Het eigene van christelijke liefde is kwaad met goed vergelden
We zitten midden in heftige oorlogssituaties. Het geweld in de strijd tussen Israël en Palestina en in Oekraïne doet ons huiveren. De paus heeft tot extra gebed om vrede opgeroepen en afgelopen vrijdag in de Sint Pieter een speciale gebedsdienst gehouden na een dag van vasten en gebed. Het uitgangspunt moet zijn dat ieder mens recht heeft op een menswaardig leven, dat oorlog altijd een nederlaag is en in oorlogssituaties het oorlogsrecht moet worden gerespecteerd.
Ook in de kathedraal stonden stil bij deze thema's. Juist deze zondag klonk het evangelie over het grootste gebod: de liefde...
Onderaan vindt U ook de voorbede om vrede en bij het einde van de eerste etappe van de synode in Rome
HET GAAT OM DE LIEFDE...
DERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR A
Het gaat om de liefde
Wanneer iemand ons zou vragen
wat het voornaamste gebod is
of als iemand ons zou vragen
waar het om gaat in het leven,
zullen we natuurlijk allemaal wel antwoorden:
de liefde, het gaat om de liefde,
de liefde is het belangrijkste.
Of, zoals Paulus zegt:
als je de liefde niet hebt,
ben je een schelle cimbaal.
Dat is in feite ook het antwoord dat Jezus geeft
in het evangelie van vandaag:
het gaat om de liefde.
Zolang je vaag blijft...
Maar ja, zoals het gewoonlijk gaat:
als je het heel vaag houdt en algemeen,
dan is iedereen het er wel mee eens:
ja, het gaat om de liefde.
En de meeste mensen weten
het ook wel heel goed aan te wijzen
als ze vinden dat andere mensen liefdeloos zijn,
over het algemeen hebben mensen
een oordeel vlug klaar.
God liefhebben?
Maar het wordt al weer anders
als we gaan invullen wat liefde eigenlijk is.
Jezus doet dat in het evangelie van vandaag
door aan te geven dat het gaat
om het beminnen van God en de naaste.
Bemin God met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand
en je naaste als jezelf.
Dan valt de helft van de Nederlandse bevolking al af,
want die gelooft niet in God
en dus ook niet in de noodzaak God lief te hebben
want je kunt niet liefhebben wat niet bestaat.
Maar dat maakt al een groot verschil
voor de horizon van onze liefde:
of die zelfs de eeuwigheid omvat
of dat die juist beperkt blijft tot
de zichtbare, in feite de aardse werkelijkheid.
Wat is liefde eigenlijk?
En het wordt ook nog weer anders
als je je afvraagt wat liefde eigenlijk is.
De één zal bij liefde denken
aan een romantisch gevoel
of in ieder geval dat je elkaar heel graag mag,
sommigen denken bij liefde aan zoenen of seks,
maar waar Jezus het over heeft
als Hij over liefde spreekt,
is niet wat je voor elkaar voelt,
maar wat je voor elkaar over hebt,
dat noemt Hij liefde:
“Niemand kan groter liefde hebben,
dan hij die zijn leven geeft voor zijn vrienden”.
Liefde is in Zijn visie dus veel meer
wat je voor een ander doet,
dan wat je voor die ander voelt.
Zijn antwoord op haat
Het is natuurlijk prima en mooi
als gvoel en inzet samengaan
en dat helpt natuurlijk ook wel,
maar Jezus gaf Zijn leven uit liefde
voor ons en alle mensen,
toen die zondaars waren.
Zijn antwoord op haat en Godslastering
- dat Hij aan de kant werd gezet -
was dus liefde;
symbolisch wordt dat in de bijbel uitgedrukt
doordat een van de soldaten
de zijde van Jezus doorstak met een lans
en daar bloed en water uitkwamen,
een soort beeld van de sacramenten;
dus Jezus ondergaat iets kwaads
en Hij beantwoordt dat
met een prachtig geschenk:
de gave van de sacramenten,
met name het doopsel en de Eucharistie.
De logica van de wereld
Dat is dus het beeld:
Jezus beantwoordt het kwaad
met iets moois en goeds;
dat gaat natuurlijk helemaal in
tegen de logica van de wereld;
het menselijk antwoord op haat,
het menselijke antwoord
op het kwaad dat iemand je doet,
is vergelding,
daarvan hebben we de laatste weken weer genoeg gezien.
Maar voor Jezus is de maatstaf:
Wat jij niet wilt dat jou geschiedt,
doe dat ook een ander niet
en dát dus zelfs
als die ander je kwaad heeft gedaan.
Het zaadje van de haat
Dat klinkt heel wereldvreemd misschien:
overal zien we dat kwaad met kwaad wordt beantwoord,
de hele wereld staat in brand
door haat en geweld,
omdat mensen zich tekort gedaan voelen
en wraak willen nemen.
Toch is dat niet de weg van een christen
en het is ook niet een manier
om uit een spiraal van haat en geweld te komen.
Zelfs als je een ander totaal hebt vernietigd,
zodat die niets meer terug kan doen,
heb je toch het zaadje geplant
dat altijd langs allerlei wegen
weer opkomt in haat en geweld.
Als je bijvoorbeeld ziet
hoe het kwaad van de tweede wereldoorlog
doorwerkt tot op de dag van vandaag...
Goede zaadjes brengen goede vruchten voort,
maar wie wind zaait, zal storm oogsten.
Offers en gevoelens
Het komt er dus op aan
dat we ons hart bewaken
en niet meegaan in de emotie
Ware liefde bestaat er uit
dat je offers brengt,
je zelf opzij zet
om een ander goed te doen.
Daarbij geven de gevoelens
die je voor die ander hebt,
niet de doorslag,
althans zo zou dat eigenlijk niet moeten zijn.
Zorg
Als je bijvoorbeeld goede zorg draagt
voor een oude zieke moeder,
terwijl je bij haar
helemaal niet zo’n goede jeugd hebt gehad
en je relatie met haar nooit zo geweldig is geweest,
dan is je liefde niet minder,
maar juist méér
dan wanneer je een heel fijne jeugd hebt gehad.
Je doet iets moois en goeds,
ondanks het feit
dat je het niet zo fijn hebt gehad vroeger.
Daardoor krijgt wat je voor haar doet
in feite een extra gouden randje.
En vicieuze cirkel doorbroken
Dat is ook de betekenis van christelijke liefde.
In de geest van de christelijke liefde
bedenk je dat God, dat Jezus ons heeft liefgehad,
ter wereld kwam, arm en uitgestoten
en stierf aan het kruis,
niet omdat wij mensen dat verdiend hadden,
omdat mensen zo goed en zo aardig waren geweest,
maar juist omdat er zoveel kwaad en zonde was
en God zo zwaar beledigd werd.
Door het kruis heeft God een vicieuze cirkel doorbroken,
omdat voor Hem de liefde moest zegevieren;
dat deed Hij in de hoop
dat het ons zou helpen
om God te beminnen
met heel ons hart,
heel onze ziel en heel ons verstand
en de naaste als onszelf.
GEBED VAN DE GELOVIGEN (VOORBEDE)
30e zondag door het jaar
B. Laten we bidden tot God onze Vader, die ons de liefde heeft geleerd.
Om vrede
1. Laten we bidden om vrede in de wereld, in het bijzonder in Oekraïne en in het Midden Oosten: bidden we om vrede voor Israël en Palestina, dat er een einde mag komen aan de spiraal van haat en geweld, dat de volkeren in die regio elkaars rechten zullen respecteren en er eindelijk een duurzame, rechtvaardige en vreedzame oplossing mag worden gevonden. Laat ons bidden.
Voor de Synode
2. Laten we ook bidden voor het welslagen van de synode die vandaag in Rome voorlopig wordt afgesloten om volgend jaar te worden hernomen. Laten we bidden dat de heilige Geest dit proces mag leiden en de uitkomsten van de synode heilzaam zullen zijn voor de kerk en haar zending. Laat ons bidden
Om liefde
3. Laten we bidden dat de liefde tot God en de liefde voor de naaste leidraad zal zijn voor ons menselijk handelen en voor de samenleving. Laten we bidden dat wijzelf en anderen ons bij het maken van keuzes steeds zullen afvragen: wat ben ik verschuldigd aan de liefde? Laat ons bidden
Mensen in nood
4. Laten we ook bidden voor alle mensen in onze samenleving die het moeilijk hebben; de eerste lezing noemde vandaag vreemdelingen, weduwen en wezen, noodlijdenden. Geef dat wij een open oog en een open hart hebben voor de mensen in onze omgeving die het niet gemakkelijk hebben. Laat ons bidden
Slotgebed
B.: Hemelse Vader, laat de liefde die Jezus Christus bezielde, ook in ons werkzaam zijn, moge de liefde tot U en tot de naaste de kern zijn van ons bestaan. Dat vragen wij U door Christus onze Heer