Geen tijd? Wat dan? - De waarde van een goed gezin
28e Zondag door het jaar A - Kathedraal
Deze zondag was ik in de kathedraal. De koning laat zijn dienaren de genodigden voor het bruiloftsfeest van zijn zoon roepen. Maar die zijn te druk met hun werk... Dat is herkenbaar!
Aan de gelovigen in de kathedraal is gevraagd de website van de parochie in de gaten te houden, want we hopen volgende week meer dan dertig mensen toe te laten in onze enorme kathedraal, maar wachten even de nadere berichten af.
De situatie is helaas erg onzeker, ook vanuit de overheid zullen mogelijk nieuwe beperkingen komen, zeker als de corona-cijfers blijven oplopen.
Deze zondag hebben we voor deze situatie gebeden en we hebben gebeden om vrede in Nagorno-Karabach en om gezinnen die een veilige thuishaven zijn. De gebeden vindt U na de homilie.
Homilie
Druk, druk, druk? Maar wat is nu werkelijk belangrijk?
Een koning die een bruiloftsfeest geeft
voor zijn zoon...
Dat beeld dat we vandaag in het evangelie
en in de eerste lezing tegenkomen,
is ons wel bekend
en we hebben ervan gezongen
in het fraaie intredelied:
“De Heer richt op zijn berg een maaltijd aan...”.
Gouden lepels
Die koning is God
en het bruiloftsmaal
is een beeld van de hemel.
Sommigen van ons
zijn al van kinds af aan
met dit beeld opgevoed.
Ik heb het zelf nooit meegemaakt
maar van oudere mensen hoorde ik wel
dat de zuster op school had gezegd
dat je in de hemel rijst at op borden van goud,
met gouden lepels.
De hemel en de hel
En velen van U kennen wel
dat beeld over het verschil
tussen de hemel en de hel.
In de hel zitten de mensen aan tafel
met vorken en lepels aan hun armen vastgebonden
met heel lange stelen,
zodat ze hun eigen mond
niet kunnen bereiken
met het heerlijke eten dat op tafel staat.
Verwoed en boos zijn ze daar bezig
dat eten in hun eigen mond te stoppen,
maar zonder succes.
In de hemel is de situatie, volgens dit beeld,
precies hetzelfde:
weer die lange lepels en vorken;
alleen geven de mensen aan tafel
daar elkáár te eten
en dat gaat natuurlijk wel.
Natuurlijk zijn dit allemaal maar beelden.
Wel een mooi beeld
want daar gaat het leven en het mens-zijn om:
ik of de ander,
leef je voor jezelf of ben je dienstbaar?
Hoe zal de hemel zijn?
De profeet Jesaja zegt het ergens
en het wordt door de apostel Paulus herhaald
in zijn eerste Korintenbrief:
Wat geen oog heeft gezien
en geen oor heeft het gehoord,
wat in geen mensenhart is opgekomen,
heeft God bereid
voor wie Hem liefhebben (vgl. 2Kor. 2,9).
We kunnen ons er dus geen voorstelling van maken
hoe de hemel zal zijn,
we hebben er alleen
een paar woorden en uitdrukkingen voor
om dat aan te duiden,
zoals: “in vrede zijn”:
helemaal in vrede zijn,
met jezelf, met anderen met de goede God.
Totale harmonie! In vrede!
De eerste christenen gebruikten dat woord al graag
en nog steeds bidden we
dat de overledenen
mogen rusten in vrede.
Andere woorden zijn er
zoals “volheid” en “geluk”
en “God aanschouwen,
van aangezicht tot aangezicht”.
Maar het blijft allemaal menselijk stamelen
over iets waarvan we ons hier op aarde
geen voorstelling kunnen maken.
Wat is belangrijk?
De genodigden in de gelijkenis, de parabel,
die Jezus vandaag in het evangelie vertelt,
vinden eigenlijk alles belangrijker
dan de uitnodiging die ze hebben gekregen.
Waar zijn die genodigden dan zo druk mee bezig?
In de parabel is dat: met hun werk,
ze gaan naar hun akker of naar hun zaken
en anderen worden zelfs agressief
tegenover de dienaren die hun
van de uitnodiging van de koning komen vertellen.
Wat dat betreft is er in tweeduizend jaar
nog niet zoveel veranderd.
Mensen zijn vaak heel erg druk
met hun leven en hun werk,
weten misschien zelfs vaak niet goed
hoe ze hun leven anders in zouden kunnen richten,
terwijl toch deze manier van leven
alle gevaar in zich bergt
dat je aan anderen voorbij loopt
en aan God voorbij loopt.
Heb je tijd?
Heb je tijd, maak je tijd voor God, voor gebed,
voor het contemplatieve, beschouwende
deel van je leven?
Heb je voldoende tijd
om bij je dierbaren te zijn,
aandacht te geven aan,
mee te leven met je gezin,
er voor hen te zijn?
In onze samenleving
staat het onder druk, aan alle kanten,
die tijd voor God en die tijd voor elkaar.
Dat minder mensen naar de kerk gaan,
minder mensen gelovig zijn
en kerkgang in het openbare leven
niet zo wordt gewaardeerd,
is niet per se een teken van vooruitgang.
Keuzes maken
Je moet tegen de trend in durven gaan,
bewuste keuzes maken
om geloof en God een goede plaats te geven
en dat kan ik iedereen alleen maar aanbevelen.
Ik had deze week bijvoorbeeld grote waardering
voor iemand die veel van wielrennen houdt,
maar toch zijn clubje op zondagochtend heeft opgezegd
om weer naar de kerk te kunnen gaan.
“Ik moet me kunnen voeden aan die bron
van Gods woord en de sacramenten
en als ik daar geen vaste plaats voor inruim,
ebt het weg, zal het verdampen”.
Hij wilde prioriteiten stellen.
Een thuisbasis
En wat is het een rijkdom
als je een goed gezinsleven hebt gekend,
waar ouders tijd namen
voor elkaar
en om naar de ervaringen
van hun kinderen te luisteren,
met hen te praten en te bidden.
Tijd is vaak te schaars geworden.
Toch is wat we als kind en jongere
hebben meegekregen
een basis en een schat voor heel ons verdere leven.
In feite bouwt een samenleving
op de geestelijke volwassenheid en stabiliteit
van mensen,
waaraan een goed gezinsleven
zo veel kan bijdragen.
Geen tijd?
Ik had eens te maken met twee mensen
die wilden gaan trouwen
en niet in de gaten hadden
dat ze helemaal geen relatie met elkaar hadden.
Ze hadden negen jaar samengewoond,
maar waren zo druk met hun eigen dingen geweest.
Ze hadden niet gemerkt
dat ze elkaar uit het oog waren verloren.
Onze eigen drukte mag niet te belangrijk worden.
Tijd voor God, tijd voor elkaar!
Wat zou het prachtig zijn
als er in onze samenleving
meer waarde wordt gehecht
aan wat echt belangrijk is.
Op weg naar de bruiloft
De koning in de parabel
laat de genodigden roepen voor het feest,
maar ze willen niet komen.
Dat slaat in de eerste plaats
op de door Jezus ondervonden
afwijzing door Zijn eigen volk.
Daarna wordt de uitnodiging
tot iedereen gericht
die de dienaren van de koning maar kunnen vinden.
Daar horen wij bij!
Kom, zeggen de dienaren.
Ze zeggen het tot goeden en slechten,
want het gaat er niet om
hoe je verleden is geweest,
het gaat erom of je op weg wilt gaan,
naar die bruiloft, naar die koning.
Bruiloftskleed
Misschien dat het verbaast
dat vereist wordt
dat de gasten een bruiloftskleed dragen;
ze zijn immers zomaar
van de hoeken van de straten geplukt.
Maar het gaat hier om het beeld:
dat kleed is ons leven,
wat we met Gods hulp
van ons leven proberen te maken.
Het maakt niet uit wat er precies geweest is,
maar doe je best
om nu je op weg gaat naar de Heer
een mooi bruiloftskleed te dragen,
dat wil zeggen:
van je leven iets moois te maken,
goud voor God!
Het gaat om je inzet en je verlangen,
dat is dat kleed...
Ga zo op weg
en kom uit bij die bruiloft,
bij dat wat geen oog heeft gezien,
geen oor heeft gehoord,
wat in geen mensenhart is opgekomen.
Gebed van de gelovigen (Voorbede)
Bisschop: Laten we bidden tot God onze Vader, die ons allen uitnodigt op weg te gaan naar het bruiloftsfeest van Zijn Zoon.
De Pandemie
1. Laten we bidden in deze tijd van nieuwe uitbraak van het corona-virus, dat we de pandemie spoedig te boven zullen komen; en bidden we voor alle mensen die eronder te lijden hebben, die angstig zijn of ziek, de vrezen voor de toekomst van hun werk of hun bedrijf of zich erg alleen voelen. Laat ons bidden.
De gezinnen
2. Laten we bidden voor de gezinnen, dat daar tijd en aandacht voor elkaar mag zijn; dat de families een veilige thuishaven zullen bieden en een goede basis voor de jonge mensen. Laten we bidden dat veel jonge mensen een kerkelijk huwelijk zullen aangaan en met Gods hulp een mooie, bestendige relatie weten op te bouwen. Laat ons bidden.
De vrede (Nagorno-Karabach)
3. Laten we bidden om vrede in de wereld. Deze week willen we bijzonder denken aan de regio Nagorno-Karabach waar een gewapend conflict was uitgebroken tussen Armenië en Azerbeidzjan. In deze dagen is er een wapenstilstand gesloten. Laten we bidden dat die duurzaam zal zijn en dit conflict door dialoog zal worden opgelost. Laat ons bidden.
Respect voor de rechten en waardigheid van iedere mens
4. We willen ook bidden dat de rechten en de waardigheid van iedere mens gerespecteerd zullen worden. Laat ons bidden.
Om onthaasting
5. Laten we bidden dat de liefde tot God en de liefde tot de naaste een centrale plaats krijgen in het leven van de mensen, dat daar tijd en aandacht voor zal zijn. Laat ons bidden.