Feestelijke eerste investituur van de Constantijnse Orde
In de Haarlemse kathedraal
Vrijdag 13 oktober vond in de Kathedrale basiliek van sint Bavo in Haarlem de plechtige investituur plaats van de ridders van de Constantijnse Orde. Het was de eerste keer dat er een investituur was van de Nederlandse delegatie. Een bijzondere viering...
Aanwezigen
Op deze dag werden tien ridders geïnstalleerd, waarbij mijn investituur eerder op de dag plaatsvond zodat ik op mijn beurt de investituur van de andere nieuwe leden kon doen. Uit Italië was de Groot Kanselier van de orde prins don Francesco de Ruspoli, prins van Cerveteri gekomen evenals de Gedelegeerde van de Orde voor Nederland ambassadeur Paul van Hanswijck de Jonge. Behalve deze vertegenwoordigers van de Constantijnse Orde was de Apostolisch Nuntius mgr. dr. Paul Tschang In-Nam aanwezig evenals de Consigliere van de Nuntiatuur mgr. Giancarlo Dellagiovanna. Een twaalftal priesters concelebreerde en er waren vele mensen aanwezig bij de investituur al was die op een vrijdagmiddag om vier uur.
Karakter van de orde
Over de betekenis en het doel van de Orde, die voluit en officieel heet "Heilige Militaire Constantijnse Orde van Sint Joris", vindt U iets meer in onderstaande homilie. Het gaat om een eeuwenoude orde die op zich niet kerkelijk van karakter is, maar nauwe banden heeft met de katholieke kerk en waarvoor ook een kardinaal als groot-prior is aangesteld, kardinaal Marcello Semeraro, prefect van het Dicasterie voor de heiligverklaringen. De beleving van het geloof, de spiritualiteit van het kruis en caritas staan centraal.
Investituur
Aan het begin van de Heilige Mis vond de investituur plaats door de beloften die de ridders aflegden en de officiële verklaring dat zij in de Orde waren opgenomen, waarbij de blauwe mantel werd omgehangen en de bulle werd overhandigd door de groot kanselier. Op de foto zijn de verantwoordelijken te zien voor Nederland, behalve de gedelegeerde is dat de vice-gedelegeerde, Otte Strouken en Dame Veronica Grillo. Pastoor Jacques Quadvlieg en mgr. Willem van der Valk maken deel uit van het prioraat van de orde dat voor de geestelijke ondersteuning zorg draagt. Na de viering was er een receptie in het bisschopshuis en een maaltijd in een restaurant om deze bijzondere dag te vieren.
Hieronder volgt dus de homilie van deze viering en de Italiaanse vertaling daarvan (na de Nederlandse tekst)
Homilie
Het kruis: In dat teken zul je overwinnen
INVESTITUUR CONSTANTIJNSE ORDE 13 oktober 2023
Broeders en zusters,
Allereerst een paar woorden voor onze buitenlandse gasten in het Italiaans.
Italiaanse begroeting
Eccellenza, Monsignori, Dama e Cavalieri, fratelli e sorelle.
È con grande gioia che vi accolgo in questa cattedrale per la prima investitura del Sacro Militare Ordine Costantiniano di San Giorgio. È per me un onore accogliere Lei, Sua Eccellenza, Gran Cancelliere dell'Ordine. Lei rappresenta in mezzo a noi l'Ordine ed il suo Gran Maestro, Sua Altezza Reale il Principe Carlo, Duca di Castro; speriamo che gli assicuri la nostra unione e le nostre preghiere. Possa l'Ordine Costantiniano nei Paesi Bassi crescere e prosperare, non solo in termini numerici, ma anche attraverso la fede, il testimonio della fede cattolica e le buone opere al servizio del prossimo.
De Constantijnse orde
We beleven vandaag
dus de eerste investituur van de Constantijnse orde
binnen de Nederlandse delegatie.
De ridders die zojuist
de investituur hebben ontvangen,
hebben zich al voorbereid
met een weekend in Heiloo
en kennen intussen het nodige
van de geschiedenis van de Orde.
En u allen kunt in het liturgieboekje
iets meer lezen over die geschiedenis
en de doelstelling van de Constantijnse Orde,
die komend vanuit Italië
intussen in vele landen verspreid is.
Ik wil me vandaag beperken
tot een paar aspecten
van de betekenis van de Orde, hier en nu.
Het kruis
Het zal iedereen wel zijn opgevallen
dat het kruis centraal staat:
Het kruis is hét teken van de Orde
op de blauwe mantels
en op andere uiterlijke tekenen.
Ook buiten de Orde is het kruis prominent aanwezig:
Het kruis van Christus
heeft een ereplaats
in de woning van vele christenen
en in elke katholieke kerk.
Het kruis en het lijden
Toch is dat precies
wat we allemaal zo moeilijk vinden,
want dat kruis is een teken van lijden,
een martelwerktuig.
Ik denk dat er weinigen onder ons zijn
die er naar uitzien om te lijden.
We ontlopen lijden, pijn en verdriet liever
en onze samenleving probeert
het lijden op allerlei manieren te verzachten
of te elimineren.
En toch weten we allemaal
dat het lijden bij ons leven hoort;
lijden maakt deel uit van ieders leven
en er kan zelfs geen liefde bestaan
zonder lijden.
Wie liefheeft, moet ook lijden.
We zouden het lijden niet kunnen uitbannen
zonder de liefde geweld aan te doen.
Lijden en liefde
Liefde die lijdt: dat is het beeld van Jezus Christus
wat we voor ogen hebben:
“Zozeer heeft God de wereld liefgehad
dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven”,
hebben we zojuist gehoord.
Jezus is in deze wereld gekomen
om te geven,
om lief te hebben en te lijden:
“Niemand heeft groter liefde,
dan wie zijn leven geeft”.
Liefde is geven,
liefde impliceert dat het je wat mag kosten.
Het mooiste in ons leven
is dan ook niet dat we iets geven
- een donatie, een cadeau -,
maar dat we onszelf geven
en dat gaat dus ook over het hart
dat we leggen in de dingen die we doen.
Daarom prees Jezus het penningske van de weduwe,
dat groter waarde had
dan de rijke grift van een vermogende tempelganger.
In die zin is het kruis dat we dragen
of in onze woningen hangen en in onze kerken,
niet een trieste herinnering
maar een uitnodiging tot liefde,
tot het geven van jezelf.
Labarum
Binnen de Constantijnse Orde
gaat het kruis terug op het Labarum,
het wapenteken waarop Constantijn
voor de beslissende veldslag
het kruis aan liet brengen
geïnspireerd door een visioen:
“In dit teken zul je overwinnen”
“In hoc signo vinces”,
woorden die zojuist hebben geklonken
bij de investituur van iedere ridder.
Je zult de eindoverwinning behalen
door het verlossend lijden en kruis van Christus
en door zelf te leven
in het teken van dat kruis,
dat is: in de geest van de liefde die zich geeft.
Overgang
Dat Constantijnse kruis heeft nog een andere betekenis:
Het moment dat Constantijn
het kruis op het Labarum liet aanbrengen,
markeert ook de overgang
van een heidense samenleving
met een veelheid aan goden
en de levenswijze die daarbij hoorde,
naar de christelijke samenleving
met vrijheid van godsdienst voor iedereen
en respect voor de menselijke waardigheid,
die blijkt uit een onsterfelijke ziel.
Samenleving
Wie dit kruis van Constantijn draagt
wil daarmee dus ook aangeven
dat hij of zij wil staan voor een samenleving
waarin de christelijke waarden
van gemeenschapszin,
het bevorderen van het algemeen welzijn
met respect voor de menselijke waardigheid
en het menselijk leven,
godsdienstvrijheid
en respect voor de godsdienstige beleving,
centraal staan.
Het zijn deze en ermee verbonden waarden
die in de katholieke sociale leer
tot uitdrukking komen.
Het kruis als symbool
Het kruis staat centraal in de Constantijnse Orde.
De horizontale en de verticale balk
verbinden als het ware hemel en aarde;
moge het zo ook in jullie eigen leven zijn,
beste ridders,
want christen-zijn, katholiek-zijn
moet handen en voeten krijgen
in ons concrete leven,
bijvoorbeeld in de caritas-initiatieven,
die wij als Orde hopen te nemen.
Het kruis staat symbool
voor de liefde die geeft,
voor de liefde die nu eenmaal
offers met zich mee brengt
en voor ons verlangen
mee te bouwen aan een mooie samenleving,
niet een individualistische
maar één waarin we naar elkaar omzien;
voor ons moet niet het “ik” centraal staan,
maar een “wij” en Hij,
die de God en Vader is van ons allen.
Mogen jullie, beste nieuwe Ridders,
in dit teken overwinnen!
Italiaanse vertaling
Eccellenza, Monsignori, Dama e Cavalieri, fratelli e sorelle.
Saluto
È con grande gioia che vi accolgo in questa cattedrale per la prima investitura del Sacro Militare Ordine Costantiniano di San Giorgio. È per me un onore accogliere Lei, Eccellenza, Gran Cancelliere dell'Ordine. Lei rappresenta in mezzo a noi l'Ordine ed il suo Gran Maestro, Sua Altezza Reale il Principe Carlo, Duca di Castro; speriamo che gli assicuri la nostra unione e le nostre preghiere. Possa l'Ordine Costantiniano nei Paesi Bassi crescere e prosperare, non solo in termini numerici, ma anche attraverso la fede, il testimonio della fede cattolica e le buone opere al servizio del prossimo.
L'Ordine
Oggi allora stiamo vivendo la prima investitura dell'Ordine Costantiniano all'interno della delegazione olandese. I cavalieri che hanno appena ricevuto l'investitura, si sono già preparati con un fine settimana a Heiloo e nel frattempo conoscono la storia dell'Ordine.
E tutti voi potete leggere un po' di più nel libretto della liturgia sulla storia e le finalità dell'Ordine Costantiniano, che dall'Italia si è poi diffuso in molti Paesi.
Oggi voglio limitarmi ad alcuni aspetti del significato dell'Ordine, qui e ora.
La croce
Tutti avranno notato che la croce è centrale: la croce è il segno dell'Ordine, sulle vesti blu e su tutti gli altri segni esterni. Anche al di fuori dell'Ordine, la croce è importante: la croce di Cristo ha un posto d'onore nella casa di molti cristiani ed in ogni chiesa cattolica.
Sofferenza e amore
Eppure è proprio questo che tutti noi troviamo così difficile, perché la croce è un segno di sofferenza e un dispositivo di tortura. Credo che pochi di noi non vedano l'ora di soffrire. Preferiamo evitare la sofferenza, il dolore e il dispiacere, e la nostra società cerca di alleviare o eliminare la sofferenza in molti modi. Eppure, sappiamo tutti che la sofferenza fa parte della nostra vita; la sofferenza fa parte della vita di tutti e non ci può nemmeno essere amore senza sofferenza. Chi ama deve anche soffrire. Non potremmo eliminare la sofferenza senza violare l'amore.
Dio ha tanto amato...
Amore che soffre. È dunque questa l'immagine di Gesù Cristo che abbiamo in mente: "Dio ha tanto amato il mondo da dare il suo Figlio unigenito", abbiamo appena sentito. E Gesù stesso è venuto a dare, ad amare e a soffrire: "Nessuno ha un amore più grande di colui che dà la vita". L'amore è donazione, che può costare qualcosa o anche la vita.
Se stesso
Quindi la cosa migliore nella nostra vita non è dare qualcosa - una donazione, un regalo - ma dare noi stessi, e quindi è fondmaentale il cuore che mettiamo nelle cose che facciamo. Ecco perché Gesù lodò il centesimo della vedova, che aveva un valore maggiore dei doni preziosi di un ricco frequentatore del templo.
In questo senso, la croce che portiamo o appendiamo nelle nostre case e nelle nostre chiese non è un triste ricordo, ma un invito ad amare, a donarsi.
Labarum
All'interno dell'Ordine Costantiniano, questa croce risale al Labarum, l'insegna d'armi, lo standard militare, su cui Costantino fece apporre la croce prima della battaglia decisiva, ispirato come era Constantino da una visione: "In questo segno vincerai", "In hoc signo vinces", parole che sono appena risuonate all'investitura di ogni cavaliere. Otterrete la vittoria finale attraverso la sofferenza e la croce redentrice di Cristo e vivendo voi stessi nel segno di quella croce, cioè nello spirito dell'amore che si dona.
Una società cristiana
Quella croce costantiniana ha un altro significato ancora: il momento in cui Costantino fece apporre la croce sul labaro segna anche il passaggio da una società pagana con una moltitudine di dei e un modo pagano di vivere, alla società cristiana con la libertà di religione per tutti e rispetto delle degnità umana, che si esprime nell’anima immortale dell’uomo.
Valori cristiani
Chi porta questa croce di Costantino vuole quindi anche indicare che vuole rappresentare una società in cui sono centrali i valori cristiani dello spirito comunitario, della promozione del bene comune nel rispetto della dignità umana e della vita umana, della libertà di religione e del rispetto della pratica religiosa. Questi e altri valori sono espressi nell'insegnamento sociale cattolico.
Cielo e terra
La croce è centrale nell'Ordine Costantiniano. La barra orizzontale e quella verticale collegano, per così dire, il cielo e la terra; che sia così anche nella vostra vita, perché l'essere cristiani, l'essere cattolici, deve essere messo in pratica nelle nostre vite concrete, ad esempio nelle iniziative di carità (caritas).
Amore che dona
La croce simboleggia l'amore che dona, l'amore che chiede sacrifici e si esprime per il nostro desiderio di contribuire alla costruzione di una società bella, non individualista ma una società in cui ci si prende cura gli uni degli altri; per noi, non l'"io" dovrebbe essere centrale, ma il "noi" e Lui, che è il Dio e Padre di tutti noi.
Che voi, cari nuovi Cavalieri, possiate trionfare in questo segno!