Er waait een nieuwe wind....
Pinksteren in de kathedraal
Aan het einde van de pontificale Mis in de kathedrale basiliek van Sint Bavo in Haarlem, feestelijk gezongen door het kathedrale koor, werden blaadjes uitgestrooid vanuit de koepel als teken van de gaven van de heilige Geest. Het Hebreeuwse woord voor Geest, Ruach, duidt ook "adem" aan of "wind". Nieuw leven, een nieuwe wind... Pinksteren is een mooi en hoopvol feest.
De uitgestrooide bloemblaadjes sluiten mooi aan bij de architectuur van de kerk waarin de gaven van de heilige Geest eveneens door rozen op de pilaren worden aangeduid.
Homilie
Er moet een nieuwe wind gaan waaien...
PINKSTEREN Kathedraal
Opnieuw beginnen...
Hoe vaak denken we bij onszelf:
had ik dit of dat maar anders gedaan,
wat zou het fijn zijn als ik een nieuw begin kon maken.
Iedere keer als we de Eucharistie beginnen,
starten we met een schuldbelijdenis.
Dat is niet zozeer om ons in te prenten
dat we slechte mensen zijn,
maar om ons te binnen te brengen
dat wij - hoewel we zwakke mensen zijn -
steeds weer opnieuw mogen beginnen,
vergeven worden,
dat we hier komen
om Gods barmhartigheid en liefde voor ons te ontmoeten.
Die ontvangen we in volheid
als we zelf een verlangen hebben
om zo’n nieuw begin te maken.
De hand die wij altijd weer
naar elkaar zouden moeten uitsteken,
steekt God de Heer
naar ons uit, altijd weer.
De adem van Jezus
“Ontvangt de heilige Geest”,
dat zijn de woorden waarmee Jezus
aan de apostelen de heilige Geest geeft
om zonden te vergeven
en die barmhartigheid door te geven.
Daarbij blies Jezus over hen:
de adem van Jezus
werd uitgeblazen over de leerlingen
als een levensadem, als de wind,
zoals er ook op die bijzondere Pinksterdag
toen de heilige Geest
aan de leerlingen werd gegeven,
een gedruis werd gehoord
alsof er een hevige wind opstak.
Adem en wind
Nog steeds zeggen we vaak
dat we hopen dat er ergens
een nieuwe wind gaat waaien
of dat er een andere geest komt,
als we willen dat iets verandert;
of we zeggen dat we even op adem willen komen,
als we afstand willen nemen,
rust willen zoeken en erop uitgaan.
En misschien ga je ook wel een stuk lopen
om even “uit te waaien”
als je bepaalde dingen van je af wilt zetten.
Het Hebreeuwse woord “Ruach”
combineert beide begrippen:
het betekent zowel adem als geest.
Die adem of geest van God
zweefde over de wateren
volgens het bijbelverhaal van de schepping.
Het is de Geest die levend maakt,
die schept en herschept, nieuw maakt.
Het beeld van de wind en de adem
hebben dus alles te maken met leven,
met nieuw leven en een nieuw begin.
Dat is ook de betekenis van dit Pinksterfeest
Als je vol zit...
Want hoe vaak gebeurt het niet
dat ons hoofd vol zit,
zo vol dat je eigenlijk
niet helder en vrij meer kunt denken,
dat wij mensen vast zitten
in een bepaalde situatie
en dat je pas weer verder kunt
als je er op een nieuwe manier
tegenaan kunt kijken.
We hebben allemaal de ervaring
dat er als het ware
een nieuwe wind in ons hoofd moet gaan waaien
- het oude los laten,
iets nieuws, anders binnen krijgen -
om weer perspectief te zien,
om je naaste met andere ogen te zien,
om niet vast te raken in je eigen gelijk
en je eigen manier van redeneren.
De uitstorting van de Geest
Het feest dat we vandaag vieren
is dan ook enorm belangrijk.
De meeste mensen weten niet wat Pinksteren is,
behalve dat het een vrije dag is
met een bijzondere naam.
Pinksteren is misschien ook niet
zo concreet als Kerstmis,
als het gaat om de geboorte van een kind.
Maar het gaat wél om de Geest van God
die in onze harten is uitgestort
en die - wanneer we daarvan leven,
van die Geest van God -
ons leven totaal veranderen zal.
Het is de Geest die ons op andere gedachten brengt,
ons wijsheid geeft, balans
en het vermogen om met voldoende afstand
naar de dingen te kunnen kijken.
Wij kunnen rond draaien in het kringetje
van onze eigen gedachten,
de Geest maakt ons vrij.
Een verandering
Het evangelie van deze dag
verhaalde ons
hoe de apostelen zich hadden opgesloten
in hun verblijfplaats, een zaal,
uit angst en vrees voor de Joden.
De komst van de heilige Geest
veranderde de leerlingen volkomen<
dat werd in de eerste lezing duidelijk:
die angst legden zij af
en zij handelden niet meer naar menselijk opzicht,
maar gingen naar buiten
en begonnen te spreken
en wel zo dat iedereen hen kon verstaan,
waar de mensen ook vandaan kwamen,
ieder verstond hen in zijn eigen taal.
Over grenzen...
Dit geeft aan dat die leerlingen
door de gave van de heilige Geest
contact konden maken en in verbinding konden treden
met mensen van allerlei slag,
niet alleen met hún soort mensen,
niet alleen met mensen van hun eigen taal en cultuur,
Zij konden verbinding maken over hun grenzen heen
en er ontstond gemeenschap, eenheid,
ook dus tussen mensen die elkaar normaal
niet zo gauw zouden hebben verstaan.
Nieuwe blik
Dat is de gave van het Pinksterfeest.
Voor ons allen is dit een dag
om te bidden om de komst van die Geest
ook in ons eigen leven:
Kom, Geest, en haal ons uit
onze eigen, soms te benauwde denkwereld,
open ons voor Uw Goddelijke blik
op dingen en mensen,
dat wij in staat mogen zijn
verbinding te leggen, eenheid te scheppen,
dat wij open mogen kunnen zijn
voor onze medemensen
en voor U, goede God,
die de gever bent van alle gaven.