Arsacal
button
button
button
button


Pastoraat bij bekeringen, bij trauma, depressie, autisme

Afgunst sluipt er soms ongemerkt in...

Overweging Preek - gepubliceerd: maandag, 27 oktober 2025 - 981 woorden

De studie­dag voor pries­ters, diakens, cate­chisten en pas­to­raal werken­den was dit keer gewijd aan psy­chi­sche pro­ble­ma­tieken die we in het pas­to­raat tegen­ko­men. Prof. dr. Hanneke Schaap-Jonker was deze dag de inlei­der. Tevoren vier­den we de Eucha­ris­tie en stond ik in de homilie stil bij de evan­ge­lie­le­zing van deze dag (Lc. 13, 10-17).

Stolwijk

Het was voor mij een verras­sing te ont­dek­ken dat prof. dr. Hanneke Schaap-Jonker een dochter bleek te zijn van ds. Jonker die predi­kant was in Stolwijk, in de tijd dat ik pastoor in Haas­trecht was. We had­den toen met zekere regelmaat contact.

Wie is Hanneke Schaap-Jonker?

Hanneke Schaap-Jonker is psy­cho­loog en theoloog. Zij is rector van het Kennis­in­sti­tuut Chris­te­lijke GGZ, en hoog­le­raar kli­nische gods­dienstpsycho­lo­gie aan de Vrije Uni­ver­si­teit van Am­ster­dam. Zij is redacteur van het Hand­boek pas­to­raat bij psy­chi­sche problemen, waar­van in 2021 de vierde druk verscheen, en auteur van talrijke andere publi­ca­ties.

De studie­dag

Op een uitstekende en toe­gan­ke­lijke wijze stond prof. Schaap stil bij de vragen waar­mee wij in het pas­to­raat te maken krijgen als het gaat om de be­ge­lei­ding van nieuwe katho­lieken en van mensen met depressie, suïcidale gvoelens, autisme. Ik zal hier geen poging doen haar inlei­ding en ant­woor­den op de talrijke vragen vanuit de aanwe­zigen samen te vatten, maar ik wil graag ver­wij­zen naar haar publi­ca­ties. Heel be­lang­rijk was voor ons dat zij zo goed de verbin­ding weet te leggen tussen geloof en theo­lo­gie, psycho­lo­gie en be­ge­lei­ding, waardoor gees­te­lij­ke ge­zond­heids­zorg en gees­te­lij­ke ver­zor­ging en pas­to­raal goed kunnen samen­wer­ken en elkaar ver­ster­ken.

En wij?

Na­tuur­lijk moeten we ook reflec­te­ren op de psy­chi­sche processen in ons­zelf. In zeker zin deden we een derge­lijk re­flec­tie in de homilie die stilstond bij gevoelens van afgunst naar aan­lei­ding van het evan­ge­lie van deze dag.

Soms kan afgunst binnensluipen...

MAANDAG IN DE DERTIGSTE WEEK DOOR HET JAAR

Afgunst

Het kan gebeuren
dat wij af en toe snel gegrepen wor­den
door afgunst.
Soms kan het zijn
dat je zelf niet goed doorhebt
dat zoiets een rol speelt
in je denken, spreken of han­de­len
als we geneigd zijn nega­tief
over iemand te denken of te spreken.

Kijken naar...

Het concurreren met elkaar
zit mensen bijna ingebakken.
De kin­de­ren op school willen al winnen,
dat gaat nog maar om een spel.
Volwassen mensen kijken naar elkaar
en willen een grotere auto
en een duur­dere vakantie,
naar een bestem­ming ver­der weg
dan die van de buurman.

Geef je de credits?

Als we zien dat een ander iets goed kan,
een goed idee heeft,
een uitstekende pres­ta­tie levert,
hoge cijfers haalt,
zou­den we die ander
willen overtreffen,
vin­den veel mensen het moei­lijk
om die persoon daar de credits voor te geven.
Ook in gesprekken zijn we geneigd
onze pres­ta­ties naar voren te brengen,
te laten merken hoe goed we zijn of iets hebben gedaan
of anderen te overtroeven.
En jaloezie kan maken dat mensen
het niet kunnen hebben als anderen
er een beetje boven uit steken.
Wie boven het “grassroot-level” komt
wordt afgemaaid.

Een Overste ergert zich

Iets derge­lijks gebeurt
in het evan­ge­lie van vandaag.
Jezus doet iets
wat de overste van de synagoge
niet kan
en waardoor Jezus de aan­dacht en bewon­dering
van het volk krijgt.
De overste ergert zich.
Waarom?
Zoge­naamd uit eerbied voor de sabbat,
de dag van God
waarop niet gewerkt mag wor­den.

Ratio­na­li­sa­tie

Maar dat is een ratio­na­li­sa­tie,
Jezus heeft niet anders gedaan
dan haar de han­den opgelegd.
De overste doet alsof de gene­zing
die Jezus heeft verricht “werken” is,
een op sabbat verbo­den werk;
hij doet alsof de mensen
allemaal naar Jezus komen
om zich te laten genezen.
En de Overste miskent dus Gods gaven.

Een neergebogen vrouw

In feite is er dus alleen een vrouw aanwe­zig
in de synagoge
die acht­tien jaar lang ziek is,
gebon­den door de duivel.
Zij kan zich niet oprichten.
Jezus doet niet meer
dan haar de han­den opleggen,
wat is daar voor werk aan
en wat is er mooier
dan op de dag van de Heer
bevrijd te wor­den van de ban­den van de duivel
en zich op te richten, op te staan?

Beeld van de opstan­ding

Haar gene­zing is voor ons een beeld
van de be­vrij­ding uit het kwaad,
een beeld van de opstan­ding.
Wat past er voor ons beter
bij de dag van de Heer,
dan op te staan, bevrijd van de band van de duivel?

Een schijn van rede­lijk­heid

In feite is er niets rede­lijks
aan wat de overste zegt.
Hij probeert zijn ergernis
de kleur van rede­lijk­heid te geven.

Ook ons kan dit ge­mak­ke­lijk over­ko­men.
Je ergert je aan iets, iets stoort je,
mis­schien toch een beetje uit afgunst,
maar je probeert het onbewust
met een sausje van rede­lijk­heid te bedekken.
Dat is wat de overste doet
als hij zich stoort,
zoge­naamd omdat je niet mag werken op sabbat.
Soms hebben wij mis­schien ook moeite
om met een ander in contact te komen,
voor een ander open te staan,
en zijn we geneigd die moeite weg te redeneren
door die ander af te schrijven:
hij deugt ook niet, want...

Respect

Maar wij zijn ge­roe­pen
om respect te hebben
voor alle gaven van de heilige Geest,
voor alle cha­rismata binnen de Kerk,
ook als dat mis­schien niet precies onze weg is,
want de Geest werkt op vele manieren.

En als je zonde ziet...

En zelfs als we oprecht zonde in iemand zien,
is het aan ons om te bedenken
dat de Heer juist hen liefheeft, de zon­daars,
voor hen geko­men is,
uit liefde, nederige liefde,
kiezend om de kleinste te zijn.

Het goede zien en waar­de­ren

Waar we nederig denken,
gekozen hebben voor de kleine weg,
voor het onder-troeven,
in plaats van het meer, het beter en groter,
kunnen we in eenvoud
het goede bij een ander zien en erkennen
en aan­vaar­den dat wij
mogen groeien in aanvaar­ding van ons­zelf,
waar wij merken min­der te kunnen,
min­der te weten, te bereiken
of althans wanneer we dat van ons­zelf denken.
Want vaak valt ons oog dan niet
op de mooie gaven die in ons­zelf verborgen liggen
en zou­den we meer oog mogen krijgen
voor de gaven en talenten
die de Heer ons heeft ge­schon­ken
en die weer anders zijn
dan die van die persoon
naar wie we mis­schien soms
met een beetje afgunst kijken.

post deze webpagina op: Facebook X / Twitter

Fotoserie

Klik op een foto voor een uitvergroting.
Terug