Sacramentsdag in het seminarie
Juan Ignacio aangesteld tot acoliet
Donderdag 11 juni was ik in het seminarie in Heiloo, waar Sacramentsdag werd gevierd. Dat hoogfeest is in Nederland op zich verplaatst naar de zondag, maar de traditie wil dat het in de seminaries op de dag zelf wordt gevierd. Gewoonlijk doen dan de nieuw gewijde priesters een eerste heilige Mis in het seminarie. Dat was dit jaar anders, want de priesters worden later gewijd vanwege de corona-crisis. We hebben dit jaar - God zij dank! - vijf wijdelingen en die worden allemaal apart gewijd, de eerste op 4 juli. Nu werd een seminarist aangesteld tot acoliet. En het was mijn eerste Mis in het seminarie na mijn aantreden als bisschop.
Acoliet
Donderdagmiddag was eerst de feestelijke Eucharistieviering in de kapel van het seminarie. vanwege de Corona-maatregelen kon er maar een enkele gast bij zijn en werd ook de heilige communie nog niet uitgereikt. Tijdens de viering werd Juan Ignacio Jiménez Walker aangesteld tot acoliet, de laatste stap voor de diakenwijding. Maar hij zal eerst de gebruikelijke itinerantie (een of twee missiejaren) doen, gecombineerd met verdere studie.
Processie
Na de Eucharistieviering was er een processie met het heilig Sacrament door het park van het prachtige bedevaartsoord van Onze Lieve Vrouw ter Nood met aan het slot de zegen met het heilig Sacrament bij het openlucht-altaar. Er was goed gebeden en de lucht was helemaal opgeklaard, onder een heerlijk zonnetje kon de processie uittrekken, ook deze zonder andere gelovigen.
Tot besluit van de mooie dag was er een barbecue met de seminaristen en enkele gasten, een mooie gelegenheid ook voor mij om hen allen weer even te kunnen ontmoeten.
Homilie
De Mis is de Mis
Op de Sacramentsdag
vieren we met speciale eerbied en aandacht
de eucharistie
die is ingesteld door de Heer
bij het laatste avondmaal.
De Mis is de Mis
wie ook de priester is die ze celebreert,
in welke Oosterse of Latijnse ritus die ook plaats vindt,
hoeveel mensen er ook bij aanwezig zijn,
of er gezongen wordt of niet.
Iedere Eucharistie
is een “dagelijks wonder”
en bron en hoogtepunt
van ons gelovig leven.
Een intense viering
Toch zijn er bepaalde eucharistievieringen
waaraan we
een bijzondere en diepe herinnering bewaren
en er zijn soms Missen
waar echt niets speciaals gebeurt,
niets buitengewoons
- in de zin van: anders dan anders -
en die toch zeer geladen zijn,
zeer intens en zeer warm.
Misschien herinneren jullie je ook wel
bepaalde heilige Missen in je leven
die een bijzondere geestelijke gave voor je waren.
Moge ook deze eucharistieviering
er voor jullie zo een zijn.
Betrokken
Dat ligt dan aan de manier
waarop wij die aanwezig zijn,
in de viering betrokken zijn,
niet zozeer aan de manier
waarop de viering gestalte heeft gekregen.
Soms voel je de sfeer in de kerk hangen
van een bepaald moment,
een bijzondere gebeurtenis,
en vooral door de mensen die erbij zijn
en met hun hart het geheim van God verstaan.
Ik kan mezelf bepaalde vieringen herinneren
waarbij je duidelijk kon ervaren
dat het een Eucharistie was
waarbij de aanwezige gelovigen
met heel hun hart betrokken waren.
In de zaal...
Zo moet het geweest zijn bij het laatste Avondmaal;
het zal sober geweest zijn en eenvoudig;
geen mooi koor en geen orgel
verleenden luister aan die plechtigheid,
geen prachtige bloemversiering
zoals wij dat bij feesten mogen beleven;
het was niet dat alles
wat de apostelen in de juiste sfeer bracht;
maar het was een eucharistie,
een Mis, die allereerste
die zij nooit zouden vergeten
en die ze zich steeds
met ontroering en dankbaarheid zouden herinneren.
Kern en vormgeving
Natuurlijk, de Mis blijft de Mis;
De eucharistie is ontmoeting van God met ons;
het is de hernieuwing van Zijn levensoffer,
viering van Zijn paasmysterie:
Zijn verbond van liefde met ons.
De Mis is altijd een ontmoeting met de Heer
die zich geeft onder de nietige gestalten van brood en wijn.
En natuurlijk de vormgeving van de viering
doet er best wel het nodige toe:
de feestelijke zang van het koor
de bloemen, de assistenten,
de kaarsen en de eerbied,
zij voeren ons hart tot God;
dat alles brengt ons in de juiste sfeer.
De vormgeving van de viering
kan ons afleiden, weghouden van de kern
of ons juist brengen tot de essentie,
tot waar het allemaal om gaat.
Dat is dus best heel belangrijk.
Beleving
Maar als we zoeken
naar wat een viering boeiend maakt,
wat het voor ons maakt tot een ervaring,
dan moeten we dat toch eerder zoeken
in de harten van de mensen zelf,
in de manier waarop we de viering beleven,
hoe we die met het hart verstaan.
Rijpen
Wij zijn gewend alles vlug te hebben.
We reizen snel, we leven vlug, we werken hard;
wat we nodig hebben of willen hebben,
dat kopen we.
Maar alle mooie en diepe dingen,
zoals de liefde, het geloof, levenservaring
moeten nu eenmaal langzaam groeien, rijpen.
We ontvangen ze;
het zijn vruchten die we oogsten
als ze rijp zijn.
We ontvangen ze
en toch hebben we heel wat moeten doen
om het zover te laten komen.
Geduld.
Alle mooie dingen groeien langzaam.
Anders gaat het fout.
Zo nemen we geleidelijk toe
in fijngevoeligheid voor het mysterie
van Gods tegenwoordigheid.
De kennismaking
Zo is het ook in de Mis.
De Mis is als een verkeringstijd,
al is God natuurlijk geen gelijkwaardige partner
en blijft Hij onbegrijpelijk groot voor ons.
Als een verkering,
zo is het verloop van de Mis inderdaad opgebouwd
De eerste stap is
de aantrekking en de kennismaking:
de mens treedt aarzelend voor God
en beseft wie hijzelf is en wie God is.
Dat gebeurt in de opening van de viering
onder meer in de schuldbelijdenis
en de lofzang op Gods grootheid, het "Gloria".
Inhoudelijk gesprekken
De tweede stap is de confrontatie, het dieper gesprek:
je confronteert meningen en standpunten,
je verlangt iets van elkaar en doet beloften,
je vraagt ook antwoord op je vragen,
wan het mag niet vrijblijvend zijn.
En zo spreekt God zijn woord in de lezingen:
Hij stelt zijn eisen en doet Zijn beloften;
Hij vraagt ook antwoord.
Dit antwoord geeft de kerkgemeenschap Hem
in de psalm en in de geloofsbelijdenis.
En zij vraagt aan God een antwoord
in de voorbeden.
Hartsverbondenheid
Dan komt de derde stap,
het tweede hoofddeel van de liturgie:
het gesprek van hart tot hart:
het eucharistisch hooggebed.
Er wordt niet meer verkondigd, gesproken
of geantwoord, geanalyseerd,
dan is er alleen de liefdevolle taal van het gebed,
we scharen ons om de tafel van het Laatste Avondmaal
en stemmen ons hart af op de juiste golflengte
door ons te verenigen met de Heer.
Een verbond
Tenslotte volgt de laatste stap:
de verkering mondt uit in een verbond van trouw,
een nieuw en eeuwig verbond.
Je ontvangt de ander,
je laat hem of haar je leven delen,
geestelijk en lichamelijk.
Zo ontvangen wij de heilige communie.
"Gemeenschap" betekent dat woord,
want we worden één met de Heer,
we eten Zijn lichaam en drinken Zijn Bloed.
Weg van liefde
In de Mis gaan we die simpele weg van de liefde:
na een eerste kennismaking,
volgt een dieper contact en confrontatie van visies,
dan het met elkaar spreken van hart tot hart,
tenslotte: "één vlees worden",
ons geestelijk huwelijk met de Heer.
Als we die weg van de liefde met de Heer willen gaan,
wordt iedere Mis een bijzonder gebeuren,
omdat we die viering met ons hart verstaan.
Acoliet
Beste Ignacio,
vandaag wordt jouw leven
meer verbonden
met het geheim van de Eucharistie
door je aanstelling tot acoliet.
Eerder was je uitgenodigd
om je band met de liturgie van het Woord
te verdiepen
door de aanstelling tot lector.
Dit is een nieuwe stap
op weg naar de dag
dat dit geheim van de Eucharistie
de kern van jouw leven,
van een leven als priester wordt.
Moge de Heer je met Zijn zegen
op die weg blijven begeleiden!