Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “geduld”

St. Urbanuskerk Bovenkerk was een dagje Lourdes
overweging_preek - vrijdag, 5 april 2024
De Sint Urbanuskerk was op 5 april een dag Lourdes. De hele dag was er een mooi "bedevaartsprogramma" dat begon met de Eucharistieviering om 10.30 uur in een volle kerk. Vele vrijwilligers hadden alles tot in de puntjes georganiseerd.



Paaswake in de kathedraal
overweging_preek - zaterdag, 30 maart 2024
Van harte wens ik U allen een Zalig Pasen! In de Paaswake en rond Pasen worden op vele plaatsen kinderen, jongeren en volwassenen gedoopt. Ik feliciteer hen allen van harte met dat belangrijke sacrament. Ook in de kathedraal was in de Paaswake een groep dopelingen en volwassen vormelingen. Alle gelovigen vernieuwen in die viering hun doopbeloften. Maar wat is eigenlijk de band van het Paasfeest met het doopsel?



Witte Donderdag in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 28 maart 2024
Witte donderdag vierden we in de kathedraal met de plechtige herdenking van het Laatste Avondmaal en de instelling van de Eucharistie, het priesterschap en de gedachtenis van het "nieuw gebod" van Jezus door de voetwassing. Waarom aanbidding en dienst aan de naaste samen horen? Jezus heeft het ons voorgedaan!



Willibrordavond in seminarie
nieuws - maandag, 6 november 2023
Tijdens de feestelijke Eucharistieviering op de Willibrordavond van november, hebben twee seminaristen een nieuwe stap gezet: Richard Numan ontving de admissio - de aanvaarding als kandidaat voor de wijdingen - en Francis Ugochukwu Ashamole ontving de aanstelling tot lector.



Bij de conviventie van de Neocatechumenale weg
nieuws - zondag, 22 oktober 2023
Zondag 22 oktober was ik voor de Mis bij de conviventie van de Neocatechumenale weg.



Eerste zaterdagviering op het feest van Theresia van Lisieux
overweging_preek - zaterdag, 1 oktober 2022
Al bijna vijfenveertig jaar wordt in het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood iedere eerste zaterdag gebeden om roepingen. Ook op 1 oktober was een flinke groep pelgrims gekomen voor rozenkrans, Mis en aanbidding voor deze intentie. Het feest van Theresia van Lisieux werd gevierd. Wie was deze jong gestorven Karmelietes? En wat heeft zij onze tijd nog te zeggen?



Barmhartigheidszondag
overweging_preek - zondag, 24 april 2022
Zondag na Pasen viert de katholieke kerk Beloken Pasen, zondag van de goddelijke barmhartigheid. Gedurende de middag is in de kathedraal op deze dag de Engelstalige viering met aanbidding en Eucharistie (zie volgend bericht), in het heiligdom van Heiloo is de Nederlandstalige viering ter ere van de Goddelijke barmhartigheid. maar ook ’s morgens stonden we in de Eucharistie daarbij stil. Een mens gaat allerlei wegen, toch komt er misschien het moment dat in zijn hart plaats is voor die barmhartigheid...



De verloren zoon en de barmhartige vader, zondag 'Laetare'C
overweging_preek - zondag, 27 maart 2022
De verloren zoon - die eigenwijze jongen die zijn eigen gang ging - stond centraal op de vierde zondag van de veertigdagentijd. Die zondag heet naar de Introitus (intredezang) ook wel zondag "Laetare", want op halfvasten straalt ons toch al iets van het licht van Pasen tegemoet. De kleur van het kazuifel (misgewaad van de priester) is paars of roze.



Feest 14 juni
nieuws - maandag, 14 juni 2021
De Sint Bavo is gebouwd als kathedraal voor het 'oude' bisdom Haarlem, zoals dat tot 1956 was. Dit bisdom omvatte ook het huidige bisdom Rotterdam. Vandaar dat zijkapellen van de kathedraal ook aan de grote heilige van dat bisdom zijn gewijd, zoals vandaag: de heilige Liduina.



11e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 13 juni 2021
De preekstoel in onze kathedraal is qua ontwerp geïnpireerd door de parabels van Jezus over het zaad en de zaaier, in het bijzonder die over het mosterdzaadje en de groeikracht van het zaad (Mc. 4, 26-34). Dat evangelie werd deze zondag gelezen en de preekstoel toont de rijke vruchten; maar niet alles valt even goed...



Uitvaart van mgr. Martin de Groot
overweging_preek - woensdag, 28 april 2021
Op woensdag 28 april heb ik in de Sint Bavo kathedraal de uitvaart gevierd voor mgr. Martin (Mattheus Johannes) de Groot, oud vicaris-generaal en oud-officiaal van het bisdom Haarlem-Amsterdam, oud-vergader-voorzitter van de Beleids Commissie voor Communicatie en Media en in nog vele andere functies actief voor Kerk en maatschappij.



Altaarwijding op Zondag van de Barmhartigheid in de Kathedraal
overweging_preek - zondag, 11 april 2021
Zondag 11 april was Beloken Pasen: het octaaf van Pasen wordt hiermee afgesloten. Tegelijk is deze dag "zondag van de Barmhartigheid". In de kathedraal werd bovendien het nieuwe altaar voorlopig in gebruik genomen. Vicaris-generaal en Plebaan mgr. Bart Putter concelebreerde. Maar wat heb je in het leven beslist nodig en wat kun je eigenlijk wel missen?



Oudejaarsavond 2020, Mis van Dankzegging
overweging_preek - donderdag, 31 december 2020
Donderdagavond 31 december was in de kathedraal de heilige Mis van dankzegging en terugblik op het Oude Jaar op de vooravond van het hoogfeest van Maria Moeder van God. Hoe kijken we terug op dit rare corona-jaar?



Digitale viering voor de medewerkers van het bisdom
overweging_bezinning - vrijdag, 18 december 2020
Vrijdag 18 december waren de bisdom-medewewrkers digitaal bij elkaar voor de Kerstviering, normaal een gezellig gebeuren, met mooie zang, gebed, een overweging en een glas na afloop. Nu waren we dus op deze manier met elkaar verbonden. Bisdom-medewerkers hadden leuke filmpjes gemaakt die ze deelden en ik heb een overweging gehouden, rond het thema licht en duisternis... want het zijn rare tijden...



Voorspreker voor nieuwe evangelisatie
nieuws - zaterdag, 7 november 2020
Op zaterdag 7 november is het hoogfeest van de heilige Willibrord gevierd met een gezongen heilige Mis in de kathedraal, waar een speciale kapel aan hem is gewijd. Daar wordt op het altaar een reliek van de heilige geloofsverkondiger bewaard. Op diens voorspraak hebben we gebeden voor de kerk in ons land, voor ons bisdom, ons seminarie en voor de nieuwe evangelisatie.



Op feestdag H. Franciscus van Assisi gepubliceerd
nieuws - zondag, 4 oktober 2020
Met de beginwoorden Fratelli tutti- allen broeders (en zusters) - kiest paus Franciscus weer voor het gedachtegoed van Sint Franciscus van Assisi als uitgangspunt van een encycliek. In Laudato Si’ uit 2015 sprak de paus zich duidelijk uit over de aarde als gemeenschappelijk huis, over het milieu en klimaat(verandering) en over de verdeling van goederen en grondstoffen. In deze nieuwe encycliek is broederschap en sociale vriendschap tussen mensen het centrale thema.



Juan Andrés is priester in Westfriesland
overweging_preek - zondag, 13 september 2020
Zondagmiddag 13 september werd in de Sint Bavo-kathedraal opnieuw een priesterwijding gevierd: Juan Andrés Correa del Rio werd priester. Hij komt uit Chili en is al elf jaar in Nederland. Als diaken is hij werkzaam in de regio van Wervershoof.



Laat je niet ontmoedigen... (19e zondag door het jaar A)
overweging_preek - zondag, 9 augustus 2020
Zondag 9 augustus (19e zondag door het jaar A) stonden we stil bij de ramp in Beiroet en hoorden we in de Mis over Elia die God vond niet in de storm en de aardbeving, maar in het zachte suizen van een bries. Zo is het ook voor ons: je moet de stormen in je leven vaak voorbij laten trekken, met geduld en volharding, totdat je in het suizen van die zachte bries Gods stem weer kunt horen...



16e zondag door het jaar A - gebed tegen Corona
overweging_preek - zondag, 19 juli 2020
We moeten allemaal wel leren omgaan met teleurstellingen; het leven loopt vaak anders dan gedacht of verwacht en soms ervaren we tegenwerking, geen waardering en zien we weinig vrucht. Op deze zondag mogen we iets leren van het geduld van God, die de wereld vol ziet staan met onkruid, waarbij de tarwe soms bijna niet meer opvalt (Mt. 13, 24-43).



Juan Ignacio aangesteld tot acoliet
nieuws - vrijdag, 12 juni 2020
Donderdag 11 juni was ik in het seminarie in Heiloo, waar Sacramentsdag werd gevierd. Dat hoogfeest is in Nederland op zich verplaatst naar de zondag, maar de traditie wil dat het in de seminaries op de dag zelf wordt gevierd. Gewoonlijk doen dan de nieuw gewijde priesters een eerste heilige Mis in het seminarie. Dat was dit jaar anders, want de priesters worden later gewijd vanwege de corona-crisis. We hebben dit jaar - God zij dank! - vijf wijdelingen en die worden allemaal apart gewijd, de eerste op 4 juli. Nu werd een seminarist aangesteld tot acoliet.



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 10 april 2020
In ons menselijk lijden komen allerlei vragen naar voren: waarom wordt me dit aangedaan? En er kunnen allerlei menselijke factoren zijn: veel lijden wordt anderen aangedaan doordat mensen voor zichzelf kiezen, zelf voordeel willen behalen, goed uit een situatie willen komen. Maar dat is nog maar de buitenkant. Die is er ook en die doet pijn. Tegelijk is er een binnenkant. In het lijden kunnen we een zending, een missie beleven. Hoe? Laten we naar Jezus kijken.



Oliewijding in de kathedraal
overweging_preek - woensdag, 8 april 2020
Woensdagavond 8 april is in de kathedraal van het bisdom Haarlem-Amsterdam de Chrisma-Mis gevierd, maar zonder de beloften van de priesters, die er vanwege de buitengewone tijden niet bij konden zijn. Wel werden de heilige Oliën gewijd en waren velen met de viering verbonden door de live-stream.



Gebed voor onze samenleving
nieuws - zondag, 29 maart 2020
In de kathedraal is op de vijfde zondag van de veertigdagentijd gebeden voor allen die slachtoffer geworden zijn van het virus of juist nu anderen bijstaan. Hierbij de tekst van deze gebeden.



De woorden van paus Franciscus op het lege Sint Pietersplein
nieuws - zaterdag, 28 maart 2020
Vele mensen laten me weten hoe indrukwekkend ze de gebedsviering met de paus hebben gevonden op het lege Sint Pietersplein, bij de icoon van Maria, Salus Populi Romani, bij het Kruis uit de San Marcello al Corso dat gebruikt is tijdens de pestepidemie in de zestiende eeuw, bij het heilig Sacrament, met de indrukwekkende stilte en de sacramentele zegen Urbi et Orbi tot besluit. Hieronder vindt U de tekst van de prachtige overweging van de paus.



Het belang van gemeenschap, van vergeven en vergeving ontvangen
nieuws - vrijdag, 27 maart 2020
Wij missen veel, leven meer geïsoleerd, maar ervaren meer dan ooit hoe belangrijk gemenschap is. We moeten het samen doen! Vrijdagmiddag 27 maart hielden we in de kathedraal een boeteviering met aanbidding ter geestelijke voorbereiding op de gebedswake met de paus en de zegen Urbi et Orbi. We stonden er stil bij ons eigen leven in het gewetensonderzoek (zie onder) en daaraan voorafgaand heb ik een overweging gehouden.



nieuws - zondag, 15 december 2019
Zondag 15 december was de jongerenbijeenkomst voor Kerstmis in Heemskerk. Om 18.00 uur begoennne we met de Eucharistieviering in de Mariakerk. In de preek heb ik opgeroepen de mooie momenten waarop God je aanraakt, vast te houden en eruit te leven en in beproeving te zoeken naar nieuwe inspiratie en geduldig te zijn...



Mis in de Vredeskerk
overweging_preek - zondag, 15 december 2019
Zondag 15 december was ik opnieuw in de Vredeskerk in Amsterdam voor de Eucharistieviering, dit keer ook om voor de parochianen het antwoord van Rome toe te lichten aangaande pastoor Pierre Valkering en gelegenheid te geven vragen te stellen en in gesprek te gaan. We vierden de derde zondag van de Advent, zondag Gaudete, met bijzondere aandacht voor Johannes de Doper die de komst van de Messias had aangekondigd maar daarna in de gevangenis was beland.



Dit past zo goed...
overweging_preek - zaterdag, 26 oktober 2019
Zaterdag 26 oktober opende radio Maria een tweede studio in het Diocesaan heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo in aanwezigheid van de verantwoordelijke voor Europa, Raffaele Galati. Ik was erbij aanwezig voor de viering van de Eucharistie en de inwijding. Na de viering van de Eucharistie in de grote bedevaartkapel, onthulde Raffaele Galati het bord bij de ingang van het Gastenhuis waar de studio is gevestigd. Daar werd ook het zegengebed uitgesproken, waarna de studio zelf werd gezegend.



Groot Thomaskenner en filosofiedocent
nieuws - dinsdag, 15 oktober 2019
Maandag 14 oktober is prof dr. Leo Elders SVD rustig ingeslapen en na een lang en welbesteed leven in dienst van Christus en de kerk, in het bijzonder in de opleiding van priesters, naar zijn Heer gegaan. Moge hij rusten in vrede! We zijn dankbaar voor alles wat hij ook voor onze priesteropleiding heeft gedaan.



Gebed voor de boeren!
overweging_preek - zondag, 29 september 2019
Zondag 29 september was ik in Zuid-Schermer waar de St. Michaëlkerk het negentigjarig bestaan vierde met een prachtige feestdag in en om de kerk. Daarbij hebben we bijzonder gebeden voor de veehouders die het in deze tijd niet gemakkelijk hebben.



De Farizeeën: de beste plaatsen en alle bewondering
overweging_preek - zondag, 1 september 2019
Af en toe gaat er wel eens iets mis. Als zelfs de paus weleens 25 minuten in de lift vast kan komen te zitten en het Angelus te laat begint, dan gebeurt dat ook in onze parochies. Deze zondag was ik in Monnickendam omdat diaken Bak met vakantie was. Maar er was sprake van een dubbele boeking!



Met twaalf deelnemers
nieuws - zaterdag, 31 augustus 2019
Het eerste weekend van The Missionary School is begonnen in het Missionair centrum (Julianaklooster) van het Diocesaan Heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo. Twaalf jongeren zijn dit tweejarig traject gestart van vorming op gebied van geloof, geestelijk leven en leiderschap en zullen een "start up" beginnen in ''en van de parochies.



Investituur ridderorde heilig Graf in Den Bosch
nieuws - zaterdag, 18 mei 2019
Zaterdag 18 mei vond de plechtige investituur van 23 nieuwe ridders en edelvrouwen van de Ridderorde van het heilig Graf van Jeruzalem plaats in de kathedrale basiliek van Sint Jan in 's Hertogenbosch. Een prachtige plechtigheid. Maar niet iedereen had de Sint Jan weten te bereiken.



Panama city, woensdag 23 januari
overweging_bezinning - woensdag, 23 januari 2019
Woensdag 23 januari heb ik de catechese gehouden voor de Nederlandse jongeren. Hieronder is die tekst na te lezen.



Nieuwjaarsdag, Hoogfeest van Maria moeder van God
overweging_preek - dinsdag, 1 januari 2019
Nogmaals wens ik aan iedereen die dit leest van harte een zalig en gezegend nieuwjaar! Op nieuwjaarsdag heb ik de heilige Mis gevierd bij de zusters van Casa Carmeli, ja inderdaad, die van ‘Bad habits, holy orders’. Na de Eucharistie hebben we nog even wat nagepraat over hun ervaringen. Van oud op nieuw hadden we 2019 ingeluid in de kathedraal met gebed en klokgelui



Feest van Sint bavo in de kathedraal
overweging_preek - zondag, 7 oktober 2018
Zondag 7 oktober was ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo in Haarlem waar het feest van deze heilige werd gevierd, die rond 650 werd geboren en rijk en van adel, alles achterliet om als monnik te gaan leven.



10e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 10 juni 2018
De tiende zondag door het jaar heb ik ’s morgens eerst in de kathedraal gevierd, de H. Mis die door de KRO op TV is uitgezonden. Het evangelie ging over verdeeldheid, een actueel thema. Een huis dat innerlijk verdeeld is, kan geen stand houden.



Familiedag in Heiloo
overweging_bezinning - zondag, 4 maart 2018
Op zondag 4 maart was er weer een familiedag in Heiloo. Heel wat gezinnen met hun kinderen waren bij O.L. Vrouw ter Nood voor bezinning, onderling contact en een heilige Mis.Op deze zondag heb ik een inleiding gehouden over het eerste deel van Amoris Laetitia, het document van paus Franciscus over huwelijk en gezin.



Eerste kerstdag O.L. Vrouw ter Nood, Heiloo
overweging_preek - maandag, 25 december 2017
Op eerste kerstdag heb ik de Mis gevierd in de grote kapel van de bedevaartplaats van O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo. Een sfeervolle viering met het koor van de kapel. Rector Jeroen de Wit en pater Gerard Weijers sss concelebreerden.



nieuws - zaterdag, 9 december 2017
Op zaterdag 9 december waren mgr. Punt, vicaris Bruggink en ik aanwezig bij het afscheid van bisschop Frans Wiertz van Roermond. Een ontroerende en mooie plechtigheid waarbij veel hartelijke woorden werden gesproken.



De Kananese vrouw, 20e zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 20 augustus 2017
Zondag 20 augustus ging het evangelie over de Kananese vrouw die door Jezus wordt afgewezen, zo lijkt het. Ik was deze zondag in Monnickendam waar ik de heer Cor van Eekelen tot buitengewoon bedienaar heb aangesteld. Hij heeft de cursus gevolgd die daarvoor op het Sint Bonifatiusinstituut wordt gegeven. Met assistentie van diaken Henk Bak heb ik er de Eucharistie gevierd in de kerk van de HH. Nicolaas en Antonius.



Feest van de H. Birgitta
overweging_preek - vrijdag, 21 juli 2017
Op zondag 23 juli was ik buiten ons bisdom, in Weert, waar de Birgittinessen het hoogfeest vierden van hun stichteres, de heilige Birgitta. Een vrouw die van wanten wist. De zusters hebben een gastenhuis waar mensen kunnen logeren voor een retraite of vakantie in een spirituele stijl.



Zondag is het Sacramentsdag
nieuws - vrijdag, 16 juni 2017
Zondag 18 juni vieren we Sacramentsdag. In Amsterdam begint de H. Mis met de bisschop om 11.15 uur in de O.L Vrouwekerk aan de Keizersgracht, de processie begint ongeveer een uur later; in Heiloo begint de H. Mis om 10.30 uur met aansluitend sacramentsprocessie over het bedevaartsterrein. Ook op andere plaatsen zijn sacramentsprocessies.



Lezingen bij de toediening van het vormsel In een Eucharistieviering
info - donderdag, 18 mei 2017
In de Eucharistieviering vormen de lezingen van de H.Schrift een wezenlijk onderdeel. Door de Schriftlezingen klinkt voor ons het Woord van God. De eerste christenen kwamen van meet af aan samen om te luisteren naar het Woord van de Heer.



Overwegingen voor wie zich afvraagt of hij priester zal worden
overweging_roeping - zaterdag, 4 maart 2017
Ook in onze tijd zijn priesters nodig. Priester worden is niet zozeer een beroepskeuze als een levenskeuze. Dat komt bijzonder tot uitdrukking in het celibaat. Is dat de weg die God van mij vraagt? Of zoek ik mezelf in die gedachte om priester te wqrden? En hoe kan ik dit onderscheiden?



Sander Dekker over art. 23 in het licht van Paulus en herbestemming van kerken
nieuws - zondag, 11 december 2016
De Sint Jan in Den Bosch was op zondag 11 december (zondag ‘Gaudete’) getuige van een bijzonder gebeuren: de Brabantse scholenvereniging Onze Middelbaar Onderwijs (OMO) vierde het honderdjarig bestaan met een speciale Eucharistieviering en een bijeenkomst in het Jheronimus Bosch Art Center. Die bijeenkomst leidde tot een opmerkelijk tafereel.



nieuws - woensdag, 16 november 2016
Woensdagmorgen 16 november waren de Nederlandse pelgrims in de wekelijkse audiëntie van paus Franciscus.



20e zondag door het jaar C in Wormer
overweging_preek - zondag, 14 augustus 2016
Op zondag 14 augustus - 20 e zondag door het jaar C - was ik in Wormer voor de Eucharistieviering en de doop en het vormsel van een volwassene. In het evangelie stond dat Jezus geen vrede komt brengen maar verdeeldheid. Is Jezus, is de bijbel dan toch gewelddadig?



Nieuwe Exhortatie van paus Franciscus verschenen
nieuws - vrijdag, 8 april 2016
Op vrijdag 8 april is het pauselijk document verschenen dat geschreven is naar aanleiding van de laatste bisschoppensynodes over huwelijk en gezin: de postsynodale apostolische exhortatie Amoris Laetitia, gedateerd op 19 maart van dit jaar. Het is een van de omvangrijkste pauselijke documenten ooit.



Is religie achterlijk, gewelddadig of slecht? Bekoringen van nu
overweging_preek - zondag, 14 februari 2016
Op zondag 14 februari was ik in Heiloo voor de Eucharistieviering en de inzegening van de nieuwe ruimtes van de seminariegemeenschap, die nu in het Julianaklooster, het diocesaan centrum bij het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood, is gevestigd.



Inspiratiedag in Heiloo
overweging_bezinning - vrijdag, 22 januari 2016
Op 22 januari was er een inspiratiedag voor alle pastorale krachten in het kader van het jaar van barmhartigheid in het diocesaan centrum bij O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo. De ruim vijftig deelnemers maakten een programma mee waarin plaats was voor het vieren van de Eucharistie, ontmoeting met elkaar, uitwisseling en een getuigenis van een echtpaar dat de bisschoppensynode over het gezin had meegemaakt en van twee broeders van een nieuwe gemeenschap die in het centrum van Brusselwerkzaam zijn.



Over vergeving, verzoening met elkaar, met God, in het jaar van Barmhartigheid
overweging_bezinning - dinsdag, 5 januari 2016
In het kader van het heilig Jaar van de Barmhartigheid plaatsen we hier de tekst van Laat je verzoenen! met overwegingen over verzoening en vergeving. Het boek is te verkrijgen bij uitgeverij Colomba in Oegstgeest.



50 jarige Mariakerk van Heemskerk presenteert parochieboek
overweging_preek - zondag, 11 oktober 2015
Op de 28e zondag door het jaar op 11 oktober was ik in de Mariakerk in Heemskerk die haar vijftigjarig bestaan vierde. Het was de afsluiting van een heel geslaagde feestperiode en ook deze ochtend waren zeer veel mensen gekomen om dit jubileum mee te vieren, een feestelijke Mis opgeluisterd door het koor Intermezzo.



Wat doen we met de vluchtelingen?
overweging_preek - zondag, 30 augustus 2015
Op de 22e zondag door het jaar (30m augustus) was ik in Banneux waar de diocesane bedevaarten van Haarlem-Amsterdam en Utrecht een ziekentriduum hielden. Geestelijke leiders zijn voor ons bisdom pastoor Jules Dresmé en voor Utrecht vicaris Hans Pouw. Het is altijd een mooi en inspirerend gebeuren daar in Banneux waar Maria als Maagd der Armen wordt vereerd. In dat kader ben ik tijdens de Internationale Mis ook even ingegaan op het vraagstuk van de vele vluchtelingen die naar Europa komen.



Slot van het kinderkamp op De Tiltenberg
nieuws - donderdag, 16 juli 2015
Op donderdag 16 juli werd het kinderkamp op De Tiltenberg afgesloten. Dat het altijd heel leuke dagen zijn, werd alleen al duidelijk toen ik hoorde dat de meeste kinderen al voor de derde of vierde keer meededen. Ik was bij het spel en het eten, heb een catechese gegeven en de slotmis gedaan. En ik zag dat de leiding - seminaristen en andere jongeren - het heel leuk deden. Er was een voorbede in de Mis voor de kapelaan...



overweging_preek - vrijdag, 29 mei 2015
Op vrijdag 29 mei was ik voor de heilige Eucharistie in het seminarie. Het evangelie van de dag was Mc. 11,11-25. Die dag waren ook de laatste colleges van dit studiejaar, volgende week beginnen de seminaristen met de studie en de tentamens. En zaterdag 30 mei worden de beide nieuwe priesters gewijd.



nieuws - woensdag, 15 april 2015
Op woensdag­middag 15 april heeft zuster Maria Donata Ancilleri de eeuwige professie afgelegd en de monialen­wijding ontvangen in de kerk van Onze Lieve Vrouw van de Berg Karmel in Aalsmeer, die naast het Benedic­ti­nessen­klooster ‘Maria, tempel van de heilige Geest’ ligt. Door de eeuwige professie verbindt de zuster zich voor haar gehele leven aan haar monastieke klooster­roeping. Vele gelovigen uit binnen- en buiten­land waren getuigen van de plechtigheid



Bidden voor... en denken aan wie ons zijn voorgegaan
overweging_bezinning - zondag, 2 november 2014
Iedere keer opnieuw worden wij mensen eraan herinnerd dat ons leven sterfelijk en voorbijgaand is: hoeveel mensen hebben we al niet voor ons uit zien gaan... grootouders, ouders, echtgenoot of echtgenote familieleden, vrienden of kennissen.



Thema: (werken van) barmhartigheid
overweging_preek - zondag, 22 juni 2014
Op zondag 22 juni werd in Laren het Sint Jansfeest gevierd met grote deelname van gelovigen en uitstekend weer: zonnig, maar ook weer niet te warm. Pastoor Jan Vriend en de Broederschap van Sint Jan kunnen terugkijken op een geslaagd feest, dat alle moeite van de voorbereidingen weer volop waard was. Thema was dit jaar: (de werken van) barmhartigheid.



natraject WJD Vormingsweekend Jongeren in Heiloo
overweging_roeping - maandag, 24 februari 2014
In het weekend van 21-23 februari werd in het Diocesaan centrum in het Julianaklooster in Heiloo een eerste van een drietal vormingsweekenden gehouden van Jong Katholiek, als vervolgtraject op de Wereldjongerendagen. Meer dan zestig jongeren hadden zich aangemeld en ik hoorde allemaal positieve reacties.



De pauselijke raden voor de interreligieuze dialoog en nieuwe evangelisatie
nieuws - woensdag, 4 december 2013
Terwijl het Sint Pieterplein al volstroomde voor weer een druk bezochte pauselijke audiëntie, gingen de Nederlandse bisschoppen op weg om in groepen verschillende curie-departementen te bezoeken.



in De Tiltenberg
nieuws - dinsdag, 7 mei 2013
Maandag 6 mei was de Willibrorddag op het seminarie. In de middag had ik een groepsgesprek met de jonge priesters om naar hun ervaringen te luisteren. De Willibrordlezing werd gehouden door pastoor drs. N. van der Peet die sprak over de (belangrijke) rol van mgr. dr. J.A.E. van Dodewaard, bisschop van Haarlem tijdens het tweede Vaticaans concilie.



Vaticanum II vijftig jaar later
artikel_vaticanumii - vrijdag, 12 april 2013
Op De Tiltenberg werd op vrijdag 12 april een studiedag gehouden voor priesters, diaken, pastoraal werkers, catechisten en cateche­tische mede­werkers van het bisdom. Behalve de Eucharistie­viering, middag­gebed, lunch en uit­wisseling in groepen, waren er twee lezingen. Tegen de vijftig deelnemers maakten de dag mee.



Paaszondag
overweging_preek - zondag, 31 maart 2013
Op Paaszondag heb ik 's morgens de heilige Eucharistie gevierd in de mooie H. Engelmunduskerk in Driehuis, waar een dameskoor onder meer een mooie meerstemmige Mis ten gehore bracht. In de middag heb ik - traditiegetrouw - de zusters Missionarissen van de Naastenliefde (zusters van moeder Teresa) bezocht, waar ik de heilige Mis heb gevierd en daarna met alle bezoekers de paasmaaltijd heb gebruikt.



Goede Vrijdagplechtigheid in Lutjebroek
overweging_preek - vrijdag, 29 maart 2013
In de H. Nicolaaskerk van Lutjebroek werd de zang bij de herdenking van het lijden van de Heer verzorgd door het JoKo koor. Leden van het koor deden ook mee met het lijdensverhaal en droegen het grote kruis naar voren dat bij de kruisverering centraal stond (zie foto). Tijdens de liturgie heb ik de hierna volgende homilie gehouden



'Burgerperspectieven'-onderzoek van SCP
overweging_preek - zondag, 30 december 2012
"Nederlanders maken zich het meeste zorgen over de toenemende ik-gerichtheid en onverdraagzaamheid in ons land, zo blijkt uit het verslag van het continu onderoek burgerperspectieven van het Sociaal Cultureel Planbureau, meer nog dan bijvoorbeeld over de economische situatie.



De economische crisis en het fundament van ons bestaan
overweging_preek - woensdag, 28 november 2012
De economische crisis heeft grote gevolgen, veel mensen zien hun baan op de tocht staan, hun bedrijf in gevaar komen. Zij worden met bedreigende situaties geconfronteerd. Voor degenen die in de pastoraal zijn aangesteld is het een bijzondere uitdaging hen bij te staan.



Opening studiejaar Sint Bonifatius-institutuut
nieuws - zaterdag, 1 september 2012
Op zaterdag 1 september is het studiejaar van het Sint Bonifatius-instituut geopend met nieuwe studenten - vooral veel nieuwe diakenkandidaten voor het bisdom Haarlem-Amsterdam en het militair ordinariaat - en een nieuwe studieleider: drs. D. Wienen. Drs. B. Hartmann, die het instituut precies 12 ½ jaar heeft geleid, neemt afscheid. De Heilige Mis bij de opening van het jaar werd aan God opgedragen voor Denny Tilon, diakenkandidaat die onlangs geheel plotseling is overleden. Voor zijn zielenrust en om kracht voor zijn familie werd bijzonder gebeden.



overweging_roeping - woensdag, 30 november 2011
Lezing tijdens de Diocesane gebedsdag voor roepingen van 2009 in Heiloo. “Het priesterschap is iets voor altijd, voor het hele leven en daarna in eeuwigheid. Dat is al een eerste uitdaging in onze maatschappij: Vijftig jaar geleden kwam je nog weleens mensen tegen die hun hele leven niet van het dorp af waren geweest maar heel gelukkig waren.”



boek - woensdag, 30 november 2011
Voor allen die in het pastoraal werkzaam zijn en voor hen die met het kerkelijk huwelijksrecht te maken hebben of er in zijn geïnteresseerd.