Arsacal
button
button
button
button


Een visie op katholiek onderwijs

Proefschrift van Quirien Hagens

Artikel Onderwijs - gepubliceerd: woensdag, 15 oktober 2025 - 772 woorden

Op woens­dag 1 ok­to­ber 2025 pro­mo­veerde Quirien Hagens, toegewijde zuster van Emmanuël, docent levens­be­schou­wing en filo­so­fie en stagecoördinator aan de Tilburg School of Theology, op een proef­schrift over het per­spec­tief op de iden­ti­teit van katho­liek voort­ge­zet onder­wijs in een seculiere context als de Neder­landse, gebaseerd op het denken van paus Fran­cis­cus.

Let's move forward

"Let's move forward" heet het - overigens in de Neder­landse taal gestelde - werk. Het proef­schrift is ontstaan vanuit de per­soon­lijke erva­ringen van de nieuwe doctor met de weerbars­tig­heid van de hui­dige situatie met name als het gaat om de katho­lieke iden­ti­teit vorm te geven. Paus Fran­cis­cus heeft vanaf het begin van zijn pon­ti­fi­caat dui­de­lijk gemaakt dat een her­vor­ming nodig was van de vorm­ge­ving van de relatie van de kerk met de samen­le­ving van deze tijd. De kerk moest er op uit gaan en contact zoeken. Zijn denken bood Quirien Haagens in­spi­ra­tie om een onder­zoek te doen naar een bete­ke­nis­volle invulling - en de moge­lijke bijdrage daaraan vanuit de theo­lo­gie - van de iden­ti­teit van katho­liek onder­wijs in onze gese­cu­la­ri­seerde situatie.

De situatie in Neder­land

Om deze vraag te beant­woor­den brengt de jonge doctor eerst de situatie van het katho­liek onder­wijs in Neder­land in kaart, waarbij zij de visie van de ker­ke­lijke do­cu­menten (en de ont­wik­ke­ling daarin) beschrijft en de hui­dige relatie van de katho­lieke kerk met het onder­wijs in ons land uit­voerig belicht.

Relatie Kerk - school in Neder­land

Hier komt naar voren dat de relatie tussen kerk en onder­wijs gespannen is (geweest) en dat er nog steeds veel wan­trouwen en ambivalentie bestaat. De nieuwe doctor stelt dat er geen ver­taal­slag is gemaakt vanuit de Romeinse normen die ook ope­ningen kennen naar pre-evangeli­sa­tie, naar de Neder­landse situatie. Het per­spec­tief is over­we­gend formeel, meent de auteur (personeels­be­leid, akkoord­ver­kla­ring). Zij is van mening dat de Kerk vast blijf thou­den aan een tra­di­tio­neel confessioneel begrip van katho­liek onder­wijs, terwijl het onder­wijs zich eer­der in niet-confessionele rich­ting ontwikkelt.

Voor zover ik kon zien zijn do­cu­menten als de Kennisbasis gods­dienst-levens­be­schou­wing (2014) voor PABO's (mis­schien niet het eerste aan­dachts­veld van dit proef­schrift) en de Onder­wijs­brie­ven van het Officium Educationis nog niet mee­ge­no­men.

Twee (katho­liek) onder­wijs-theorieën

In een tweede deel bespreekt zij ver­vol­gens twee onder­wijstheorieën, zoals zij die noemt, die beide op tekort schietende wijze een visie geven op vor­ming in katho­lieke scholen. Beide theorieën be­klem­tonen de notie van open­heid voor het transce­dente als pre-evangeli­sa­tieoptie en dat is be­lang­rijk (transce­dentieoptie) maar deze notie wordt door beide auteurs be­schre­ven op een manier die tekort schiet, ofwel binnen tra­di­tio­neel confessionele kaders of losgekop­peld van het confessionele fun­dament.

Hierbij had de genoemde Kennisbasis wellicht een goed vergelij­kings­punt kunnen bie­den: daar is transce­dentie één van de drie centrale waar­den. Ik zou benieuwd zijn hoe de auteur dit concept binnen het kader van de kennisbasis beoor­deelt.

In het vierde deel ziet zij uit­ein­delijk de transce­dentieoptie tot een centraal gegeven in (katho­liek) onder­wijs: de open­heid voor het Transce­dente kan op ver­schil­lende manieren aanwe­zig zijn en een manier om aan­slui­tend bij de erva­ring van de leer­lin­gen te bespreken wat en wie een mens overstijgt.

Paus Fran­cis­cus

Een derde deel gaat in op het denken van paus Fran­cis­cus en ziet daarin een nieuw per­spec­tief voor katho­lieke iden­ti­teit en het vak Gods­dienst/levens­be­schou­wing. Dit deel beschrijft de bena­dering van Paus Fran­cis­cus en zijn beoor­de­ling van de situatie: zelf­ge­noeg­zaam­heid die een terug­keer naar de bron vraag: Christus. Het bevor­de­ren van die ver­an­de­ring vraagt van de Kerk erop uit te gaan met barm­har­tig­heid, ont­vanke­lijk­heid, luisterbereid­heid en dialoog. Dit ver­on­der­stelt een relationeel mens­beeld: de mens open voor God en de naaste, met veel ver­schil­lende facetten en grote verschei­den­heid (polyhedronconcept).

Cirkel­mo­del

De auteur ziet een cirkel­mo­del voor zich van concentrische cirkels, van 'light' naar 'heavy'ker­ke­lijk. Dat is een bena­dering die vor­ming en be­ge­lei­ding vraagt, aan­slui­tend bij de erva­ring van de leer­lin­gen van en open­heid voor het transce­dente.

Binnen de doel­stel­ling van katho­liek onder­wijs, dat gericht is op vor­ming en wel: vor­ming van heel de mens, is dit zeker een be­lang­rijk aspect, lijkt me. Dit doet recht aan het feit dat geloof en gods­dienst gebaseerd zijn op een per­soon­lijke geloofs­over­tui­ging, een inner­lijk aanvoelen en beamen. Een mens komt tot geloof door Gods genade, doordat hij of zij geraakt wordt, inner­lijk aan­slui­ting vindt. Toch zou ik het aspect van kennis­over­dracht niet willen uitsluiten. Ook daarbij is het na­tuur­lijk nodig een of althans enige verbin­ding te zoeken met de leer­ling die de kennis over­ge­dragen krijgt.

  • Dr. M. H. Q. Hagens
  • Let's move forward
  • Een meerzij­dig per­spec­tief op de iden­ti­teit van katho­liek voort­ge­zet onder­wijs in seculiere context, gebaseerd op het denken van paus Fran­cis­cus
  • ISBN 978 90 361 0809 6
  • De disser­ta­tie telt 485 pp
post deze webpagina op: Facebook X / Twitter
Terug