Bij het overlijden van Michael Hedley
Naar de kerk of online? Tweede Adventszondag B
Zondag 6 december zou ik in de Sint Nicolaasbasiliek zijn geweest voor een feestelijke gelegenheid: de viering van het patroonsfeest van de kerk en de plaatsing van een reliek van de H. Nicolaas. Maar de gemeenschap van de basiliek is helaas getroffen door het overlijden van de bekende dirigent Michael Hedley, die aan Corona is bezweken. Daardoor was dit geen dag van feest, maar een dag van verdriet en rouw om het heengaan van een groot musicus.
Zo'n twintig jaar heeft Michael Hedley met deskundigheid en inzet de koren van de Sint Nicolaasbasiliek geleid. We zijn hem dankbaar voor de prachtige bijdrage die hij heeft gegeven en waarvan ik herhaalde malen heb mogen genieten, bijvoorbeeld bij de vespers/evensong die de laatste jaren voorafgaand aan de nieuwjaarsreceptie in de basiliek werd gehouden. Moge hij rusten in vrede! En moge zijn echtgenote de steun ontvangen die zij in deze moeilijke tijd zeker nodig heeft.
De plaatsing van de reliek in de Sint Nicolaasbasiliek zal nu op een ander moment worden gevierd.
Op de tweede Adventszondag stond Johannes de Doper centraal naar wie de mensen massaal uittrokken
Waarom naar de kerk?
Waar kun je de mensen
massaal mee uit hun huizen krijgen,
zelfs in Corona-tijd?
Wat zou je moeten organiseren of doen
om gedaan te krijgen dat iedereen uitloopt?
Dat is wat in het evangelie van deze zondag gebeurt:
heel de landstreek Judea
en alle inwoners van Jeruzalem
trokken naar hem uit (Mc. 1, 1-8).
Waar komt men op af?
Dat gebeurt zelfs nu wel:
de winkelstraten stromen vol
voor Black Friday, Sint en Kerst.
Binnensteden moeten worden afgesloten
wegens enorme drukte.
En buiten Corona-tijd zijn er andere evenementen
waar veel mensen naar toegaan:
zoals een vrijmarkt in Amsterdam
of een meerdaags muziekfestival
en natuurlijk de voetbalwedstrijden.
En in de Kerstnacht stromen veel kerken vol
om de Nachtmis te vieren,
buiten Corona-tijd.
Gemeenschap beleven
Het is moeilijker geworden voor de Kerk,
zoals het is ook moeilijker geworden
voor allerlei vormen van verenigingsleven
en alles wat gemeenschap veronderstelt<
zelfs zonder Corona;
het is in het algemeen niet zo gemakkelijk
om de mensen uit hun huis te krijgen,
want thuis is er al contact
met allerlei vormen van amusement,
bezinning en kerkdiensten
en mensen zijn meer
op het individu en zichzelf gericht geraakt.
Gelukkig zijn er ook nu
veel mensen die verlangen naar de Eucharistie,
naar de beleving van gemeenschap,
naar een plaats van rust en bezinning,
want dat is in onze maatschappij eerder zeldzaam.
Net zo goed thuis?
Een kerkelijke viering trekt mensen niet
vanwege een verlangen naar plezier en materie;
wat we er uit mee nemen is
dat we even
in de ruimte van God zelf zijn gaan staan,
Hem hebben gezocht,
geloofd en gedankt,
dingen en gebeurtenissen
in Zijn handen hebben proberen te leggen,
kracht hebt gezocht en hopelijk gevonden
om onze soms moeilijke opdracht
in het dagelijks leven te kunnen vervullen:
dragen, verdiepen, andere dimensies zien en beleven....
een viering in de kerk
haalt ons uit onze eigen sfeer
en plaatst ons in een ruimte
die aan de eeuwigheid raakt.
En dan is naar de kerk gaan
toch anders
dan de viering thuis on-line beleven,
niet alleen omdat we anders de heilige communie missen,
maar ook omdat het gaan naar de kerk
als een pelgrimstocht is
en het zijn in de Kerk
beleving van kerk-zijn is,
want de Heer heeft ons geroepen
om samen kerk te zijn: gemeenschap,
volk van God en lichaam van Christus.
Wezenlijk voor christen-zijn
is die gemeenchapsbeleving.
Christen-zijn, katholiek zijn
kan niet alleen maar
een individuele beleving zijn.
Zoeken
Het is gek,
al tientallen jaren horen we
dat religie "uit" is, "achterhaald",
en dan merk je dat het zoeken naar God
aan alle kanten weer begint.
Maar zo zijn wij ook geschapen,
zo zitten wij mensen in elkaar.
Onze Lieve Heer heeft dat er gewoon ingebakken;
Augustinus zei het al:
"Onrustig is mijn hart,
totdat het rust vindt in U...
Fecisti nos ad Te,
U hebt ons gemaakt,
gericht op U".
Wat kwamen ze doen?
Heel de stad en heel het land trokken uit
om Johannes de Doper te horen
en zich door hem te laten dopen.
Natuurlijk, er was toen minder amusement
en er was geen Corona,
hoewel mensen toen toch veel meemaakten
omdat ze met elkaar meeleefden,
zoals op een dorp.
Maar goed, er was minder afleiding,
en ze kwamen, massaal,
naar Johannes de Doper toe.
En wat kwamen ze doen, met zo velen?
Ze kwamen hun zonden belijden
en zich dan laten dopen.
Daar kwamen ze met z'n allen op af.
Toch zullen ze er zijn...
Het is al moeilijk iemand te vinden
die zijn fouten toegeeft
en ze probeert te verbeteren.
Meestal kunnen we niet anders
dan de fouten van anderen verdragen...
Maar er zullen steeds weer mensen zijn
die beseffen
dat we niet geschapen zijn
om alleen te zijn,
om alleen te geloven, alleen te zoeken<
je eigen gang te gaan
en God en je naaste
geen vergeving te vragen.
Wij zijn gemaakt
om zulke mensen te zijn,
die zich dat realiseren.
En waarom zouden wij niet zulke mensen zijn?