Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “zwaard”

Avond van de martelaren in de St. Nicolaasbasiliek
overweging_preek - vrijdag, 23 februari 2024
Vrijdagavond 23 februari vond in de Sint Nicolaasbasiliek in Amsterdam de intussen traditionele Avond van de Martelaren plaats, een viering waarin de christenen worden herdacht die in het afgelopen jaar om hun geloof zijn vervolgd en gedood.



nieuws - dinsdag, 28 november 2023
Dinsdag 28 november hadden mgr. Gerard de Korte en ik een ontmoeting met CNV Commissie identiteit. We spraken over het onderwijs en aspecten van de sociale leer van de kerk. Veel interessante thema's kwamen aan bod.



Lezing voor Vrouwengroep kathedraal
artikel_overig - maandag, 16 oktober 2023
Zondagavond 15 oktober was ik bij de vrouwengroep van de kathedraal voor ontmoeting en een lezing over de visie van de H. paus Johannes Paulus II op de vrouw in de kerk. Het was een heel geschikte dag daarvoor, want 15 oktober is de feestdag van de heilige kerklerares en kloosterhervormster Teresa van Avila.



Feest van O.L. Vrouw ter Nood en Vormsel in Heiloo
overweging_preek - zaterdag, 27 mei 2023
Op zaterdag 27 mei vierden was ik in Heiloo voor de viering van het feest van Onze Lieve Vrouw ter Nood. Ook werden twee jongeren gevormd. Veel mensen komen naar Heiloo met hun vreugden en hun nood. Hoe gaat het met je?



nieuws - zaterdag, 22 april 2023
Zaterdag 22 april was ik aanwezig bij de plechtige investituur van nieuwe edelvrouwen en ridders van de ridderlijke orde van het heilig Graf van Jeruzalem. De viering vond dit keer plaats in Den Haag.



nieuws - zondag, 22 januari 2023
Zondag 22 januari werd in de Mozes en Aäron aan het Waterlooplein in Amsterdam de zondag van het Woord van God gevierd, overeenkomstig de traditie van de gemeenschap van Sant' Egidio. Het was de TV-Mis van die zondag. Maar: wat betekent het woord van God voor ons, voor mij?



1 november
overweging_preek - dinsdag, 1 november 2022
Op 1 november, daags voor Allerzielen, gedenken we alle heiligen; niet alleen degenen die heilig verklaard zijn, maar ook die mensen die misschien in het verborgene een leven hebben geleid naar Gods wil, voilgens de zaligsprekingen die we op deze dag in het evangelie horen.



Besturendag - Gebed voor zielenrust mgr. dr. Dick Verbakel
overweging_preek - zaterdag, 10 september 2022
Op zaterdag 10 september was in het Diocesaan centrum in Heiloo de parochiebesturendag. In de heilige Mis waarmee de dag begon, hebben we bijzonder gebeden voor mgr. dr. Dick Verbakel, die de dag ervoor overleden was. Wat moet de kerk doen om echt missionair te kunnen zijn? We stonden hierbij stil aan de hand van het evangelie van de dag (Lc. 6, 43-49).



'Vuur ben ik komen brengen...' - 20e zondag B
overweging_preek - vrijdag, 12 augustus 2022
"Vuur ben ik komen brengen" zegt Jezus in het evangelie van deze zondag (Lc. 12, 49-53). Dat klinkt wel mooi en positief. Wie wil er nu niet een beetje vuur, wat spirit? Maar vervolgens heeft Jezus het alleen nog maar over verdeeldheid. Hoe zit dat?



Dank en eerbetoon aan mgr. Punt
overweging_preek - zaterdag, 14 augustus 2021
Op het Hoogfeest van Maria's Tenhemelopneming was ik voor de Pontificale Mis in Heiloo. Buiten, achter het gastenhuis, vierden we dit feest met talrijke gelovigen. Aan het einde van de Mis werd door Leo Fijen het nieuwe boek van uitgeverij Adveniat gepresenteerd dat als eerbetoon aan mgr. Punt's langdurige ambtsperiode is verschenen. Een hartelijk applaus voor bisschop Punt volgde. Maar waarom vieren we zo speciaal die hemelvaart van Maria en wat heeft die ons nog te zeggen?



het virus waart ook rond in het bisdom Haarlem-Amsterdam
nieuws - dinsdag, 5 januari 2021
Op maandag 4 januari bracht ik een bezoek aan het diocesaan missionair seminarie Redemptoris Mater in Nieuwe Niedorp. De seminaristen en de staf hebben niet het gemakkelijkste jaar achter de rug en ook de kerstvakantie was anders dan anders.



30e zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 25 oktober 2020
Zondag 25 oktober was de TV-Mis vanuit de Haarlemse kathedraal. De ‘sorelle’, een zanggroep van vier personen, hebben fraai gezongen en titulair organist dr. Ton van Eck heeft orgel gespeeld. Diaken Philip Weijers assisteerde. In de heilige Mis is gebeden voor diaken John Versteeg die zaterdagochtend onverwacht is overleden na een herseninfarct.



Op feestdag H. Franciscus van Assisi gepubliceerd
nieuws - zondag, 4 oktober 2020
Met de beginwoorden Fratelli tutti- allen broeders (en zusters) - kiest paus Franciscus weer voor het gedachtegoed van Sint Franciscus van Assisi als uitgangspunt van een encycliek. In Laudato Si’ uit 2015 sprak de paus zich duidelijk uit over de aarde als gemeenschappelijk huis, over het milieu en klimaat(verandering) en over de verdeling van goederen en grondstoffen. In deze nieuwe encycliek is broederschap en sociale vriendschap tussen mensen het centrale thema.



vijfde zondag van de Paastijd (A) en Moederdag
overweging_preek - zondag, 10 mei 2020
Op de vijfde zondag van Pasen keren we even terug naar de zaal van het Laatste Avondmaal. De gesprekken van Jezus met zijn apostelen, zoals in het evangelie voilgens Johannes weergegeven, zijn een voorbereiding op de zending die de apostelen na de verrijzenis en met Pinksteren ontvangen.



We gedenken hen die vielen, we vieren de vrijheid
artikel_overig - maandag, 4 mei 2020
Veel situaties die zich tijdens deze Corona-crisis voordoen, herinneren aan de oorlogsjaren. Hoe vaak hebben we al gehoord dat iets sinds die bezettingstijd niet meer is voorgekomen. Toch gaat hier elke vergelijking ook erg mank. We gedenken met eerbied de vele - vaak jonge - mannen en vrouwen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.



De lijdens- of passietijd is begonnen
overweging_bezinning - zondag, 29 maart 2020
De laatste twee weken voor Pasen staan we gelovig stil bij het lijden van onze Heer Jezus Christus. Een goede manier om dat te doen is het overwegen van de staties van de kruisweg. Daartoe vindt U hieronder een tekst met overwegingen en de vaste gebeden die bij iedere statie worden gezegd, met afbeeldingen van de kruiswegstaties van de kathedraal.



Maria Tenhemelopneming in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 15 augustus 2019
In de landen om ons heen is het een vrije dag, een feestdag, en terecht: de Tenhemelopneming van Maria is een prachtig feest. Maria is ons lijntje naar de hemel. Op dit hoogfeest was ik in de kathedraal.



Dag van Godgewijde leven (Maria Lichtmis)
overweging_preek - zaterdag, 2 februari 2019
Van vrijdag 1 op zaterdag 2 februari was ik in priorij Thagor van de Kanunnikessen van het heilig Graf in Sint Odiliënberg, waar mw. mr. Erica Schruer werd ingekleed en haar noviciaat begon. Na de inkleding, die in het slot gebeurt, vierden we de Latijnse Vespers in de kapel van de zusters en de dag erop was de Hoogmis van het feest van de Opdracht van de Heer in de tempel (Maria Lichtmis).



Wereldjongerendagen: Maria, model van christen-zijn
overweging_preek - dinsdag, 29 januari 2019
Op woensdag 23 januari, tijdens de Wereldjongerendagen, heb ik na de catechese een homilie gehouden over Maria, moeder en gelovige, model voor ons allen.



Bij de Karmelietessen in Vogelenzang
overweging_preek - zaterdag, 8 december 2018
De zusters van Casa Carmeli in Vogelenzang hebben landelijke bekendheid gekregen doordat zij in het praatprogramma van Jeroen Pauw waren en door de serie ‘Bad habits, holy orders’ waarin wereldse meiden in het klooster van de zusters verblijven. Vrijdagmiddag 7 december deed één van de zusters haar eerste professie.



Maria Lichtmis - Opdracht van de Heer in de tempel
overweging_preek - vrijdag, 2 februari 2018
In Heiloo werd op 2 februari de Rozenkrans voor de vrede in de wereld gebeden. Het was het feest van de Opdracht van de Heer in de tempel, ook wel Maria Lichtmis genoemd. Op die dag denken we in dankbaarheid ook aan alle Godgewijden: vrouwen en mannen die hun leven aan God hebben gegeven door de geloften op de evangelische raden van armoede, gehoorzaamheid en zuiverheid.



Liduina van Schiedam
overweging_bezinning - dinsdag, 13 juni 2017
Op 14 juni wordt in Nederland het feest van de heilige Liduina gevierd. Deze Schiedamse heilige was 38 jaar ziek, grotendeels aan bed gekluisterd. Haar lijden was zwaar. Hoe hield zij dit vol?



nieuws - dinsdag, 2 mei 2017
Dinsdag 2 en woensdag 3 mei neem ik deel aan een ontmoeting van kardinalen, bisschoppen en rabbijnen in Israël, georganiseerd door de Neocatechumenale Weg. Een positieve ervaring...



20e zondag door het jaar C in Wormer
overweging_preek - zondag, 14 augustus 2016
Op zondag 14 augustus - 20 e zondag door het jaar C - was ik in Wormer voor de Eucharistieviering en de doop en het vormsel van een volwassene. In het evangelie stond dat Jezus geen vrede komt brengen maar verdeeldheid. Is Jezus, is de bijbel dan toch gewelddadig?



Laat Maria aan het roer van je leven staan!
overweging_preek - zondag, 22 mei 2016
Op zondag 22 mei werd in het Forum Centre van de Rai in Amsterdam de drukbezochte gebedsdag voor de Vrouwe van alle Volkeren gehouden: de Eucharistieviering met bisschop Jozef Punt, een indrukwekkend getuigenis van de Nigeriaanse bisschop Doeme, een lezing van prof. Mark Miravalle en een Lof ter afsluiting.



Die ene voetnoot en de praktijk van het interne forum
artikel_overig - zaterdag, 7 mei 2016
Heeft Amoris Laetitia, de Apostolische Exhortatie van paus Franciscus, de kerkelijke leer veranderd? In voetnoot 351 van de Exhortatie wordt gezegd dat personen die in irreguliere situaties leven in bepaalde gevallen de hulp van de sacramenten kunnen ontvangen. Maar als de paus zoiets belangrijks verandert, waarom heeft hij dat dan in een voetnoot gedaan? Of wilde de paus het een beetje stiekem doen?



Avond van de martelaren 2016
overweging_preek - vrijdag, 18 maart 2016
Op vrijdag 18 maart vond in de Sint Nicolaasbasiliek in Amsterdam de Avond van de martelaren plaats: de herdenking van de meer dan 4000 christenen die jaarlijks om hun geloof worden vermoord en de 100 à 150 miljoen christenen die om hun geloof worden vervolgd. Het was opnieuw een indrukwekkend gebeuren dat de vraag oproept: waarom wordt er in media en politiek zo weinig aandacht besteed aan het lot van al deze mensen?



Is religie achterlijk, gewelddadig of slecht? Bekoringen van nu
overweging_preek - zondag, 14 februari 2016
Op zondag 14 februari was ik in Heiloo voor de Eucharistieviering en de inzegening van de nieuwe ruimtes van de seminariegemeenschap, die nu in het Julianaklooster, het diocesaan centrum bij het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood, is gevestigd.



27e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 4 oktober 2015
In de kerk van de HH. Cyriacus en Franciscus in Hoorn (de koepelkerk) mocht ik op zondag 4 oktober een feestelijke H. Mis vieren bij gelegenheid van een feestdag ter ere van Maria van Hoorn en de heilige Franciscus, mede-patroon van de kerk.



Sint Agneskerk Amsterdam
overweging_preek - zondag, 2 november 2014
De Sint Agneskerk aan de Amstel­veen­seweg in Amsterdam is de parochie­kerk van de parochie voor de gelovigen die verbonden zijn met de buiten­gewone vorm van de Romeinse ritus. Op zondag 2 november mocht ik er aan tien gelovigen het heilig vormsel toedienen, waaronder verschil­lende volwassen gelovigen die tot de katholieke kerk toetraden. Na de vormsel­plech­tig­heid verleende ik pontificale assistentie bij de heilige Mis.



viering in de kathedraal
overweging_bezinning - zondag, 20 juli 2014
Voorafgaand aan de zondagse Eucharistieviering werden in de kathedrale basiliek van Sint Bavo de slachtoffers van de vliegramp in de Oekraïne herdacht en werd voor de nabestaanden gebeden. Voor ieder slachtoffer werd een lichtje aangestoken, terwijl de titulair organist dr. Ton van Eck Schmücke dich o liebe Seele (BWV 654 - J.S. Bach) speelde.



De Heer is verrezen! Pasen 2014
overweging_preek - zondag, 20 april 2014
Van harte wens ik ieder die dit leest een zalig en gezegend Paasfeest in de vreugde om de verrijzenis van de Heer die ons leven betekenis geeft en het heeft gemaakt tot een voorportaal van iets veel mooiers.



Zoals Simeon en Hanna. Maria Lichtmis (2 februari)
overweging_preek - zondag, 2 februari 2014
Vertegenwoordigersvan De Rijp, West-Beemster, Schermerhorn, Lansmeer, Oosthuizen en Purmerend waren op het feest van Maria Lichtmis (Opdracht van de Heer in de tempel) bijeen in de kerk van O.L. Vrouw geboorte in Schermer­horn om stil te staan bij het feit dat zij per 1 januari van dit jaar verder gaan als één parochie toegewijd aan Maria, de Moeder van God.



Bij Maria in Banneux
overweging_preek - zondag, 25 augustus 2013
Uit ons bisdom Haarlem-Amsterdam, het bisdom 's Hertogenbosch en het aartsbisdom Utrecht zijn deze dagen veel bedevaartgangers in Banneux in België waar Maria als Maagd der Armen wordt vereerd; onder hen waren veel zieken en gehandicapten die worden bijgestaan door een grote groep vrijwilligers.



Welkom voor de nieuwe Benedictinessen
overweging_preek - zaterdag, 25 mei 2013
Zaterdag 25 mei vond de priester­wijding plaats in de kathedrale basiliek van Sint Bavo: Fred Deen, José Marin del Val en Jeroen de Wit werden tot priester gewijd. Voor mij was de dag dubbel bijzonder omdat ik voor het eerst als bisschop priester­wijdingen mocht toedienen, doordat mgr. J. Punt enige tijd uitge­schakeld is nu hij op zijn operatie wacht. Bijzonder was ook dat we tijdens deze viering de nieuwe zusters Benedicti­nessen welkom mochten heten.



Dag van het Godgewijde leven
nieuws - zondag, 3 februari 2013
Op zaterdag 2 februari, Opdracht van de Heer in de tempel (Maria Lichtmis), was ik op het middaguur in Heiloo in de grote kapel van Onze Lieve Vrouw ter Nood voor de heilige Mis met kaarsen­processie. Het was tevens eerste zaterdag van de maand en dan wordt in Heiloo sinds 35 jaar maande­lijks een eerste zaterdag­viering gehouden om roepingen tot het priester­schap, het diaconaat en het religieuze leven.



Tweede kerstdag in Uithoorn
nieuws - woensdag, 26 december 2012
Op tweede kerstdag was ik in Uithoorn waar door parochianen een prachtig Napolitaanse kerststal was gemaakt (zie foto). We stonden stil bij Stefanus, de eerste martelaar. Martelaar betekent letterlijk: Getuige en in die zin moeten we natuurlijk allemaal martelaren zijn. Voor ons christenen heeft het niets met geweld of terrorisme te maken, integendeel. Het Christendom is de godsdienst die juist eerder geweldloosheid, weerloosheid en liefde verkondigt: je vijanden liefhebben, je andere wang toekeren...