Volg Mij! Heilig Vormsel in Purmerend
Zaterdag 9 mei mocht ik in de St. Nicolaaskerk in Purmerend het heilig vormsel vieren. In een feestelijke viering met het Pauluskoor ontvingen dertien jongeren het sacrament van de heilige Geest.
Vormelingen
De dertien waren jongeren van verschillende leeftijden, waaronder twee van de drie volwassen dopelingen, die onlangs tot de kerk waren toegetreden. de Eucharistieviering was op zaterdag om 11.00 uur, maar ondanks de tijd buiten het gewone liturgische rooster waren er toch heel wat gelovigen bij aanwezig: natuurlijk familieleden en vrienden, maar ook andere parochianen.
Zij waren erbij
Pastoor-deken Carlos Fabril concelebreerde, evenals kapelaan Mariusz Momot. Diaken Francis Ashamole assisteeerde, hij zal zaterdag na Pinksteren tot priester worden gewijd in de kathedraal in Haarlem. Ook seminarist Stefan B. Doss was erbij. Hij heeft de priesteropleiding en de itinerantie afgesloten en sluit het komende jaar een studie moraaltheologie af. Ook de diakens Henk Bak en Marcel Kaaijk woonden de viering bij.
Niet van de wereld
Het evangelie was Jo. 15, 18-21 waarin Jezus Zijn leerlingen zegt dat de wereld hen zal haten. Het motto van de viering was "Volg mij" en we stonden er dus bij stil dat het volgen van Jezus ook vraagt dat je keuzes maakt die anders zijn dan die van de wereld. Je bent een gelukkig mens als je aan het eind van je leven terugkijkend kunt zeggen dat je een goed spoor hebt nagelaten. De heilige Geest moge de vormelingen (en ons allen) sterken en iznicht geven om goede keuzes te maken en met moed en vertrouwen verder te gaan.
Van harte feliciteer ik alle vormelingen!
Jongerenbijeenkomst
In de middag bezocht ik de jongerenbijeenkomst in Heemstede. Het was een dag met een mooi programma, afgesloten met de heilige Mis. Hier werd ook de eerste informatie gegeven over de wereldjongerendagen die volgend jaar in Seoul (Zuid Korea) plaatsvinden.






















