Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Tabor”

Waarom vraagt God een kinderoffer aan Abraham?
overweging_preek - zondag, 25 februari 2024
Zondag 25 februari was ik voor de Eucharistieviering en een bezoek aan de zusters van de Voorzienigheid (en de andere zusters) in Bosbeek in Heemstede. We vierden onder meer de honderdste verjaardag van zuster Odilia Bosman. De lezingen van de H. Mis waren van de tweede Vastenzondag. Maar waarom toch vraagt God aan Abraham om het offer van zijn zoon?



Eerste zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 18 februari 2024
Op de eerste zondag van de Veertigdagentijd horen we over de bekoringen en beproevingen van Jezus in de woestijn. Die behoren bij het menselijk leven en ook daarin heeft Jezus willen delen. Welke weg wijst Hij ons?



maar we kunnen wel wegbereiders zijn
overweging_preek - zondag, 10 december 2023
Zondag 10 december vierden we in de kathedraal de tweede zondag van de Advent in aanwezigheid van de Constantijnse Orde die in de loop van de middag aan het begin van de Vespers de kruiskapel in gebruik nam als kapel voor de orde. Het evangelie hield ons Johannes de Doper voor die de wegbereidde voor de komst van Christus. Wat heeft dit ons te zeggen?



nieuws - woensdag, 26 april 2023
Een bijzonder hoogtepunt van de Romereis van het kathedrale koor was de audiëntie bij paus Franciscus.



nieuws - dinsdag, 25 april 2023
Dinsdag 25 april was weer een bijzondere dag voor het kathedrale koor met een concert in het Pantheon en nog meer...



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 7 april 2023
Wat moet Jezus ervaren hebben toen Hij voor Zijn lijden stond, er geen uitweg meer was, toen Zijn boodschap van bekering geen gehoor vond? En hoe ging Hij met die gevoelens om? We stonden er bij stil in de Goede Vrijdagplechtigheid.



overweging_preek - zondag, 26 maart 2023
Zondag 26 maart hoorden we het evangelie van de opwekking van Lazarus (Jo. 11, 1-45). Ik was in de kathedraal voor de heilige Mis en daar stonden we stil bij dit evangelie: hoe dood is dood? Wat als alles donker en uitzichtloos is?



De zuilen van onze samenleving
overweging_preek - zondag, 5 februari 2023
Zout en licht waren de beelden die Jezus zijn leerlingen voorhoudt in het Matteüs-evangelie waaruit deze zondag werd gelezen (Mt. 5, 13-16). In de kathedraal was de TV Mis met het kathedrale koor. Hoeveel licht, hoeveel zout mag of moet het zijn?



nieuws - zondag, 18 december 2022
Zaterdag 17 december was het kerstconcert in de kathedraal. Dat concert was om meerdere redenen bijzonder. Het was de laatste keer dat Fons Ziekman het kathedrale koor voor het kerstconcert dirigeerde. Vrijdag zal hij het Festival of Nine Lessons & Carols leiden evenals de tweede Nachtmis. We zijn hem veel dank verschuldigd.



TV Mis kathedraal, tweede zondag Advent A
overweging_preek - zondag, 4 december 2022
Op de tweede zondag van de Advent was de TV-Mis uit de kathedraal. We stonden in de homilie stil bij het optreden van Johannes de Doper die vrijmoedig sprak en tot bekering opriep. Maar wanneer moet je spreken en wanneer is het beter te zwijgen?



Eerste zondag van de Advent A
overweging_preek - zondag, 27 november 2022
"Hij komt op het uur waarop je het niet verwacht". zo was op de eerste zondag van de Advent (jaar A) in het evangelie te horen. Maakt dat perspectief deel uit van je leven? En hoe dan? We stonden er in de homilie bij stil tijdens de Eucharistieviering in de kathedraal.



Allerzielen
overweging_preek - woensdag, 2 november 2022
De kathedraal was flink bezet voor de Allerzielenmis met het kathedrale koor. Er werden lichtjes ontstoken voor de overledenen van het afgelopen jaar en we stonden stil bij het doel, de bestemming van ons leven. Dit is niet alleen een dag van verdriet...



Feest van Sint Bavo - aanstelling communiebedienaren
overweging_preek - zondag, 2 oktober 2022
Op zondag 2 oktober vierden we in de kathedraal het feest van sint Bavo, dat sinds vorig jaar in ons bisdom op 3 oktober wordt gevierd maar als patroonsfeest op zondag kan worden gevierd. Er werden bovendien drie communiebedienaren aangesteld. Bavo gooide op een bepaald moment het roer om en begon een nieuw leven. Moeten wij dat soms ook niet doen?



Alle nieuwste berichten en mededelingen
nieuws - maandag, 20 december 2021
Met ingang van vrijdag 25 februari vervallen voor de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland de verplichting om anderhalve meter afstand te houden en het mondkapjesadvies bij verplaatsingen door de kerk. De maatregelen voor het uitreiken van de communie worden versoepeld. Tongcommunie is toegestaan.



tweede zondag veertigdagentijd B
overweging_preek - zaterdag, 27 februari 2021
Op de tweede zondag van de veertigdagentijd was ik in het heiligdom van Heiloo, waar mensen in deze moeilijke tijd graag even rust en vrede komen zoeken...



Omgaan met problemen - de gedaanteverandering van de Heer
overweging_preek - zondag, 8 maart 2020
Op de tweede zondag van de veertigdagentijd was ik in Wervershoof voor de Eucharistieviering en ontmoeting met de parochianen. De mooie H. Werenfriduskerk bezit een engel die bij het sacramentsaltaar staat opgesteld en de tekst draagt: "Bonum est nos hic esse": Het is goed dat wij hier zijn. Die tekst komt precies uit het evangelie van deze dag (Mt. 17, 1-9).



Gedaanteverandering van de Heer
overweging_preek - zaterdag, 5 augustus 2017
Bergen beklimmen, ook Jezus was daar goed in. Bij de Gedaanteverandering van Jezus gebeurt dat bijvoorbeeld. Die wordt dit jaar op zondag gevierd, omdat die feestdag (6 augustus) op een zondag valt en het een Feest van de Heer is. Het is ook ons feest, want welke berg kiezen wij?



Zesde zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 12 februari 2017
Op de zesde zondag door het jaar was ik in de kathedraal waar kinderen van de koorschool zongen. Voor de Mis - na eerst nog even goed geoefend te hebben - hielden ze nog even een kort maar hevig sneeuwballengevecht (zie foto), want ja, nu kon het: het was eindelijk winter!



Tweede zondag van de veertigdagentijd C
overweging_preek - zondag, 21 februari 2016
Zondag 21 februari was ik in de St. Antonius kerk van Kortenhoef waar we de H. Eucharistie hebben gevierd met assistentie van diaken Wim Balk en stagiair Anton Goos. Kortenhoef heeft een fraaie parochiekerk, niet zo groot en dat geeft op zich al betrokkenheid van de gemeenschap. Alles was goed verzorgd.



In Missio Ad Gentes, Almere
nieuws - zondag, 22 maart 2015
De tweede gemeen­schap van de “Missio ad Gentes”, die enkele jaren geleden vanuit de Neo­cate­chu­me­nale Weg in Almere-Poort is gestart, heeft deze dagen een belang­rijke ‘passage’ gedaan. Het gaat om een stap die deel uit maakt van een cate­che­tische geloofs­weg door middel van een nieuw catechu­menaat om de genade van het doospel mee te gaan beleven.



overweging_preek - zondag, 16 maart 2014
Op de tweede zondag van de veertigdagentijd is ere-kanunnik pastoor dr. A. Hendriks geinstalleerd tot pastoor van de Sint Josephparochie in de Jansstraat in Haarlem en tot administrator van de St. Johannes de Doper in de Amsterdamstraat en de H. Pastoor van Ars aan de Kromhoutlaan van dezelfde stad. Deze drie parochies werken al heel lang samen...



Tweede zondag van de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 4 maart 2012
Deze zondag heb ik de heilige Eucharistie gevierd in de Sint Urbanuskerk in Nes aan de Amstel (op de foto: het beeld van de heilige Urbanus in deze kerk). Het evangelie was dat van de gedaante­verandering van Jezus (Mt. 9,2-10), de eerste lezing verhaalde over het offer van Abraham (Gen 22), in de tweede lezing riep de apostel Paulus op tot vertrouwen: "Indien God vóór ons is, wie zal dan tegen ons zijn?" (Rom. 8, 31b-34). Hieronder volgt de homilie.