Wees waakzaam! Wees op je hoede!
1e zondag van de Advent B en Sint Nicolaas
Zondag 3 december was ik in de Sint Nicolaasbasiliek voor de eerste zondag van de Advent en de viering van de patroon van de kerk en van Amsterdam: Sint Nicolaas. In het evangelie hoorden we dat we waakzaam moeten zijn en op onze hoede. Maar waarom en waarvoor eigenlijk?
Daar stonden we in de homilie bij stil (zie hieronder).
Verloop van de viering
Aan het begin van de viering bezochten we de kapel van de H. Nicolaas wiens reliek werd bewierookt. Daar is ook het register opgesteld met de vredesvlag om uit te nodigen tot gebeden voor de vrede. De Mis in concelebratie met pastoor-deken Eric Fennis was met fraaie zang van de Capella Nicolai en aan het einde, na de Mis, werd de speciale Sint Nicolaaszegen gegeven waar vrijwel alle kerkgangers voor naar voren kwamen.
Buitengewoon bedienaar
Tijdens de Eucharistieviering werden vier parochianen aangesteld tot buitengewoon bedienaar van de heilige communie. Zij zullen de heilige communie uitreiken in de kerk en aan de zieken, nadat zij voor deze taak een speciale voorbereiding hebben gekregen.
WAAKZAAM EN OP JE HOEDE
EERSTE ZONDAG VAN DE ADVENT B - SINT NICOLAASBASILIEK
Sint Nicolaas
Allereerst:
van harte proficiat met het feest
van de heilige Nicolaas!
Sint Nicolaas is natuurlijk
de patroonheilige van deze stad
en van deze basiliek,
van onder meer zeevarenden, kooplieden,
studenten en natuurlijk van alle kinderen;
en niet te vergeten,
hij is ook de beschermheilige
van rouwmoedige dieven en zondaars
en van onschuldige gevangenen
en nog van veel meer categorieën van mensen.
Dat toont al aan
dat Sint Nicolaas de wonderwerker
een zeer vereerde heilige is.
In een van de oudste verhalen over zijn leven
wordt verteld dat hij drie meisjes
redde uit de prostitutie,
een stormachtige zee kalmeerde
en drie onschuldige soldaten
redde van executie.
Hij is de heilige
waarvan waarschijnlijk de meeste oude iconen bestaan
en hij staat dus bekend als wonderdoener.
Het is goed mogelijk
- verschillende bronnen zeggen dat -
dat hij aanwezig was bij het concilie van Nicea
in het jaar 325,
dat is het concilie waar wij
onze geloofsbelijdenis, het “Credo”
aan te danken hebben.
Dus nogmaals: proficiat!
Moge de voorspraak van Sint Nicolaas
U allen beschermen!
Wakker of waakzaam
“Weest waakzaam”
Deze woorden van Jezus
betekenen niet zozeer
dat we ‘s nachts wakker moeten blijven,
al heeft Hij het in de gelijkenis
over een heer des huizes die komt
op een uur waarop we ons wellicht
al te rusten hebben gelegd:
‘s avonds laat, midden in de nacht of ‘s morgens vroeg
kan hij komen.
Dat wil eerder zeggen
dat Hij komen kan
op een uur
waarop we hem niet verwachten.
Als Hij komt
En inderdaad, die heer des huizes
is een beeld voor God zelf,
voor de Heer die tot ons komt
en die dat zal doen op Zijn moment,
het is niet aan ons
om dat ogenblik uit te kiezen.
Met dat moment van Zijn komst
doelt Jezus op het einde van de wereld,
maar daarnaast toch ook
op het einde van ons leven
en op ieder moment in ons leven
dat Hij ons aanraakt, verlicht,
ieder moment dus dat we Gods aanwezigheid ervaren.
Zijn we er klaar voor?
Het gaat hier om de dag en het uur dat Hij komt.
En de vraag is dus
of we er klaar voor zijn.
Dat is natuurlijk een heel persoonlijke gewetensvraag
aan ieder van ons:
ben ik er klaar voor om Hem te ontmoeten?
Misschien gebeurt zo’n ontmoeting
op een heel gewoon en tegelijk bijzonder moment
waarop we een vrede en geluk ervaren
die niet uit onszelf komen.
Twee kanten
Juist wanneer het om een
op zich heel gewoon iets gaat
dat we meemaken
en waarin we Gods aanwezigheid ervaren,
merken we dat zo’n gebeuren altijd weer twee kanten heeft:
het is de Heer die je raakt,
je hebt dat duidelijk niet in eigen hand;
maar tegelijk kun je Hem alleen maar ervaren
als je die puurheid en openheid hebt
die het evangelie vandaag dus
als “waakzaamheid” beschrijft.
Het is een samenspel van God en mens.
De waakzaamheid is daarbij
de kant van de mens.
Je ziel moet zijn
- of toch wel willen worden -
als helder water.
Wakker blijven
Het gaat Jezus dus niet
om het fysieke wakker blijven,
al kan een nacht
die bewust wakend wordt doorgebracht
inderdaad een goede geestelijke ervaring zijn.
Offers die je bewust brengt,
zoals door te waken,
zullen hun positieve uitwerking niet missen.
Bij waken in de zin van
bewust wakker blijven
vanuit een geloofs-motief,
gaat het om een fysiek beleven
van die geestelijke houding
waartoe we hier worden opgeroepen.
“Weest waakzaam”:
houd je ogen open,
wees geestelijk alert.
Wie zo zijn ogen open houdt,
zal het beheer dat God ons als dienaren
heeft toevertrouwd,
goed en gewetensvol behartigen.
Waar waakzaamheid toe leidt
Het gaat dus over deze waakzaamheid,
over je geestelijk niet in slaap laten wiegen.
Waakzaam zijn houdt in
dat onze zintuigen
- wat je ziet, wat je hoort, wat je ruikt, wat je voelt -
ons leiden tot barmhartigheid en liefde
omdat we God ontdekken
in wat we ervaren.
Je kunt niet waakzaam zijn in de zin van het evangelie
zonder dat het tot een christelijk leven leidt
en dus tot geloof, hoop en liefde.
Wie zijn ogen geestelijk open houdt,
ziet zijn naaste staan;
wie zijn ogen geestelijk open houdt
die zal God aanschouwen;
en wie zijn oren geestelijk open houdt,
zal de stem van zijn geweten verstaan
en wat zijn goede hart hem ingeeft;
je zult geen meeloper zijn,
maar bewust gaan.
De goede geur
Soms komen we ergens
waar veel mensen zijn
en iemand heeft een heerlijke parfum op
of heeft zich net gedoucht.
Die persoon springt eruit
door de geur die deze om zich heen verspreidt.
Wie waakzaam is
zal de goede geur van Christus ruiken
en die goede geur zelf verbreiden,
zegt de apostel Paulus (2 Kor. 2, 14-15).
Laat de Heer dan maar komen!
Een geestelijke houding
Die geestelijke houding
wordt ons gevraagd
aan het begin van deze Adventstijd,
omdat die zo passend is
bij wat “Advent” betekent:
dat woord betekent: “komst”,
het gaat in deze weken voor het kerstfeest,
voor de geboorte van de Heer,
om een geestelijk uitzien naar Jezus’ komst,
ook hier en nu
en op ieder moment van ons leven.
Dit is dus de dag om God te vragen
dat wij de tekens die Hij ons geeft,
de aanwijzingen, de bevestiging die we ontvangen,
mogen kunnen verstaan
door Zijn genade
én onze waakzaamheid.