De wereld is een toverbal...
Kunnen we de wereld veranderen?
Zaterdag 15 december zong de Martinuscantorij een fraaie Evensong in de katholieke kerk van Overveen, schriftlezingen afgewisseld met kerstliederen, vredig en mooi en dat in een wereld van gele hesjes, klimaatproblemen en aanslagen...
De Martinuscantorij onder leiding van Paul Waerts heeft al vaker een Evensong gehouden in de kerk van Overveen, in het kader van BOAZ-leerhuis. Ook deze keer was er weer veel belangstelling, de kerk was goed gevuld. Samen met pastoor Bart Putter en diaken Gert-Jan van der Wali heb ik deze mooie viering meegemaakt en de hieronder weergegeven overweging gehouden.
OVERWEGING
Toverbal
“De wereld is een toverbal,
geen mens weet hoe het worden zal”,
dat was één van de liedjes
die het kinderkoor zong
in de parochie waar ik ooit als kapelaan begon.
Als U het mij vraagt
hoor ik eigenlijk liever
de Martinus cantorij zingen,
maar dat kinderkoor liedje
dat ook veel bij kampvuren gezongen wordt,
beantwoordt natuurlijk wel aan iets
wat we allemaal ervaren en ons afvragen:
Waar gaat het naar toe?
Het wereldtoneel
Soms lijkt het even alsof alles redelijk rustig is
op het wereldtoneel,
maar dan komt er een nieuwe golf
van vluchtelingen en migranten;
en zomaar ineens kan er dreiging zijn
van oorlog en agressie,
of toch weer een jihadistische aanslag,
gaan de beurzen onderuit,
gaat het met klimaat en milieu
toch nog slechter dan gedacht
of brengen gele hesjes ons vakantieland bij uitstek
in grote beroering, overal opstand en geweld.
En dat zijn dan alleen nog zaken
die ons hier beroeren,
die één van de beste en veiligste plekjes
van deze aardbol bewonen!
Veruit de meeste mensen hebben het minder dan wij.
Christenvervolging
Asia Bibi stond even symbool
voor de vele christenen die wereldwijd worden vervolgd.
Bij ons in het centraal Station in Amsterdam
nam een Jihadist wraak op toeristen
wegens belediging van de profeet;
die wraak was haar ook overkomen.
En wist U dat christenvervolging
nog steeds toeneemt,
niet alleen in Islamitische landen
waar helaas radicale vormen van islam
meer gaan overheersen,
maar ook in Hindoe- en Boeddhistische gebieden,
is dat het geval...
En zo zijn er vele mensen en groepen van mensen
wereldwijd
die het zwaar te verduren hebben.
Om nog maar eens het lied van de toverbal te citeren:
“Bekijk toch eens de wereldkaart,
De mens is toch iets beters waard,
Je ziet dat het een puinhoop is,
Zo gaat het helemaal mis”.
Samen?
Dat lied ademt vrij sterk het optimisme
van de zestiger jaren van de vorige eeuw,
want het gaat verder met:
“Dus, zullen we er samen iets van moeten maken,
de wereld is een mooi maar bewerkelijk ding”.
Dat klinkt alsof we alle wereldproblemen met elkaar
wel weer even snel in orde kunnen brengen!
Maar zo gemakkelijk is het natuurlijk niet.
Dat “samen iets voor elkaar brengen”
vinden we in de westerse maatschappij vaak moeilijk,
omdat ieder meer voor zich leeft
en niet het “gemeenschappelijke,
het “samen doen, centraal staat.
Er gebeurt dus van alles in de wereld
waar we ons zorgen over kunnen maken
en ontelbaar veel mensen lijden
onder geweld, vervolging, voedseltekort
en ga zo maar door.
In deze wereld gaan we de geboorte van Jezus vieren.
Welke vredevorst?
Hét kerstevangelie is het evangelie volgens Lucas,
dat we ook in de nachtmis weer zullen horen,
begint met keizer Augustus
die een volkstelling had bevolen.
Die keizer Augustus was natuurlijk
reuze bekend,
hij was een wereldheerser,
wiens naam op ieders lippen lag.
Aller ogen waren op hem gericht.
Hij werd geëerd als vredebrenger,
als grote vredevorst
omdat hij veiligheid en rust bracht,
maar in feite was het de rust van de onderdrukking
en breidde hij zijn al enorme rijk
door oorlogen en militaire operaties
nog veel verder uit.
De Pax Augusta, de vrede die Augustus bracht,
was er één van overwinning, onderdrukking en macht.
Maar in een uithoek van dat grote Romeinse rijk
werd nog een vredevorst geboren,
een geboorte die aangekondigd was
aan een jong meisje in een dorpje op het platteland.
Dat kind werd geboren in een stal,
tussen de dieren.
Het stelde niks voor:
een paar herders,
toch al het uitschot van de maatschappij,
kwam kijken.
En toen een paar wijzen uit het oosten kwamen kijken,
was dat het startschot voor een kindermoord.
Ongewapend
Tegenover Augustus, die machthebber en veroveraar,
die stroop likkend “vredevorst” werd genoemd,
stond dus een andere koning
zonder wapens, zonder geld, zonder legers, zonder macht.
Arm geboren, als crimineel gestorven,
veroordeeld tot de dood aan het kruis.
Hij kwam niet met overheersing of macht,
maar met een boodschap, een oproep
tot bekering, tot geloof, hoop en liefde.
Hij wilde de hoofden en de harten
van de mensen winnen,
hen ontrukken aan de greep
van zonde, kwaad en onrecht.
Is er een andere weg?
Als je de wereld wilt veranderen,
moet je de mensen veranderen,
want er is geen andere weg naar vrede
dan die in de harten van mensen begint.
Misschien hebt U gelijk als U zegt:
wat is daar nu na meer dan 2000 jaar
van terecht gekomen
of ook:
wat heeft de kerk er zelf van terecht gebracht?
Maar Is er een andere weg
naar de vrede dan via de harten van mensen?
Is er een andere weg
dan de boodschap
van geloof, hoop en liefde?
“Heden is U een Redder geboren”
Laten we de geboorte van Jezus vieren
met de hoop en het gebed
dat die boodschap
velen mag raken en inspireren.