Één jaar geleden werd paus Leo XIV gekozen
Op vrijdag 8 mei is het een jaar geleden dat kardinaal Robert Prevost in het conclaaf tot paus werd gekozen. In dankbaarheid voor zijn inzet om het apostolisch ambt ten dienste van de Kerk met geloof en liefde en bestuurlijke wijsheid te bekleden, denken we op deze dag extra in gebed aan onze paus Leo XIV. Moge Gods goedheid zijn dienstwerk blijven zegenen en vruchtbaar maken ten dienste van Jezus Christus en Zijn kerk.
Hartelijke aandacht
Onze paus komt hartelijk over, met liefdevolle aandacht voor mensen. Bij de algemene audiëntie die ik in november meemaakte (en waarbij ik een mandje met westfriese producten mocht overhandigen namens de pelgrims van de "Waterkant", zie foto), stond ik verbaasd over het grote aantal mensen dat gelegenheid kreeg de paus persoonlijk te begroeten en over de tijd die hij daarvoor nam, waarbij de paus ieder die hij te zien kreeg, echt ontmoette door er te zijn voor die persoon.
Vrede!
Zijn inzet voor de vrede en de katholieke sociale leer op het punt van oorlog en vrede, zijn vanaf het allereerste begin kenmerkend geweest: zijn eerste woorden waren de paasgroet van de verrezen Heer: "Vrede zij met U".
Eenheid
Ook binnen de kerk nodigt hij uit tot ontmoeting, aandacht voor elkaar en eenheid. dat is een ander kenmerk van zijn pontificaat: "In illo uno unum", één in die Ene, een uitnodiging om de eenheid van de Kerk niet te schaden, maar die juist te bevorderen door éénheid in geloof, door "communio" met de paus en de herders van de Kerk, eenheid in Jezus Christus. Dat is veel belangrijker dan het najagen van eigen agenda's, die zo vaak ontspruiten uit menselijke hoogmoed.
Bidden we om Gods zegen voor onze paus Leo XIV !


















