Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “pandemie”

in de Titus Brandsmakerk in Amstelveen
nieuws - zaterdag, 19 september 2020
Donderdagmiddag 17 september was ik in de Titus Brandsmakerk waar een flinke parochiezaal is waar alle priesters, diakens en catechetisch medewerkers van het dekenaat Meerlanden Corona-proof in pasten. Een middag vol uitwisseling en gesprek nu de kerk in deze pandemie ook flinke klappen krijgt.



Open zijn om de wil van God te doen
overweging_preek - zaterdag, 5 september 2020
Zaterdag 5 september werd het nieuwe studiejaar van het Sint Bonifatiusinstituut geopend met de Eucharistieviering in de kapel van de Tiltenberg, door de helft van de studenten gevolgd in de aula. Want de studenten komen wel weer fysiek bij elkaar maar met toepassing van alle Corona-maatregelen.En er is een nieuwe spirituaal begonnen.



'Gij zijt Petrus...'
nieuws - zondag, 23 augustus 2020
Op de 21e zondag door het jaar horen we Petrus zijn geloof belijden: Gij zijt de Christus... Jezus stelt hem aan als steenrots waarop Hij de Kerk bouwt, ook al was die Petrus uit zichzelf niet zo'n enorm sterke figuur. Een dag om te bidden voor onze paus Franciscus (zoals de paus ons steeds weer vraagt).



Laat je niet ontmoedigen... (19e zondag door het jaar A)
overweging_preek - zondag, 9 augustus 2020
Zondag 9 augustus (19e zondag door het jaar A) stonden we stil bij de ramp in Beiroet en hoorden we in de Mis over Elia die God vond niet in de storm en de aardbeving, maar in het zachte suizen van een bries. Zo is het ook voor ons: je moet de stormen in je leven vaak voorbij laten trekken, met geduld en volharding, totdat je in het suizen van die zachte bries Gods stem weer kunt horen...



16e zondag door het jaar A - gebed tegen Corona
overweging_preek - zondag, 19 juli 2020
We moeten allemaal wel leren omgaan met teleurstellingen; het leven loopt vaak anders dan gedacht of verwacht en soms ervaren we tegenwerking, geen waardering en zien we weinig vrucht. Op deze zondag mogen we iets leren van het geduld van God, die de wereld vol ziet staan met onkruid, waarbij de tarwe soms bijna niet meer opvalt (Mt. 13, 24-43).



13e zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 28 juni 2020
Tijdens de Eucharistievieirng in de kathedraal werd afscheid van Jacques Ooms als acoliet. Op andere wijzen zal hij met de kathedraal verbonden blijven,maar dit was na 72 jaar, waarvan 54 in de kathedraal, zijn laatste dienst als misdienaar/acoliet. Het was ook Familiezondag en daarvoor stond op kathedraal TV weer een heel mooi programma online klaar.



nieuws - zaterdag, 30 mei 2020
Aanstaande maandag, tweede Pinksterdag, zal paus Franciscus ontslag verlenen aan mgr. Jozef Punt en zal ik mijn dienst als diocesaan bisschop van Haarlem-Amsterdam beginnen. De Eucharistieviering bij die gelegenheid, die nu vanwege de pandemie maar door dertig personen kan worden bijgewoond, begint om 12.00 uur in de kathedraal en is te volgen via Kathedraal TV.



samen met mgr. Punt
nieuws - woensdag, 27 mei 2020
Dinsdagmiddag 26 mei waren de dekens van het bisdom Haarlem-Amsterdam voor de eerste keer na de uitbrak van de Corona-pandemie weer bij elkaar, met alle speciale maatregelen, waarvoor het gastenhuis van het Heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood een speciaal protocol heeft ontwikkeld. Dat huis gaat maandag 1 juni weer open, met inachtneming van alle maatregelen van RIVM en burgerlijke overheid.



nieuws - maandag, 18 mei 2020
Helaas konden de vele vormselvieringen die in deze maanden gepland stonden, niet doorgaan vanwege de pandemie. Daarom heb ik een groet en korte boodschap opgenomen voor alle jongens en meisjes die in deze weken na Pasen het heilig Vormsel zouden ontvangen, maar dat nu niet kunnen.



Zondag van de Oosterse Kerken en de intenties van deze tijd...
overweging_bezinning - zondag, 10 mei 2020
Op de vijfde zondag van Pasen valt dit jaar 2020 Moederdag en tevens de zondag voor de Oosterse Kerken. Tevens bidden we voor de intenties van deze Corona-tijd.



Corona-gebeden van de paus
nieuws - zaterdag, 25 april 2020
Paus Franciscus heeft op zaterdag 25 april een korte brief gepubliceerd met gebeden voor de meimaand in deze Corona-tijd. Hierbij de Nederlandse tekst die uit Rome komt.



Oproep uit de kathedraal
nieuws - donderdag, 23 april 2020
Donderdag 23 april kwamen enkele mensen in de kathedraal om een oproep te doen voor de kinderen zonder ouders of familie in de vluchtelingenkampen van de Griekse eilanden. Erik van Muiswinkel deed de presentatie, mw. Atti Noordhof (CDA) deed een oproep en ik heb de volgende boodschap gegeven. NH Nieuws en de Kathedraal TV zenden het uit.



Alle nieuwste berichten en mededelingen
nieuws - maandag, 20 april 2020
Alle grotere samenkomsten zijn door de Nederlandse overheid verboden. Dit betekent dat er geen gewone publieke vieringen meer zijn zijn. De Nederlandse bisschoppen/kerkprovincie hebben de maatregelen gepubliceerd die U in dit bericht kunt vinden. Verder vindt U hier de kerkelijke Corona-updates (kerkelijke ontwikkelingen rond het Corona-virus) en treft u enkele toevoegingen aan die voor het bisdom Haarlem-Amsterdam bedoeld zijn.



Programma in Heiloo (NL) en Kathedraal (Eng. Spaans, Pools en Jongerenprogramma)
nieuws - donderdag, 16 april 2020
Zondag na Pasen, Beloken Pasen, is het Feest van de Goddelijke Barmhartigheid. Dat wordt gevierd in de Kathedraal en in Heiloo. Omdat biechten en communiceren nu moeilijk is, kan de aflaat van die dag op andere wijze verkregen worden. We smeken Gods barmhartigheid op die dag om een spoedig einde van de Corona-pandemie. Hier het programma van die dag. On sunday the 19th of april we celebrate the Divine Mercy Feast. See below the program of the celebration.



Pasen: het perspectief van het Leven
overweging_preek - zondag, 12 april 2020
Op Paaszondag vierden we in de kathedraal de hoogmis van Pasen, die door velen on line werd gevolgd. De Heer is verrezen, dat uitzicht, dat perspectief maakt alles anders, ook deze Corona-crisis...



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 10 april 2020
In ons menselijk lijden komen allerlei vragen naar voren: waarom wordt me dit aangedaan? En er kunnen allerlei menselijke factoren zijn: veel lijden wordt anderen aangedaan doordat mensen voor zichzelf kiezen, zelf voordeel willen behalen, goed uit een situatie willen komen. Maar dat is nog maar de buitenkant. Die is er ook en die doet pijn. Tegelijk is er een binnenkant. In het lijden kunnen we een zending, een missie beleven. Hoe? Laten we naar Jezus kijken.



Een brief ter bemoediging...
nieuws - vrijdag, 10 april 2020
Het bisdom Haarlem-Amsterdam heeft aan alle priesters, diakens, pastoraal werkers, catechisten en leden van parochie-besturen een brief gestuurd met een aantal exemplaren van het boekje ‘Bidden in tijden van beproeving’, dat gebeden bevat en overwegingen voor deze tijd van de Corona-crisis. Mgr. Punt en ik hebben daarbij een brief gevoegd die U hieronder kunt lezen. Ook namens alle Nederlandse bisschoppen is een mooie Paasbrief verschenen met een paasboodschap aan alle gelovigen.



Palmzondag in de kathedraal
overweging_preek - zondag, 5 april 2020
Op Palmzondag, 5 april, vierden we de intocht van Jezus in Jeruzalem met de palmwijding en de heilige Eucharistie, zonder toeloop van mensen, maar wel met vier cantores en organist. Ook in Jezus’ tijd was er een virus...



Jezus en de Corona-epidemie
overweging_preek - zondag, 29 maart 2020
Met de vijfde zondag van de Veertigdagentijd begint de lijdenstijd: de beelden in de kerken worden vaak bedekt tot Pasen; op Goede Vrijdag zal het kruis worden "onthuld". Het is een teken en signaal dat we uitgenodigd zijn om te focussen, ons te richten op het lijden van Jezus. Deze zondag was het evangelie dat van de opwekking van Lazarus (Jo. 11, 1-45). Het toont ons Jezus als begaan met de zieken en Heer van het leven, die Lazarus nieuw leven geeft. Geen gek thema in Corona-tijd!



Woensdag 25 maart 12.00 uur: Onze Vader
nieuws - zondag, 22 maart 2020
Aanstaande vrijdag 27 maart zal paus Franciscus om 18.00 uur in gebed verenigd zijn met heel de kerk en de wereld in deze crisis-tijd. Het gebed kan via de media worden gevolgd en zal afgesloten worden met de Eucharistische zegen ‘Urbi et Orbi’.Woensdag 25 maart bidden we om 12.00 uur met alle christenen die mee willen doen het Onze Vader.