Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “wereldvredesdag”

Omgaan met je emoties
overweging_preek - maandag, 1 januari 2024
Op de eerste dag van het jaar 2024 wens ik U van harte alle zegen toe, dat dit voor U een goed jaar mag worden! Handelen we vanuit waarden of vanuit emoties? Heel veel oorlogen worden gevoerd door wie met de mond belijdt dat vrede de waarde is waar we naar moeten streven. Wat brengt hen er dan toch toe om oorlog te voeren? Hier spelen emoties een rol. We stonden stil bij de rol van emoties en bij wereldvredesdag. Paus Franciscus koos als thema bij deze dag: "Artificial Intelligence", Wat heeft dat met vrede te maken?



Hoogfeest van Maria, de Moeder van God, wereldvredesdag
nieuws - zaterdag, 1 januari 2022
Op Nieuwjaarsdag wensen we elkaar een goed, voorspoedig, gezond, gelukkig jaar toe: "Zalig Nieuwjaar"! Deze eerste dag biedt ook alle aanleiding om elkaar vreugde en vrede toe te wensen. Een nieuwjaarsboodschap.



1 januari: Hoogfeest van Maria, Moeder van God, moeder van alle volkeren
overweging_preek - vrijdag, 1 januari 2021
Op de eerste dag van het jaar vieren we de octaafdag van kerstmis, het hoogfeest van Maria, moeder van God. Tevens is het Wereldvredesdag. Een pleidooi voor een wereld die meer één en verbonden is.



Nieuwjaarsdag in Vogelenzang
overweging_preek - woensdag, 1 januari 2020
Op de eerste dag van het nieuwe jaar was ik bij de zusters Karmelietessen van het Goddelijk Hart in Vogelenzang voor de viering van de Eucharistie: Wereldvredesdag, hoogfeest van Maria, moeder van God en een nieuw jaar dat voor ons ligt. Moge de Heer ons allen zegenen en de moeder Gods Maria voor ons ten beste spreken!



Vredesboodschap van paus Franciscus voor 1 januari
nieuws - dinsdag, 31 december 2019
Van harte wens ik U allen een heel gezegend nieuw jaar toe! We beginnen het jaar met het hoogfeest van Maria, moeder van God en ik stel dit nieuwe jaar dan ook graag onder haar bijzondere bescherming. Tegelijk vieren we Wereldvredesdag waarvoor paus Franciscus ons weer een mooie boodschap heeft gegeven.



Nieuwjaarsdag, Hoogfeest van Maria moeder van God
overweging_preek - dinsdag, 1 januari 2019
Nogmaals wens ik aan iedereen die dit leest van harte een zalig en gezegend nieuwjaar! Op nieuwjaarsdag heb ik de heilige Mis gevierd bij de zusters van Casa Carmeli, ja inderdaad, die van ‘Bad habits, holy orders’. Na de Eucharistie hebben we nog even wat nagepraat over hun ervaringen. Van oud op nieuw hadden we 2019 ingeluid in de kathedraal met gebed en klokgelui



Laatste dag van deze aflevering van de besturencursus
artikel_parochie - zaterdag, 24 november 2018
Op zaterdag 24 november vond alweer de laatste bijeenkomst plaats van de cursus ‘Professioneel beheer en bestuur in de Kerk’. Dit keer lag het accent op ‘Bouwen aan de toekomst’.Want dat is de grote vraag: we hebben de mond vol van ‘missionaire kerk’ maar hoe kan onze lokale kerkgemeenschap nu feitelijk, concreet missionair worden en uitstraling krijgen?



Kloosterleven als beeld van een betere wereld
overweging_preek - maandag, 1 januari 2018
Zalig nieuwjaar aan alle lezers van Arsacal! 1 januari is Hoogfeest van Maria, moeder van God en wereldvredesdag met een speciale boodschap van paus Franciscus. En we gedenken de besnijdenis van Jezus; dienend kwam Hij naast ons mensen staan. Wat wil de paus met zijn boodschap en wat betekent die voor ons?



Begint op 1 januari, wereldvredesdag, in Heiloo
nieuws - zondag, 31 december 2017
De Nederlandse bisschoppen hebben het gezamenlijk initiatief genomen om iedere maand de rozenkrans te bidden om vrede in de wereld. Dit speciale rozenkransgebed vindt iedere maand op een bijzondere lokatie plaats, waar mensen zich kunnen aansluiten bij dit gebed. Ook kunnen zij zich er thuis mee verenigen. Op 1 januari wordt de Rozenkrans voor de vrede in Heiloo bij O.L. Vrouw ter Nood gebeden na de H. Mis van 10.30u, dus omstreeks 11.30u.



Met frisse moed maar weer opnieuw beginnen...
overweging_preek - zondag, 1 januari 2017
Op nieuwjaarsdag heb ik om tien uur de Eucharistie gevierd in de kathedrale basiliek van Sint Bavo en daarna om 12.00 uur in Casa Carmeli in Vogelenzang voor de zusters, bewoners van het zorghotel, vrienden en gasten. Er waren ook bijzondere intenties. En natuurlijk stonden we stil bij de bijzondere boodschap van paus Franciscus voor Wereldvredesdag.



Paus Franciscus roept op tot geweldloosheid
nieuws - zaterdag, 24 december 2016
Van harte wens ik alle lezers een zalig en gezegend kerstfeest toe!



Wereldvredesdag, 1 januari in de kathedraal
overweging_preek - vrijdag, 1 januari 2016
Op de eerst dag van het nieuwe jaar heb ik de heilige Mis in de kathedrale basiliek van Sint Bavo gevierd. De afgelopen dagen waren er 7.500 mensen geweest om de basiliek te bezoeken en/of kerstvieringen bij te wonen, waaronder de nachtmissen en de beide kerstzangavonden. Nu was het beduidend rustiger.



Wereldvredesdag en hoogfeest van Maria, moeder van God
overweging_preek - donderdag, 1 januari 2015
In het afgelopen jaar herdachten we dat honderd jaar geleden de eerste wereldoorlog begon. Wie de vele oorlogsbegrafplaatsen uit die tijd bezoekt, raakt nu nog onder de indruk van de enorme aantallen mensen die gesneuveld, gedood zijn. De Franse president Francois Hollande stelde op 11 november j.l. een monument open op de nationale begraafplaats van Notre Dame de Lorette.



Wie doet er iets aan?
nieuws - dinsdag, 31 december 2013
Onlangs publiceerde ‘Kerk in nood’ haar rapport over geweld tegen christenen 2011-2013. Christen­vervolging is een groeiend probleem. Er zijn weinig landen waar de situatie iets verbetert, terwijl er vele landen zijn bijge­komen waar geweld tegen christenen aan de orde van de dag is, vooral tegen christe­lijke minder­heden in Islamitische landen maar er is ook sprake van gewelddadige moslim-expansie met name in Afrika. De enorme opkomst van het moslim-fundamen­talisme en terrorisme zijn er debet aan. Wie doet er iets tegen?