Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Herodes”

Bij de sluiting van een kerkgelegenheid
overweging_preek - zaterdag, 6 januari 2024
Op zondag 7 januari was ik in Velsen Noord voor de laatste viering van de Eucharistieviering in de "Meerpaal", het parochiecentrum dat tijdelijk is gebruikt als kerkgelegenheid na de sluiting van de Sint Jozefkerk. Het was een viering van verdriet en afscheid nemen, maar ook keken we vooruit, want geloof en kerk gaan door...



Gebed voor slachtoffers van criminaliteit
overweging_bezinning - zaterdag, 16 september 2023
Deze zomer bleek uit berichtgeving rond een rechtszaak die nog loopt dat in de onmiddellijke nabijheid van het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood mogelijk een gruwelijk levensdelict had plaats gevonden. Die gebeurtenis heeft vele mensen geraakt, in het bijzonder medewerkers en vrijwilligers van het Heiligdom die de verdachte daar hebben meegemaakt. We stonden in gebed stil bij deze gebeurtenis in een oecumenische gebedsviering in de Bedevaartkapel.



Haarlemse bedevaart naar Banneux
overweging_preek - zondag, 27 augustus 2023
Zondag 27 augustus was ik in Banneux, de bedevaartplaats ter ere van Maria, de Maagd der armen. Daar was een bedevaart uit het bisdom Haarlem-Amsterdam. Zondagochtend hebben we de internationale Mis gevierd en ’s middags de ziekenzegen. Hoe kun je je geloof belijden in deze tijd?



Hoe kort is ons lontje?
overweging_preek - zondag, 25 juni 2023
Zondag 25 juni was in Laren de Sint Jansprocessie, een prachtig gebeuren, waar de Laarder gemeenschap volop aan deel neemt. De gemeenschap met elkaar en met de Heer wordt zo heel mooi beleefd. De broederschap van sint Jan en vele medewerkers zetten zich in om alles goed te laten verlopen en dat is weer goed gelukt! Een kort verslag en de homilie die ik daar heb gehouden, onder meer over eenb aantal actuele kwesties...



Hoogmis in de Nicolaasbasiliek
overweging_preek - zondag, 8 januari 2023
Op het hoogfeest van de Openbaring des Heren was ik voor de Eucharistieviering in de Amsterdamse Sint Nicolaasbasiliek bij het Centraal Station. De wijzen uit het Oosten volgden een ster en volbrachten een zoektocht, maar er zijn zoekers en zoekers. En sommige mensen zoeken helemaal niet.



TV Mis kathedraal, tweede zondag Advent A
overweging_preek - zondag, 4 december 2022
Op de tweede zondag van de Advent was de TV-Mis uit de kathedraal. We stonden in de homilie stil bij het optreden van Johannes de Doper die vrijmoedig sprak en tot bekering opriep. Maar wanneer moet je spreken en wanneer is het beter te zwijgen?



Drie koningen in Bennebroek
overweging_preek - zondag, 2 januari 2022
Op 2 januari vierden we het feest van Openbaring des Heren, zoals het feest van Driekoningen officieel heet. Ik was die dag in de sint Jozefkerk in Bennebroek, waar helaas tegen een mogelijke sluiting van de kerk wordt aangekeken. Gebrek aan vrijwilligers die de parochies kunnen dragen is een van de belangrijkste oorzaken



dankwoord en wensen
nieuws - vrijdag, 17 december 2021
Vrijdag 17 december was de kerstviering voor de medewerkers van het bisdom. Onder andere omstandigheden ging die na de gebedsviering verder met een kerstborrel, maar dat kon nu natuurlijk niet. Wel konden de medewerkers "Kerst in de crypte" bekijken. Zangtrio de "sorelle", afkomstig uit het kathedrale koor, luisterde de viering op en tijdens de viering heb ik mijn kerstwensen uitgesproken:



het teken van de ster in het oosten - Openbaring des Heren
overweging_preek - zondag, 3 januari 2021
De wijzen uit het oosten volgden een ster. Die ster was wat hen naar Jezus leidde, het Kind van Bethlehem. Het zien van de ster vervulde hen met overgrote vreugde, maar op een gegeven moment was die ster wel even weg. Herkenbaar voor ons? Soms zien we 'm even niet meer stralen, die ster...



Nachtmis in de kahtedraal
overweging_preek - donderdag, 24 december 2020
De nachtmis in de kathedraal was voor een lege kerk vanwege de maatregelen door de corona-pandemie. Plebaan mgr. Bart Putter concelebreerde, samen met kapelaan Johannes van Voorst tot Voorst. De Sorelle zongen prachtig en titulair organist dr. Ton van Eck bespeelde het orgel. En vele mensen waren verbonden via Kathedraal TV. Zalig Kerstmis!



29e zondag door het jaar A - Wereldmissiedag
overweging_preek - zondag, 18 oktober 2020
Op de 29e zondag door het jaar was ik in de Obrechtkerk die is toegewijd aan O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans.De maand oktober is bijzonder aan het rozenkransgebed gewijd en bovendien was het Missiezondag. Naast de preek die U hier vindt, is er bijzondere aandacht gegeven aan het werk van alle missionarissen, priesters, religieuzen en leken



De lijdens- of passietijd is begonnen
overweging_bezinning - zondag, 29 maart 2020
De laatste twee weken voor Pasen staan we gelovig stil bij het lijden van onze Heer Jezus Christus. Een goede manier om dat te doen is het overwegen van de staties van de kruisweg. Daartoe vindt U hieronder een tekst met overwegingen en de vaste gebeden die bij iedere statie worden gezegd, met afbeeldingen van de kruiswegstaties van de kathedraal.



Dank voor zijn inzet...
overweging_preek - woensdag, 19 februari 2020
Dinsdagavond was ik in de kerk en het college van Santa Maria dell’ Anima, waar ik de eer had de benoeming van dr. Antoine Bodar bekend te maken tot ere-kanunnik van het kathedraal kapittel van het bisdom Haarlem-Amsterdam. Aan het einde van de homilie mocht ik hem de oorkonde uitreiken en een kanunnikenmanteltje overreiken als teken van de waardering voor de inzet van dr. Antoine Bodar voor het katholieke geloof, in het bijzonder in de media.



Mis in de Vredeskerk
overweging_preek - zondag, 15 december 2019
Zondag 15 december was ik opnieuw in de Vredeskerk in Amsterdam voor de Eucharistieviering, dit keer ook om voor de parochianen het antwoord van Rome toe te lichten aangaande pastoor Pierre Valkering en gelegenheid te geven vragen te stellen en in gesprek te gaan. We vierden de derde zondag van de Advent, zondag Gaudete, met bijzondere aandacht voor Johannes de Doper die de komst van de Messias had aangekondigd maar daarna in de gevangenis was beland.



Driekoningen, Openbaring des Heren
overweging_preek - zondag, 6 januari 2019
De dag van de Openbaring des Heren - in de volksmond 'Drie Koningen' - waarop de oosterse christenen Kerstmis vieren, is een groot feest: het vertelt ons van zoeken en vinden en dat je daarbij soms een ster nodig hebt die je leidt....



Installatieviering pastoor Tilma in Tuitjenhorn
overweging_preek - zondag, 16 december 2018
Zondag 16 december, derde zondag van de Advent - zondag "Gaudete"- was ik in Tuitjenhorn om pastoor Ignas Tilma daar te installeren, nadat dit de week ervoor voor de parochies van de Vijfhoek was gebeurd. In een feestelijke viering werd de nieuwe pastoor hartelijk welkom geheten.



Heerhugowaard, De Noord en Het Kruis, Waarland, Nieuwe Niedorp, 't Veld
overweging_preek - zondag, 9 december 2018
Zondag 9 december was ik in Heerhugowaard De Noord voor de Eucharistieviering waarin ik Ignas Tilma als pastoor-moderator van de parochies van De Vijfhoek heb geïnstalleerd. Het was een mooie en feestelijke viering, waarin de nieuwe pastoor zeer hartelijk welkom werd geheten.



Viering 25 jaar Redemptoris Mater seminarie
nieuws - donderdag, 26 juli 2018
Vorig jaar bestond het Redemptoris Mater seminarie in Nieuwe Niedorp 25 jaar. Ook het Redemptoris Mater seminarie van Berlijn was toen zo oud. Het plan kwam op bij deze seminaries om de priesters die eruit waren voort gekomen uit te nodigen voor een bedevaart naar het heilig Land. En zo gebeurde... Maar is het daar nu niet veel te warm? Niet warmer dan in Nederland!



Sint-Jansprocessie 2018
overweging_preek - zondag, 24 juni 2018
Ieder jaar vindt in Laren de Sint-Jansprocessie plaats, een mooi en bijzonder gebeuren. De broederschap van Sint Jan die het feest organiseert in overleg met pastoor Jan Vriend, mag rekenen op de inzet en medewerking van velen, zoals de buurtcomité's die voor de erebogen zorgen. Hieronder vindt U de preek.



Een persoonlijke ontdekkingstocht
overweging_preek - zondag, 7 januari 2018
Op het feest van de Openbaring des Heren, zoals het feest van Driekoningen officieel heet, was ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo voor de Eucharistieviering. Wijzen uit het Oosten, zoekers, kwamen van ver en vonden het Kind in Bethlehem. Ze moesten er wel iets voor doen...



Opkomen voor waarheid en gerechtigheid
nieuws - dinsdag, 29 augustus 2017
Op 29 augustus gedenken we de marteldood van de heilige Johannes de Doper, een gelegenheid om te denken aan allen die voor waarheid en gerechtigheid opkomen, zonder iemand naar de ogen te zien, en voor hen te bidden.



Openbaring des Heren
overweging_preek - zondag, 8 januari 2017
Op het Hoogfeest van de Openbaring des Heren heb ik in de kathedraal de H. Mis mogen vieren met prachtige Gregoriaanse zang van het herenkoor. Daarmee is de kersttijd al weer bijna ten einde: op maandag 9 januari wordt het feest van de Doop van de Heer gevierd, daarna wordt alles weer "groen": de tijd door het jaar...



Kerstnacht
overweging_preek - zaterdag, 24 december 2016
De nachtmis heb ik in Heiloo gevierd in de grote kapel van de bedevaartsplaats. In de homilie heb ik stil gestaan onder meer bij de recente gebeurtenissen...



Openbaring van de Heer (Driekoningen)
overweging_preek - zaterdag, 2 januari 2016
Op het Hoogfeest van de Open­baring van de Heer (Epifanie), meestal Drie­koningen genoemd, staan we stil bij de wijzen uit het Oosten die op weg gingen om de pas­ge­boren Koning te zoeken. Caspar, Melchior en Balthasar, heten deze wijzen volgens de traditie en hun namen ver­wijzen tege­lijk naar de huis­zegen, die in veel kerken op deze zondag wordt gegeven (Christus Mansionem Benedicat, Christus zegene dit huis) en naar de drie mysteries die worden herdacht.



Onze Lieve Vrouw ter Nood, Heiloo
overweging_preek - vrijdag, 25 december 2015
Op eerste kerstdag heb ik de heilige Eucharistie gevierd in het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Daar is onlangs ook een heilige deur geopend in het kader van het jaar van barmhartigheid en dagelijks is daar biechtgelegenheid.



Kerstnacht in de H. Adelbertuskerk in Haarlem Noord
overweging_preek - vrijdag, 25 december 2015
De Kerstnacht heb ik gevierd in de H. Adelbertuskerk in Haarlem-Noord, waar de viering mooi werd opgeluisterd door het Trinity koor begeleid door een combo.



overweging_preek - zondag, 6 december 2015
Op de tweede zondag van de Advent heb ik de H. Eucharistie gevierd in de St. Bavokerk in Heemstede. Hierbij de homilie die ik daar heb gehouden.



overweging_preek - zaterdag, 29 augustus 2015
Op zaterdag 29 augustus werd op De Tiltenberg het nieuwe studiejaar van het Sint Bonifatiusinstituut geopend.Ik zag een mooie groep eerstejaars (ik heb ze niet precies geteld) met de eerste colleges beginnen, waaronder ook steeds meer jongeren en jonge vrouwelijke religieuzen in vorming. Zelf heb ik ook college gegeven aan de tweedejaars. Maar voordat het zover was, werd de dag natuurlijk eerst begonnen met gebed: het kerkelijk morgengebed en de heilige Mis. In de Mis heb ik onderstaande homilie gehouden.



Derde zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 8 maart 2015
Op deze derde zondag van de veertigdagentijd wijst Jezus naar Zijn lichaam als de ware tempel. Dat lichaam van Christus zijn wij. Meer dan de tempel van steen tellen de geestelijke tempel en de levende stenen... Deze zondag bezocht ik de H. Maria Magdalena parochie in 't Kalf in Zaandam om er de heilige Eucharistie te vieren.



gedachtenis van de vele vluchtelingen en martelaren, nu...
overweging_preek - vrijdag, 26 december 2014
Tweede kerstdag is de dag van de eerste martelaar (protomartyr), de diaken Stefanus die zijn leven voor Christus gaf terwijl hij Hem beleed. Tijdens de heilige Mis in de Onze Lieve Vrouw Hemelvaart in Heemstede, heb ik de volgende homilie gehouden.



Nachtmis in Heemskerk
overweging_preek - woensdag, 25 december 2013
Kerstnacht mocht ik vieren in de Mariakerk en in de Sint Laurentiuskerk, beide te Heemskerk in goed verzorgde vieringen. In de Mariakerk werd door het dames- en herenkoor een Nederlandse Mis gezongen, in de Laurentiuskerk was het Latijn met een prachtige meerstemmige Mis en het klassieke “Transeamus” van Cuypers. Hieronder volgt de homilie, die een beetje door paus Franciscus was geïnspireerd...



Homilie op het feest van de heilighe Jacobus (25 juli, in Rio)
overweging_preek - woensdag, 31 juli 2013
Tijdens de heilige Mis die ik samen met de bisschoppen Mutsaerts en De Jong, de begeleidende priesters en de Nederlandse jongeren in Rio de Janeiro heb mogen vieren op het feest van de heilige apostel Jakubus, heb ik de volgende homilie gehouden.



nieuws - zondag, 23 juni 2013
Zondag 23 juni vond in Laren het Sint Jansfeest plaats. Ieder jaar weer een heel bijzonder gebeuren. Er worden prachtige bogen opgericht, de kerk is schitterend versierd, de processie trekt uit met harmonie, bruidjes, vaandels, priesters, veel acolieten, broederschappen, ridders van het heilige Graf en nog veel meer, allemaal ter ere van Sint Jan.



Water uit het puin...
overweging_preek - dinsdag, 1 januari 2013
Op Nieuwjaarsdag werd in Heiloo het jubileumjaar geopend waarin wordt herdacht dat honderd jaar geleden de grote kapel van het heiligdom werd geopend en driehonderd jaar geleden het zogenoemde "putwonder" plaats vond: uit de in de Reformatie met puin van de verwoeste kapel gedempte Runxput welde opnieuw water op tot troost van de boeren die er kwamen bidden tijdens een veepest-epidemie.



De economische crisis en het fundament van ons bestaan
overweging_preek - woensdag, 28 november 2012
De economische crisis heeft grote gevolgen, veel mensen zien hun baan op de tocht staan, hun bedrijf in gevaar komen. Zij worden met bedreigende situaties geconfronteerd. Voor degenen die in de pastoraal zijn aangesteld is het een bijzondere uitdaging hen bij te staan.



Derde zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 11 maart 2012
Lang geleden, zegt een oude legende, liet een rijk heer een prachtige kerk bouwen, boven op een heuvel. Toen het bouwwerk klaar was, liet hij een marmeren steen aanbrengen met een inscriptie in vergulde letters waarop te lezen stond dat hij dit bouwwerk had volbracht.