Je geloof belijden met woorden... en in de praktijk
'redditio symboli' in Almere
Vrijdagavond 3 maart was ik in de nieuwe St. Bonifatiuskerk in Almere waar de "redditio symboli" plaatsvond. Een goedgevulde kerk met jongeren, gezinnen en ouderen, hoorde in een uitgebreide Vesperviering de getuigenissen van vier mensen aan. Wat is dit? Waar gaat het hierom?
Gezinnen
In Almere en in Uithoorn is een "Missio ad gentes". Zo'n "Missio" wordt gevormd door gezinnen die uitgezonden zijn door de paus in het kader van de Neocatechumenale Weg die zij volgen, om missionair aanwezig te zijn op een plaats waar geloof en kerk niet vanzelfsprekend zijn. Geleidelijk raken ook andere, nieuwe mensen geïnteresseerd en verbonden. Ook voor de families zelf is dit een bijzondere geloofservaring.
48 personen van deze gemeenschappen waren toe aan een belangrijke stap op de Weg: de redditio symboli. Op deze vrijdagavond was ik dus in de Missio ad Gentes van Almere.
Een gedoopte leerling, een doopleerling
Wat houdt dit in? Het gaat bij de Neocatechumenale Weg - zoals het woord al aanduidt - om een heel bewust beleven van de stappen die een volwassene doet als die zich voorbereidt op het doopsel. Twee van die momenten daarvan zijn dat de doopleerling (zo wordt een kandidaat voor het doopsel genoemd) de Effeta-ritus beleeft (gebeurt ook bij kinderen) en dat die de geloofsbelijdenis die hij of zij heeft geleerd in de gemeenschap, openlijk belijdt (bij het kinderdoopsel doen ouders, peter en meter dit).
De Neocatechumenale Weg houdt in dat die momenten door reeds gedoopten stap voor stap nog eens bewust worden beleefd om zich de betekenis van hun doopsel meer bewust te worden en vanuit hun doopsel te leven.
Effeta
De Effeta ritus maakte dus ook deel uit van de viering in Almere. Met het gebaar waarmee Jezus een doofstomme genas, raakte ik mond en oren aan van degenen die de redditio zouden doen, opdat zij het woord van God zouden horen met de oren en met de mond belijden.
Niet als een opgezegd lesje
Daarna kwamen vier kandidaten - hun namen werden bij loting getrokken - naar voren om de geloofsbelijdenis te doen en te getuigen van wat God, Vader, Zoon en heilige Geest in hun leven had gedaan en wat de kerk voor hen had betekend tot dan toe. Toen werd heel duidelijk voor alle aanwezigen dat je geloof belijden niet alleen een opgezegd lesje is, maar concreet wordt in het leven en dat het geloof je niet voor moeilijkheden - voor het kruis - bewaart maar je wel een geestelijke nabijheid van de Heer laat ervaren ook in moeilijkheden en bij enorme worstelingen. In verschillende getuigenissen kwamen pittige zaken naar voren. Wat op mij het meeste indruk maakte was de onzekerheid en pijn bij ziekte en het overlijden van hun kinderen; sommigen hadden inderdaad het overlijden van meerdere kinderen meegemaakt. En tegelijk: hoe ze toen ook de hulp van God en een vrede hadden mogen ervaren, al waren ze natuurlijk door een tunnel van pijn en verdriet moeten gaan...
De belijdenis van Petrus
Als evangelie werd de belijdenis van Petrus gelezen uit het Matteüsevangelie (Mt. 16, 13-28). In de homilie ben ik uitgegaan van de plaats waar dit alles gebeurde: een plaats van keizercultus, heidense goden, macht, een heidense wereld. In die omgeving werden de leerlingen opgeroepen hun geloof te belijden. Dat is zeker een inspiratie voor ons.