Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “lijdensverhaal”

Palmzondag
overweging_preek - zondag, 24 maart 2024
n de kathedraal vierden we Palmzondag. De plechtige Mis is op kathedraal TV nog te volgen. Jezus, bejubeld als Messias en Koning, werd enkele dagen later al verworpen en veracht. De gunst van de mensen kan keren en je krijgt niet altijd wat je verdient, dat is ook nu nog zo...



Palmzondag in de kathedraal
nieuws - zondag, 2 april 2023
Dat mensen je laten vallen en je in mensen, ook vrienden, teleurgesteld wordt, dat is de meeste mensen wel overkomen. Op Palmzondag gedenken we, aan het begin van de Goede Week - zoals de week voor Pasen wordt genoemd - zowel de enthousiaste toejuichingen als het verraad dat Jezus ten deel viel. Wat betekent Zijn weg voor ons?



Op bezoek bij de Oekraïense gemeenschap
overweging_preek - zondag, 10 april 2022
Palmzondagmiddag heb ik de H. Liturgie bijgewoond van de Oekraïens katholieke gemeenschap en de gelovigen ontmoet. De gemeenschap bestaat voor een deel uit mensen die al langer in Nederland zijn, voor een flink deel waren het mensen die de laatste weken zijn gevlucht. Ik was er om de Oekraïense gemeenschap te bemoedigen en heb gepreekt tijdens de Liturgie (zie onder)



Palmzondag: bejubeld en verworpen
overweging_preek - zondag, 10 april 2022
Wat moet je doen als mensen lelijk over je praten? Wat doe je als je wordt weggezet als een negatief persoon? De gunst van mensen is niet iets waar je op kunt bouwen, kijk maar naar wat Jezus tussen Palmzondag en Goede Vrijdag overkwam.



Witte Donderdag in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 1 april 2021
Witte Donderdag vierden we in de Kathedraal met kapelaan Teun Warnaar, diaken Philip Weijers, acolieten van de kathedraal en seminaristen die dienden. Het is een bijzondere avond: met Jezus zijn we in de zaal van het laatste Avondmaal en aan het eind van de viering vergezellen we Hem naar de Hof van Olijven.



Als mensen keihard oordelen...
overweging_preek - zondag, 28 maart 2021
Op Palmzondag gedenken we de intocht van Jezus in Jeruzalem, hoogtepunt van Zijn populariteit; enkele dagen later echter begon Zijn lijden, Zijn verwerping en marteldood... In de kathedraal was ik voor de liturgie van Palmzondag, waar deze geschiedenis van lof toezwaaien tot "kruisig Hem" natuurlijk aan de orde kwam. Het is nog steeds aan de orde van de dag, ook nu, vandaag, deze week...



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 10 april 2020
In ons menselijk lijden komen allerlei vragen naar voren: waarom wordt me dit aangedaan? En er kunnen allerlei menselijke factoren zijn: veel lijden wordt anderen aangedaan doordat mensen voor zichzelf kiezen, zelf voordeel willen behalen, goed uit een situatie willen komen. Maar dat is nog maar de buitenkant. Die is er ook en die doet pijn. Tegelijk is er een binnenkant. In het lijden kunnen we een zending, een missie beleven. Hoe? Laten we naar Jezus kijken.



Palmzondag in de kathedraal
overweging_preek - zondag, 5 april 2020
Op Palmzondag, 5 april, vierden we de intocht van Jezus in Jeruzalem met de palmwijding en de heilige Eucharistie, zonder toeloop van mensen, maar wel met vier cantores en organist. Ook in Jezus’ tijd was er een virus...



Heerhugowaard, De Noord en Het Kruis, Waarland, Nieuwe Niedorp, 't Veld
overweging_preek - zondag, 9 december 2018
Zondag 9 december was ik in Heerhugowaard De Noord voor de Eucharistieviering waarin ik Ignas Tilma als pastoor-moderator van de parochies van De Vijfhoek heb geïnstalleerd. Het was een mooie en feestelijke viering, waarin de nieuwe pastoor zeer hartelijk welkom werd geheten.



10e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 10 juni 2018
De tiende zondag door het jaar heb ik ’s morgens eerst in de kathedraal gevierd, de H. Mis die door de KRO op TV is uitgezonden. Het evangelie ging over verdeeldheid, een actueel thema. Een huis dat innerlijk verdeeld is, kan geen stand houden.



Palmzondag in Den Helder
overweging_preek - zondag, 25 maart 2018
Palmzondag heb ik in Den Helder gevierd in de St. Petrus- en Pauluskerk, die bijna helemaal vol zat met onder meer veel gezinnen met kinderen. Iemand vertelde me dat er vaak zo’n veertig nationaliteiten in de kerk vertegenwoordigd zijn! Hoe dat ook zij, het was mooie viering in een levendige gemeenschap.



Op de feestdag van de heilige van Schiedam
artikel_overig - woensdag, 14 juni 2017
Op 14 juni, feestdag van de heilige Liduina was ik in Schiedam, waar de broederschap van Sint Liduina bijeen was om samen met parochianen en belangstellenden de vespers te bidden en naar een lezing te luisteren over deze heilige.



Oecumenisch symposium in Nieuwveen
artikel_overig - donderdag, 27 april 2017
In het protestantse kerkje van Nieuwveen werd op woensdag 26 april een oecumenisch symposium gehouden, georganiseerd vanuit de Protestantse kerk (PKN) en de Rooms Katholieke Clara Franciscus Federatie, de samenwerkende parochies van de regio. Ds. Arjan Plaisier en ik hebben een inleiding gegeven over de de kracht en de pijn van de oecumene. Die pijn was inderdaad voelbaar.



Kruiswegwandeling in Volendam
nieuws - vrijdag, 14 april 2017
Goede Vrijdag is wel een heel bijzondere dag, de dag van het offer voor onze verlossing. We leven met Jezus’ lijden mee door het vasten en de onthouding die bij deze dag horen, door de kruisweg en de Goede Vrijdag­plechtigheid met lijdensverhaal en kruisverering.



Het is volbracht
overweging_preek - vrijdag, 3 april 2015
De dag van het lijden en sterven van Jezus is voor ons letterlijk en figuurlijk een cruciale dag. Op deze dag kon Jezus zeggen: “Het is volbracht”. Zonder Goede Vrijdag te willen isoleren van het geheel van het Paasmysterie, kunnen we dit bevestigen.



Jongerendag Bisdom Haarlem in de Mozes en Aäron
overweging_preek - zondag, 29 maart 2015
De Wereld­jongerendag wordt op Palm­zondag wereld­wijd in de bisdommen gevierd. In het bisdom Haarlem-Amsterdam gebeurde dat in de Moses en Aäron. Daar was een afwis­selend programma dat om 13.30 uur begon en tot in de avond duurde. Natuurlijk met Eucharistie­viering met Palm­processie. En een palm­wijding op het Waterlooplein.



Beter niet onaantastbaar perfect
overweging_preek - zondag, 15 maart 2015
Zondag 15 maart was de vierde zondag van de veertigdagentijd, ook “halfvasten” of “zondag Laetare” (Verheugt U) genoemd, omdat de vreugde van het Paasfeest in zicht komt. Deze zondag was ik voor de heilige Mis in de parochiekerk O.L. Vrouw Presentatie van Anna Paulowna.



Goede Vrijdagplechtigheid in Lutjebroek
overweging_preek - vrijdag, 29 maart 2013
In de H. Nicolaaskerk van Lutjebroek werd de zang bij de herdenking van het lijden van de Heer verzorgd door het JoKo koor. Leden van het koor deden ook mee met het lijdensverhaal en droegen het grote kruis naar voren dat bij de kruisverering centraal stond (zie foto). Tijdens de liturgie heb ik de hierna volgende homilie gehouden



overweging_preek - zondag, 24 maart 2013
In Volendam werd dit jaar de wereldjongerendag in ons bisdom gevierd. Na de Eucharistieviering in de Sint Vincentius a Paolokerk (waarbij ik onderstaande homilie hield) werd de dag voortgezet in het Pius X gebouw waar onder andere John Pridmore zijn levensgeschiedenis vertelde.



homilie
overweging_preek - vrijdag, 6 april 2012
Ik hoef vandaag maar weinig woorden toe te voegen: het lijdensverhaal spreekt voor zich en van ons wordt nu alleen gevraagd geestelijk onder het kruis te gaan staan met Maria de moeder van de Heer en met Johannes de geliefde leerling



nieuws - woensdag, 4 april 2012
In de Amsterdamse Obrechtkerk ("Onze Lieve Vrouw van de Allerheiligste Rozenkrans") werd op dinsdag in de Goede Week voor de eerste keer de Matteüspassion uitgevoerd door het Toonkunstkoor Amsterdam, Holland Symfonia en de jongens en meisjes van ons kathedrale koor. Het werd een groot succes