Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Beproevingen”

Eerste zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 18 februari 2024
Op de eerste zondag van de Veertigdagentijd horen we over de bekoringen en beproevingen van Jezus in de woestijn. Die behoren bij het menselijk leven en ook daarin heeft Jezus willen delen. Welke weg wijst Hij ons?



Allerheiligen in de Sint Nicolaasbasiliek
overweging_preek - woensdag, 1 november 2023
Allerheiligen, 1 november, heb ik in de Sint Nicolaasbasiliek gevierd, waar in een goedgevulde kerk met prachtige zang dit hoogfeest om 12.30 uur werd gevierd. Allerheiligen is een blik op de hemel in een tijd waarin er veel mis is op onze planeet...



Receptie bij de ambassadeur
nieuws - woensdag, 2 augustus 2023
Woensdagochtend mocht ik de drie catechese-ochtenden openen met als thema: integrale ecologie.



Eerste zondag veertigdagentijd A
overweging_preek - zondag, 26 februari 2023
Op de eerste zondag van de Veertigdagentijd stonden we stil bij bekoringen en beproevingen. De eerste mensen gingen daarmee de mist in: een doorgaande lijn van kwaad en zonde begon die tot in onze dagen doorgaat en feitelijk in elke mens aanwezig is. Daarom moeten we weerstand bieden... Maar van wie komen die beproevingen en bekoringen?



Maria Tenhemelopneming bij Onze Lieve Vrouw ter Nood
overweging_preek - vrijdag, 12 augustus 2022
Zondagmiddag 14 augustus heb ik de Eucharistie gevierd in Heiloo met de processie voor het feest van Maria Tenhemelopneming. Ook op het feest zelf, 15 augustus, is er een plechtige en feestelijke Mis met mgr. Ron van den Hout, Bisschop van Groningen-Leeuwarden. Die begint om 12.00 uur. Hoe was de viering op zondagmiddag?



Over het maken van (moeilijke) keuzes - Mis in Amsterdam (Obrechtkerk)
nieuws - zondag, 7 augustus 2022
Zondag 7 augustus was ik in de Obrechtkerk (O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans) voor de Eucharistieviering en de aanstelling van twee buitengewone bedienaren van de heilige communie. De brief aan de Hebreeën waaruit werd gelezen, ging over het geloof als vaste grond, het evangelie over waakzaamheid. Hoe verhouden zich ons geloof en ons leven? En wat speelt waakzaamheid daarin voor rol?



De grondtoon van ons leven is Pasen!
nieuws - zondag, 17 april 2022
Op Paaszondag was ik in de sint Nicolaasbasiliek voor de heilige Mis die via Eurovisie in verschillende Europese landen werd uitgezonden, voorafgaand aan de zegen Urbi et Orbi van paus Franciscus. In de door de Capella Nicolai o.l.v. Giles Brightwell fraai gezongen Mis waren vele gelovigen: een half uur voor de viering zat de kerk al vol...



TV-Mis, eerste zondag van de veertigdagentijd C
overweging_preek - zondag, 6 maart 2022
Op de eerste zondag van de veertigdagentijd was de TV Mis uit de kathedraal. We stonden stil bij de beproevingen van Jezus in de woestijn. Zijn die fundamenteel ook niet de bekoringen waarmee wij moeten worstelen?



Leven met ups en downs - Hoe kun je het dragen?
overweging_preek - zondag, 21 februari 2021
Deze zondag was de TV-mis vanuit de kathedraal in Haarlem, ook wel 'koepelkathedraal' genoemd. Tevoren werd het geloofsgesprek uitgezonden dat Leo Fijen met me had gehouden.



Maria Lichtmis, Opdracht van de Heer - Dag van de religieuzen
nieuws - maandag, 1 februari 2021
Op 2 februari vieren we de Opdracht van de Heer in de tempel. Jezus wordt door de oude Simeon bezongen als het licht der wereld, licht tot verlichting van de heidenen. Tijdens de Eucharistieviering in de kathedraal wordt dit met kaarsen en een plechtige intocht herdacht. Daar mogen slechts dertig mensen bij zijn, maar alles is te volgen via Kathedraal TV. Aan de religieuzen heb ik bij deze gelegenheid van deze feestdag een brief gestuurd. In het Begijnhof is deze hele dag aanbidding van het heilig Sacrament voor de religieuzen en om roepingen.



Mikel Palić priester gewijd voor God en de mensen
nieuws - vrijdag, 25 september 2020
Zaterdag 26 september werd Mikel Palić in een feestelijke Eucharistieviering in de Haarlemse Sint Bavo-kathedraal tot priester gewijd. Gelukkig konden dit keer familieleden uit Kroatië erbij aanwezig zijn. Zij waren veertien dagen eerder gekomen om eerst een quarantaine te doen en konden nu met simultaanvertaling alles volgen.



Palmzondag in de kathedraal
overweging_preek - zondag, 5 april 2020
Op Palmzondag, 5 april, vierden we de intocht van Jezus in Jeruzalem met de palmwijding en de heilige Eucharistie, zonder toeloop van mensen, maar wel met vier cantores en organist. Ook in Jezus’ tijd was er een virus...



De lijdens- of passietijd is begonnen
overweging_bezinning - zondag, 29 maart 2020
De laatste twee weken voor Pasen staan we gelovig stil bij het lijden van onze Heer Jezus Christus. Een goede manier om dat te doen is het overwegen van de staties van de kruisweg. Daartoe vindt U hieronder een tekst met overwegingen en de vaste gebeden die bij iedere statie worden gezegd, met afbeeldingen van de kruiswegstaties van de kathedraal.



Twee opties op het feest van Christus Koning (jaar C)
overweging_preek - zondag, 24 november 2019
Bij de repetitie vóór de mis was magistra cantus Sanne Nieuwenhuijsen nog een beetje in de sfeer van het Sint Caeciliafeest (zie foto), dat ook de kathedrale koren nogal uitbundig vieren. Maar wees niet ongerust: tijdens de Mis was zij (en het voltallige kathedrale koor) weer helemaal in de sfeer van het feest dat we op deze zondag 24 november vierden: Christus Koning!



110 jaar Sint Jozefkerk in Velsen Noord
overweging_preek - zondag, 18 maart 2018
Op zondag 18 maart werd in Velsen Noord gevierd dat de Sint Jozefkerk 110 jaar bestond. Dat klinkt misschien niet als een groot jubileum maar voor de kerk in kwestie was het wel belangrijk om dit nog eens goed te vieren, want het is misschien de laatste keer: de kerk wordt verkocht. Maar de toekomst is niet zonder hoop...



TV Mis in de Haarlemse kathedraal
overweging_preek - zondag, 18 februari 2018
De eerste zondag van de veertigdagentijd heb ik in de goed bezette Haarlemse kathedraal gevierd. De heilige Mis werd uitgezonden op de TV, dus 's morgens heel vroeg was een KRO-team al aanwezig om alles voor te bereiden. Het kathedrale koor onder leiding van Magistra cantus Sanne Nieuwenhuijsen met dr. Ton van Eck aan het orgel zong onder meer de Missa O quam gloriosum van T. da Victoria.



Eerste zondag in de veertigdagentijd
overweging_preek - zondag, 5 maart 2017
Op de eerste vastenzondag, 5 maart, heb ik ’s middags de heilige Eucharistie gevierd bij de gemeenschap van La Vie in Zeewolde, waar geestelijke begeleiding wordt gegeven. Leden van de RK Gemeenschap ‘Huisgezin van God’ en mensen die met het centrum verbonden zijn waren aanwezig om deze Mis mee te vieren.



Overwegingen over de Kerk - 3
overweging_bezinning - woensdag, 26 november 2014
Vrijdag 21 november was het precies vijftig jaar geleden dat het hoofddocument van het tweede Vaticaans concilie, de dogmatische constitutie over de Kerk “Lumen Gentium” door dit concilie werd aangenomen. De vernieuwende en verdiepende visie van deze tekst heeft de katholieke Kerk diepgaand beïnvloed en moet nog steeds meer verwerkelijkt worden.



Welkom voor de nieuwe Benedictinessen
overweging_preek - zaterdag, 25 mei 2013
Zaterdag 25 mei vond de priester­wijding plaats in de kathedrale basiliek van Sint Bavo: Fred Deen, José Marin del Val en Jeroen de Wit werden tot priester gewijd. Voor mij was de dag dubbel bijzonder omdat ik voor het eerst als bisschop priester­wijdingen mocht toedienen, doordat mgr. J. Punt enige tijd uitge­schakeld is nu hij op zijn operatie wacht. Bijzonder was ook dat we tijdens deze viering de nieuwe zusters Benedicti­nessen welkom mochten heten.



De economische crisis en het fundament van ons bestaan
overweging_preek - woensdag, 28 november 2012
De economische crisis heeft grote gevolgen, veel mensen zien hun baan op de tocht staan, hun bedrijf in gevaar komen. Zij worden met bedreigende situaties geconfronteerd. Voor degenen die in de pastoraal zijn aangesteld is het een bijzondere uitdaging hen bij te staan.



overweging_preek - zondag, 19 augustus 2012
In het openbaar voor je geloof uitkomen als politicus, ondernemer of media-man of -vrouw is "not done", tenminste als dat geloof christelijk is. Zelden hoor je een protestant, nooit een katholiek, alleen moslims laten van zich horen. Deze week nog een PvdA-politicus over zijn beleving van Islam en Ramadam. Intussen vervreemdt het katholieke zuiden verder van de partijen waar men daar vroeger op stemde. Niet dat ze daar nu allemaal zo katholiek zijn, maar volgens minister Hans Hillen missen ze bij die partijen wél het katholieke levensgevoel.