Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “lijdenstijd”

Pater Frans van der Lugt en zijn werk herdacht
overweging_bezinning - dinsdag, 5 april 2022
Dinsdagochtend 5 april vond in de Obrechtkerk (O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans) in Amsterdam een gebedsviering plaats als start van de ‘Walk for Homs’ een meerdaagse pelgrimstocht te gedachtenis aan de in 2014 in Homs (Syrië) vermoorde Jezuïet, pater Frans van der Lugt. Zijn nichtje Anne-Claire had het initiatief genomen en er is veel belangstelling voor, ook van media.



5e zondag veertigdagentijd C, Obrechtkerk
overweging_preek - zondag, 3 april 2022
Op 3 spril was ik in de Obrechtkerk, vlakbij het Concertgebouw, die officieel "O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans" heet. In de Mis van deze vijfde zondag van de veertigdagentijd werd onder meer het evangelie van de overspelige vrouw gelezen (Jo. 8, 1-11). Hoe kijken we daar naar, in een tijd dat vluchtige seksuele relaties bon ton zijn? En wat is er verder het vermelden waard over dit bezoek aan de Obrechtkerk?



het virus waart ook rond in het bisdom Haarlem-Amsterdam
nieuws - dinsdag, 5 januari 2021
Op maandag 4 januari bracht ik een bezoek aan het diocesaan missionair seminarie Redemptoris Mater in Nieuwe Niedorp. De seminaristen en de staf hebben niet het gemakkelijkste jaar achter de rug en ook de kerstvakantie was anders dan anders.



Jezus en de Corona-epidemie
overweging_preek - zondag, 29 maart 2020
Met de vijfde zondag van de Veertigdagentijd begint de lijdenstijd: de beelden in de kerken worden vaak bedekt tot Pasen; op Goede Vrijdag zal het kruis worden "onthuld". Het is een teken en signaal dat we uitgenodigd zijn om te focussen, ons te richten op het lijden van Jezus. Deze zondag was het evangelie dat van de opwekking van Lazarus (Jo. 11, 1-45). Het toont ons Jezus als begaan met de zieken en Heer van het leven, die Lazarus nieuw leven geeft. Geen gek thema in Corona-tijd!



Het uur van Jezus
overweging_preek - zondag, 18 maart 2018
La Vie in Zeewolde is een begrip geworden. Het is een RK Centrum dat mensen helpt door geestelijke begeleiding een nieuw leven in te gaan en om meer zichzelf te worden. Eenmaal per maand is er ’s middags een H. Mis op zondag en deze zondag was ik er om het centrum te bezoeken en de Eucharistie te vieren.



110 jaar Sint Jozefkerk in Velsen Noord
overweging_preek - zondag, 18 maart 2018
Op zondag 18 maart werd in Velsen Noord gevierd dat de Sint Jozefkerk 110 jaar bestond. Dat klinkt misschien niet als een groot jubileum maar voor de kerk in kwestie was het wel belangrijk om dit nog eens goed te vieren, want het is misschien de laatste keer: de kerk wordt verkocht. Maar de toekomst is niet zonder hoop...



nieuws - vrijdag, 31 maart 2017
In veel kerken worden de kruisbeelden en heiligenbeelden bedekt vanaf de vijfde zondag van de veertigdagentijd tot na Goede vrijdag. De lijdenstijd begint. We gedenken het verlossend lijden en sterven van onze Heer Jezus Christus.



In Missio Ad Gentes, Almere
nieuws - zondag, 22 maart 2015
De tweede gemeen­schap van de “Missio ad Gentes”, die enkele jaren geleden vanuit de Neo­cate­chu­me­nale Weg in Almere-Poort is gestart, heeft deze dagen een belang­rijke ‘passage’ gedaan. Het gaat om een stap die deel uit maakt van een cate­che­tische geloofs­weg door middel van een nieuw catechu­menaat om de genade van het doospel mee te gaan beleven.



in De Tiltenberg
nieuws - dinsdag, 7 mei 2013
Maandag 6 mei was de Willibrorddag op het seminarie. In de middag had ik een groepsgesprek met de jonge priesters om naar hun ervaringen te luisteren. De Willibrordlezing werd gehouden door pastoor drs. N. van der Peet die sprak over de (belangrijke) rol van mgr. dr. J.A.E. van Dodewaard, bisschop van Haarlem tijdens het tweede Vaticaans concilie.