ont­ke­tende een vre­se­lijke en Gaza ver­nie­ti­gende oorlog. In de katho­lieke kerk is 7 ok­to­ber het feest van Onze Lieve Vrouw van de rozen­krans, een dag ook met een bela­den ge­schie­de­nis.

Rozen­krans

We sluiten ons door ons gebed op deze dag aan bij de vele malen herhaalde wens van paus Leo XIV. Zoals U moge­lijk weet heeft hij gevraagd in deze maand het rozen­krans­ge­bed voor die intentie te bid­den en aan­staande zater­dag zal er op het Sint Pieters­plein een wake zijn met het rozen­krans­ge­bed voor de vrede (oproep algemene au­diën­tie van 24 sep­tem­ber 2025).

Werk voor de vrede

Bij het Angelus van 21 sep­tem­ber, zei paus Leo woor­den die we van­avond ook mogen horen alsof ze direct tot ons, hier bijeen, ge­spro­ken zijn: “Beste vrien­den, ik waar­deer jullie ini­tia­tief en dat van vele anderen in de Kerk die hun ver­bon­den­heid betuigen met onze broe­ders en zusters die lij­den in dat gekwelde land [Gaza]. Samen met u en met de her­ders van de Kerken in het Heilige Land herhaal ik: er is geen toe­komst op basis van geweld, ge­dwon­gen balling­schap of wraak. De mensen hebben vrede nodig; wie hen echt liefheeft, werkt voor vrede” (21 September).

Zij willen oorlog...

Don Luigi Giussani heeft eens gezegd: “We leven in een tijdperk dat lijkt te wor­den be­schre­ven door de bijbelse zin “Ik ben voor vrede, maar als ik daarover spreek, willen zij oorlog” (Psalm 119)”.

Geen vrede door geweld

Vrede wordt nooit wer­ke­lijk bereikt door het gebruik van wapens. Een over­win­ning die wordt bereikt door dood en ver­derf te zaaien is een nederlaag voor de men­se­lijk­heid. Zo’n over­win­ning brengt geen vrede, maar laat bitter­heid achter en haat, die de kiem zijn voor een nieuwe oorlog, maar geen kiem voor vrede en vei­lig­heid. Een begin van vrede wordt bereikt door dialoog en het verlangen de spiraal van haat en vergel­ding te door­bre­ken.

Onze gebeds­in­ten­tie

Laten we in die geest bid­den dat het gevangen hou­den en doden van gijze­laars, de verwoes­tingen en het doden van zovelen, onder wie vele on­schul­dige bur­gers, on­mid­del­lijk zal stoppen. Laten we bid­den om een on­mid­del­lijk staakt het vuren, volle­dige toegang tot de nood­za­ke­lijke huma­ni­taire hulp en een blijvend, duur­zaam en recht­vaar­dig re­sul­taat van de vredeson­derhan­de­lin­gen die gaande zijn. Laten we bid­den om vrede...

COMECE

Ook de bis­schop­pen van de lan­den binnen de Europese Ge­meen­schap, verenigd binnen COMECE, hebben de afgelopen dagen een derge­lijke oproep gedaan, waarbij ik me graag aansluit.

78 Jaar lang...

Er is veel gebeurd. Wanneer we naar de vele slacht­of­fers en de verwoes­tingen in Gaza kijken en naar het drama van de aan­slag van 7 ok­to­ber 2023 en de gijze­laars, zien we de uit­komst en de culminatie van 78 jaar haat, geweld en vergel­ding, steeds opnieuw vergel­ding...

Als mensen maar ver­an­de­ren

Een wapenstilstand en vredeson­derhan­de­lin­gen zijn dus zeer be­lang­rijk, maar ze zijn nog geen garant voor blijvende vrede. Daar is meer voor nodig.

Vrede in de wereld begint bij vrede en ver­zoe­ning in ons zelf en met onze naasten. In de­cem­ber 2003 schreef Chiara Lubich daarover de volgende woor­den: “Vrede begint bij de relatie die ik met mijn naaste kan opbouwen. “Het kwaad komt voort uit het hart van de mens”, schreef Igino Giordani, en “om het gevaar van oorlog weg te nemen, moeten we de geest van agressie, uitbui­ting en egoïsme, waaruit oorlog voort­komt, uitbannen: we moeten een nieuw bewust­zijn opbouwen”. (...) De wereld veran­dert als wij ver­an­de­ren.”

Chiara Lubich voegde eraan toe dat we zeker moeten werken aan de beëindi­ging van con­flic­ten en het opstellen van wetten die het sa­men­le­ven van mensen en volkeren bevor­de­ren. Maar dat blijft nog een risico­vol uiter­lijk gegeven als het niet wordt gedragen door inner­lijke ver­zoe­ning en vrede.

Elkaar bereiken in Christus

Een voor­waarde daarvoor is het diep men­se­lijke verlangen de ander te bereiken, muren te slechten. Andrea Riccardi zegt daarover: “Muren en vijand­schap zijn de pre­mis­sen van de oorlog. Er zijn zoveel muren en te veel oorlogen. [Jezus Christus] heeft muren en vijand­schap diep van binnen neer­ge­haald. Daarom is Hij onze vrede, een anker van vrede voor de wanhopigen, de kracht voor hen die vrede zoeken, de belofte van een vreedzame toe­komst. Wie werkt voor vrede, wie bidt voor vrede, krijgt ver­ge­ving van zon­den en wordt door God bemind” ((Andrea Riccardi, Kiezen voor vrede, p. 114).

Zijn kruis is vrede

Wij geloven dat de vrede uitgaat van Jezus Christus. Op het kruis heeft hij de scheidsmuren neer­ge­haald die er bestaan tussen God en mens, tussen hei­denen en Joden (vgl. Ef. 2, 14-15). In Hem hebben wij toegang tot de Vader (vgl. Ef. 2, 18). Of, in de woor­den van Andrea Riccardi: “Vrede en Jezus zijn dezelfde naam. Het gezicht van Jezus is vrede. Zijn kruis is vrede”. Over die vrede gingen de woor­den die Jezus op die laatste avond sprak: “Vrede laat ik u na; mijn vrede geef ik u. Niet zoals de wereld die geeft, geef ik hem u. Laat uw hart niet verontrust of klein­moe­dig wor­den”(Jo. 14, 27).

Ver­zoe­ning

Die vrede begint dus niet bij een wapenstilstand maar bij de vrede van een rus­tig en ver­trouwend hart, de ver­zoe­ning van het hart. Die vrede is er als we volle­dig verzoend zijn met de pijn die we hebben gele­den, de won­den die we meedragen. “Vrede zij U” (Joh. 20:19), zo groette de verrezen Heer Zijn leer­lin­gen na de ver­rij­ze­nis.

Hij toont Zijn won­den

Paus Leo XIV zei daar het volgende over tij­dens de algemene au­diën­tie van 1 ok­to­ber j.l.: “Zijn begroe­ting is een­vou­dig, bijna gewoon... Maar ze gaat gepaard met een gebaar dat zo mooi is dat het bijna verontrustend is: Jezus toont de leer­lin­gen zijn han­den en zijn zijde met de sporen van het lij­den. (...) Jezus is nu volle­dig verzoend met alles wat hij heeft gele­den. Er is geen schaduw van wrok. De won­den dienen niet om verwijten te maken, maar om een liefde te beves­tigen die sterker is dan welke ontrouw dan ook. Op deze manier toont de Heer zich naakt en weerloos. Hij eist niets, hij houdt ons niet in gijzeling. Zijn liefde is geen verne­dering... (...). Wij daar­en­te­gen ver­bergen onze won­den vaak uit trots of uit angst om zwak over te komen. We zeggen: “Het maakt niet uit”, “Het is allemaal verle­den tijd”, maar we hebben niet echt vrede met het verraad dat ons heeft gekwetst. (...) En Hij [Jezus] laat zien dat de ver­rij­ze­nis niet het uitwissen van het verle­den is, maar de omvor­ming ervan in hoop op barm­har­tig­heid”. Tot zover de woor­den van de paus.

Ver­zoe­ning en herstel

Ik heb deze woor­den iets uit­voeri­ger geci­teerd, omdat die zo dui­de­lijk maken hoe be­lang­rijk het is om verzoend te raken, zo dat de won­den uit het verle­den er mogen zijn en je toch ver­der kunt, een nieuw hoofd­stuk kunt beginnen. De Truth and Reconciliation Commission die in Zuid Afrika werd inge­steld over de misda­den van de Apart­heid, kunnen we, lijkt me, als een prak­tische toepas­sing en een mooi voor­beeld hier­van zien: de waar­heid werd onder ogen gezien, de schen­dingen van mensen­rechten wer­den benoemd, maar niet om alles te vergel­den maar om verzoend te raken en te her­stel­len.

Wat zou ik hopen dat zo’n weg moge­lijk wordt voor Israël en Palestina, want er is geen vrede zon­der ver­zoe­ning en vrede in het hart van mensen!

 

+ Jan Hendriks
Bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam

post deze webpagina op: Facebook X / Twitter
Terug