Is het God die je beproeft?
Eerste zondag veertigdagentijd A
Op de eerste zondag van de Veertigdagentijd stonden we stil bij bekoringen en beproevingen. De eerste mensen gingen daarmee de mist in: een doorgaande lijn van kwaad en zonde begon die tot in onze dagen doorgaat en feitelijk in elke mens aanwezig is. Daarom moeten we weerstand bieden... Maar van wie komen die beproevingen en bekoringen?
Ik vierde de Eucharistie in de kathedraal, die viering is nog te zien op kathedraal TV: Heilige Mis - Zondag 26 februari - 1e Zondag Veertigdagentijd - YouTube
Homilie
Wie heeft dit op mijn pad gebracht?
Waarom?
Natuurlijk zullen we bijna allemaal wel denken
- als ons beproevingen overkomen,
zoals ziekte, verlies, een tegenvaller -:
“Waarom moet dan nou?
Waarom moet me dit nu weer overkomen?”
Of misschien ook: “Waarom laat God me in de steek?”
De aardbevingen en de oorlog
Nu is het misschien ook wel weer zo
dat we dit momenteel
misschien nauwelijks durven te zeggen:
want ons leed verbleekt
bij de rampen waardoor andere mensen
worden getroffen:
die zijn zoveel groter en onvoorstelbaarder:
honderdduizenden mensen ontheemd
en tienduizenden mensen gestorven
door de vreselijke aardbevingen in Turkije en Syrië;
en wie zal precies kunnen zeggen
hoeveel mensen in de oorlog in Oekraïne gestorven zijn?
Ik hoor verschillende berekeningen
van het aantal slachtoffers,
maar hoe het ook zij: het aantal is hoog.
Eergisteren was het een jaar
dat dit zinloze geweld is begonnen;
laten we bidden voor al deze mensen
en veel dank ook
voor wat U voor de aardbevingsslachtoffers
in de collecte hebt gegeven.
De menselijke factor
In deze rampen zit een menselijke factor:
het zijn een mens of mensen die het geweld
in Oekraïne zijn begonnen;
het zijn aannemers, politici en ambtenaren
die de bouwvoorschriften
niet serieus hebben genomen,
waardoor gebouwen nu zijn ingestort.
En er is de natuurlijke factor
die de aardbeving zelf heeft veroorzaakt.
Beproevingen in ons eigen leven
Zo is het op kleinere schaal in ons eigen leven:
soms zijn we zelf mede oorzaak
dat we in een situatie van beproeving zijn gekomen,
hadden we soms zelf maar wat anders gereageerd,
dan was het allemaal niet zo uit de hand gelopen;
hadden we zelf maar wat gezonder geleefd,
dan waren we misschien van deze ziekte gevrijwaard gebleven;
hadden we dit of dat maar niet geriskeerd,
dan hadden we nu niet
in financiële problemen gezeten, enzovoorts.
Soms heeft een beproeving ons zomaar getroffen,
je had er niets aan kunnen doen,
je had het niet kunnen voorkomen,
het is zomaar over je heen gekomen.
God en de beproeving
Is zo’n beproeving dan iets waar God helemaal buiten staat?
Of heeft Hij die beproeving juist op ons pad gestuurd?
Sommigen zien er zelfs de straffende hand in van God.
Maar zo werkt het niet,
want God is een God van barmhartige liefde
en Hij laat het onkruid opgroeien met de oogst
omdat Hij niet met het onkruid
het goede koren uit wil trekken,
zo zegt Jezus in een van Zijn toespraken.
Ik weet niet zo precies
hoe we dit soort beproevingen moeten zien,
dat zal ons na dit leven pas helemaal duidelijk worden
en dan zien we alles in een ander perspectief.
Maar soms kunnen we wel als we terug kijken
een rode draad ontdekken:
dit is mij toen overkomen,
ik dacht toen nog: waarom?
Maar achteraf gezien moet ik zeggen,
dat hoe pijnlijk ook,
ik er geestelijk toch door gegroeid ben,
er iets van heb geleerd,
dat het moeilijke me ook iets heeft gebracht.
Misschien zelfs:
Ik ben er sterker uit gekomen.
Jezus bekoord
Jezus wordt vandaag in het evangelie
naar de woestijn gevoerd
om daar op de proef gesteld te worden.
Hij wordt daar door de duivel bekoord.
Jezus is dus in een moeilijke verleiding geplaatst.
Maar wie heeft Hem in die situatie gebracht?
Dat is God zelf!
Volgens het evangelie was het God zelf die dit had gedaan.
Het staat er zo duidelijk aan het begin van het evangelie:
“In die tijd werd Jezus door de Geest
naar de woestijn gevoerd”
Het is de Geest, dus God zelf,
die Hem in deze nare situatie brengt.
Heftige bekoringen
De bekoringen zijn heftig:
ze proberen Jezus van Zijn zending af te krijgen,
de satan wil dat Hij de goede waarden ontrouw wordt.
De eerste bekoring gaat over materie,
over stenen in brood veranderen;
die bekoring gaat over: denk aan jezelf,
zorg dat je zelf niets tekort komt.
Het is toch redelijk dat Jezus dat doet,
Hij heeft toch honger?
Jezus wordt bekoord
om met zichzelf bezig te zijn,
niet met Zijn missie voor anderen;
de tweede bekoring gaat erover
dat Jezus zich door de engelen
laat dienen,
zoals we allemaal wel graag bediend willen worden,
een vip-behandeling voor onszelf.
Dat is toch redelijk, Jezus is toch een vip?
De derde bekoring wil Jezus verleiden
om te heersen over alle koninkrijken der aarde
en niet langer te dienen.
Dat is toch redelijk, Hij is toch de Zoon van God?
Onder de schijn van redelijkheid
Die bekoringen halen dus onder de schijn van redelijkheid
totaal onderuit en ontkennen
wat Jezus op aarde komt doen,
de mens die Jezus geroepen is te zijn.
Het zijn dus hele lelijke beproevingen,
volkomen tegen gesteld aan de missie
die Hij van de hemelse Vader heeft gekregen
en toch is het de Geest
die Jezus in deze situatie heeft gebracht.
Maar Jezus is er sterker uitgekomen.
Was het Gods wil?
Zo is het ook voor ons.
Wat fluisteren die duiveltjes ons in het oor?
Ik kan U niet zeggen
of een bepaalde beproeving in Uw leven
Gods wil is geweest
of dat we naar andere oorzaken moeten zoeken.
Soms kunnen we een reden vinden
waarom het toch nog niet zo slecht voor ons is geweest,
omdat we er sterker of beter uit zijn gekomen.
Ik kan verder alleen maar zeggen
dat we deze veertigdagentijd hebben gekregen
om door vasten, gebed en vrijgevigheid voor de armen
zelf meer onthecht geestelijk krachtiger te worden,
want er komen vele beproevingen op ons af,
een beetje geestelijke kracht hebben we wel nodig...
Gebed van de gelovigen (Voorbede)
kathedraal 1e zondag van de Veertigdagentijd
Laten we bidden tot de Heer, tot de God die onze Vader is
Gebed voor Oekraïne
1. Om een spoedig einde aan de oorlog in Oekraïne, die zoveel mensenlevens kost en die nu al een jaar duurt; dat de wil om vrede te bereiken mag gaan overheersen en een rechtvaardig einde van de oorlog mogelijk wordt. Laat ons bidden.
Gebed voor Syrië en Turkije
2. Om hulp, uitzicht en een betere toekomst voor alle mensen die getroffen zijn door de aardbevingen in Syrië en Turkije; om vrede en eeuwige rust voor allen die zijn omgekomen. Laat ons bidden
Gebed voor wie zich inzetten voor de oorlog en de aardbeving
3. Om Gods zegen over de inzet van onze paus en verschillende organisaties binnen de katholieke kerk die zich inzetten om vrede in Oekraïne te bereiken en over alle hulporganisaties die de nood proberen te lenigen van de mensen die door de aardbevingen getroffen zijn. Laat ons bidden
Gebed bij bekoringen
4. Dat we zelf kracht zullen krijgen om aan bekoringen en verleidingen te weerstaan, dat we geestelijk mogen groeien door de offers die we hebben moeten brengen, dat we kracht mogen ontvangen om goed staande te blijven en hoopvol te zijn. Laat ons bidden.
Slotgebed
B. Aanvaard, goede God, onze gebeden en sta ons bij om de goede strijd te kunnen strijden en eenmaal de prijs voor de overwinning te ontvangen, bij U die leeft en heerst in de eeuwen der eeuwen.