Rozenblaadjes dwarrelden in de kathedraal
Hoogfeest van Pinksteren
Het Hoogfeest van Pinksteren werd in de kathedraal gevierd met fraaie zang en het nieuwe altaar dat de dag voor Pinksteren op de nieuwe ondergrond was geplaatst. En aan het eind van de Mis kwamen rozenblaadjes uit de koepel als teken van de gaven van de heilige Geest. Een van de belangrijkste gaven van de Geest is het geloof. Hoe werkt de Geest en wat is nodig om tot geloof te komen? Daarbij stonden we stil in de preek.
Op Pinksteren eindigt de Paastijd. De Paaskaars brandt voor het laatst in de 'gewone vieringen'. Maar de paaskaars blijft gebruikt worden bij het doopsel en vormsel en ook wel bij uitvaarten.
De rozenblaadjes dwarrelen niet alleen in de kathedraal omhoog. Het was ooit een wijd verspreid gebruik en in het Pantheon gebeurt dat nog steeds. Rosita Steenbeek schreef er een mooie column over in de zaterdagbijlage van dagblad Trouw. In de kathedraal zijn die rozen afgebeeld op de glazuur-tegels op de zuilen als teken dat de heilige Geest over de gemeenschap van gelovigen is gekomen.
Homilie
De Gave van Geloof
De heersende cultuur
In onze samenleving
zijn er mensen die geloven
en mensen die niet gelovig zijn.
De heersende cultuur is momenteel
niet-gelovig;
media bijvoorbeeld laten vaak blijken
dat je uitzonderlijk bent als je gelooft
en geloof wordt nogal eens getypeerd
als bron van geweld en kwaad,
in plaats van als bron
van zorgzaamheid en naastenliefde.
Je moet je verantwoorden
als je gelovig bent
en veel mensen zwijgen maar
of houden zich op de vlakte.
Die algemene sfeer
helpt mensen inderdaad niet
om gelovig te zijn.
Genade en openheid van nature
Geloof is een genade,
een gave van God,
maar tegelijk zijn er mensen
die er van nature meer voor open staan
dan andere mensen;
Reflectie en het geestelijk klimaat
ook van belang is het
als mensen gewend zijn te reflecteren
op het leven en hun doen en laten
of juist niet;
en de sfeer waarin we leven,
de geestelijke lucht die we inademen,
helpt ook veel of juist niet
om tot geloof te komen.
Geraakt door de Geest
Velen van ons zullen
een moment of gebeuren in hun leven
kunnen aangeven
dat ons heeft geholpen
om tot een persoonlijk geloof te komen:
Toen hebben we
de werking van de heilige Geest ervaren.
Maar dat geldt niet voor iedereen
in onze samenleving.
Enquêtes en onderzoeken zijn er vele,
zoals deze: dat veel meer mensen
in Corona-tijd met zingevingsvragen
zijn bezig geweest.
Het onbekende Pinksterfeest
Ik hoop natuurlijk
en verwacht dat ook eigenlijk wel
dat u weet wat het Pinksterfeest inhoudt.
Mocht u het niet weten,
dan behoort U in ieder geval
bij de meerderheid van de Nederlanders.
Kerstmis wil nog wel lukken,
Pasen gaat al wat minder,
maar Pinksteren is relatief onbekend,
behalve dat er een extra vrije dag is.
Een beetje is dat te begrijpen,
want Pinksteren heeft iets ongrijpbaars
voor de seculiere mens.
Wat raakt ons?
Wij raken gemakkelijker onder de indruk
van iets wat groot en imponerend is
of iets wat vertederend is.
Als mensen bijvoorbeeld voor het eerst
deze kathedraal binnen komen,
zien ze het majestueuze gebouw
en de hoogte van de koepel,
en dan raken ze onder de indruk;
maar ook bijvoorbeeld als we
een belangrijk persoon gaan ontmoeten,
op een sollicitatiegesprek komen
of eindexamen moeten doen
(zoals zoveel jongeren nu),
kunnen we door het bijzondere belang
van het gebeuren,
onder de indruk zijn;
ook bijvoorbeeld de geboorte van een kind
of een gevoelig lied
of een overlijden
kunnen ons raken,
al zijn die dingen
natuurlijk niet met elkaar te vergelijken.
Gevoeligheid voor het geestelijke
En in ieder van die voorbeelden
zal het per persoon verschillen
of we er erg van onder de indruk zijn
of niet zozeer:
de één is gevoeliger dan een ander.
Het werkt door...
Sommige gebeurtenissen
maken trouwens meer indruk
dan mensen aan zichzelf willen toegeven.
Een militair die thuiskwam na een missie
dacht zijn leven gewoon weer
op te kunnen pakken,
maar wat hij had meegemaakt
greep hem meer aan
dan hijzelf had gedacht
en hij moest behandeld worden
voor een posttraumatisch stress-sydroom.
En als we druk zijn en gehaast,
ons programma is vol,
maken afzonderlijke gebeurtenissen
veelal minder indruk op ons.
Zaaier en akker
God dringt zich meestal niet aan ons op,
gewoonlijk is de heilige Geest
in ons leven werkzaam
als een zachte kracht.
Er is een zaaier die zaad uitstrooit
en er is de bodem, de akker
waarop dat zaad wordt ontvangen.
God is die zaaier
maar Hij maakt gebruik van menselijke handen,
ons hart is de bodem.
Er is een gave van boven nodig
- genade, de heilige Geest -
en een open en ontvankelijk hart
- mede door reflectie en levenservaring -
om tot geloof te komen.
De leerlingen
Vandaag vieren we
de komst van de heilige Geest.
Hij kwam op het Pinksterfeest
over de leerlingen,
die werden bezield
met vuur voor het evangelie
en de moed
om hun afgesloten ruimte
te verlaten
en naar buiten te gaan.
De leerlingen hebben op Pinksteren
de angst van zich afgegooid
en zonder vrees en onverschrokken
zijn ze erop uit gegaan.
Die leerlingen hadden eerst
tien dagen lang biddend gewacht
op dat belangrijke moment.
Zo was hun hart gevormd en voorbereid,
de akker omgeploegd en bemest.
Tekenen
Bij de apostelen
ging de nederdaling van de heilige Geest
nog gepaard met bijzondere verschijnselen:
een hevige wind stak op,
althans zo leek het,
en er verscheen hun iets
dat op vuur geleek.
Die uiterlijke tekenen moeten wij missen.
Maar nog steeds
kunnen we de uitwerking van de Geest
in ons hart ervaren:
een vuur dat we voelen,
een inzicht dat we verkrijgen,
een vertroosting die we ervaren,
een ingeving waarvan we merken:
dat kwam niet van ons.
De akker voorbereiden
En nog steeds is daarbij nodig
dat we die akker van ons hart
een beetje voorbereiden
met een zekere rust
en tijd voor reflectie,
met een openheid die ons doet bidden:
“Kom, heilige Geest”.
Dat die Geest ons hart mag aanraken...