Wij kunnen de wereld geen vrede geven....
maar we kunnen wel wegbereiders zijn
Zondag 10 december vierden we in de kathedraal de tweede zondag van de Advent in aanwezigheid van de Constantijnse Orde die in de loop van de middag aan het begin van de Vespers de kruiskapel in gebruik nam als kapel voor de orde. Het evangelie hield ons Johannes de Doper voor die de wegbereidde voor de komst van Christus. Wat heeft dit ons te zeggen?
H. Mis
De ridders van de Constantijnse Orde namen deel aan de Eucharistieviering die door het mannenkoor werd gezongen, onder leiding van Laine Tabora met aan het orgel titulair organist dr. Ton van Eck. De viering is natuurlijk nog terug te zien op kathedraal TV: Heilige Mis - Zondag 10 december - 2e Zondag van de Advent (youtube.com)
Plebaan-deken Floris Bunschoten en mgr. Willem van der Valk concelebreerden, terwijl diaken Philip Weijers assisteerde.
In dankbaarheid herdacht ik op deze dag en in deze Mis ook dat ik twaalf jaar geleden tot bisschop werd gewijd.
Constantijnse Orde
De Constantijnse Orde hield haar bijeenkomst met de presentatie van het boek "Een geestelijke weg voor de Ridders en Dames van de Constantijnse Orde" (waarvan het eerste exemplaar is uitgereikt aan de vice-gedelegeerde Otte Strouken), een lunch, een bijeenkomst waarin de toekomstplannen werden besproken en de vespers met toewijding van de kruiskapel aan de Constantijnse Orde en het gebed van de Constantijnse ridder. Voorafgaand aan de presentatie van het boek vertelde jhr. Eric Rutgers van Rozenburg van het Heilig Kerstmisgilde - dat sinds jaar en dag een kapel heeft in de kathedraal - over de unieke geschiedenis van deze meer dan 700 jaar oude instelling.
De foto's die hierbij zijn geplaatst zijn van de vespers en toewijding van de kruiskapel aan de Constantijnse Orde.
Homilie
KAN ER OOIT VREDE ZIJN?
TWEEDE ZONDAG VAN DE ADVENT B - kathedraal
We zijn in de Advent,
tijd van verwachting, tijd van hoop,
tijd van uitzien naar de komst van de Heer,
nu eerst op het kerstfeest,
maar de hoop en verwachting gaan verder,
tot aan het einde der tijden.
Dat lijkt allemaal haaks te staan
op de werkelijkheid waarin wij leven,
de werkelijkheid van een gebroken wereld.
Gebrokenheid
Met de gebrokenheid van het aardse bestaan
hebben we allemaal dagelijks te maken.
Als we die gebrokenheid niet ervaren
bijvoorbeeld door sterfgevallen
of gezondheidsproblemen
bij onszelf of onze naasten
dan komen we die in ieder geval wel tegen
in alle berichten die dagelijks
op ons af komen over oorlogen en geweld
in Oekraïne, Palestina en Israël
en andere situaties van gebrokenheid
of door problemen en conflicten
in eigen omgeving.
Ook wijzelf...
Die gebrokenheid is het vaste blijvend kenmerk
van de wereld waarin wij leven
en die ervaren we ook in ons zelf:
we zijn zelf in zekere zin gebroken mensen
want we doen vaak niet het goede dat we eigenlijk willen
en we doen dan weer wel het niet zo goede,
wat we eigenlijk niet willen;
we willen sterk zijn,
maar zijn vaak zwak,
je wilt goed met iemand om gaan,
maar het gaat toch weer fout,
je wilt iets doen voor een ander,
maar komt er toch niet toe,
je maakt je een goed voornemen,
maar voert het toch weer niet uit,
of maar half...
je valt jezelf tegen,
je zelfbeeld krijgt een knauw
enzovoorts...
We ervaren dus allemaal wel
- bewust of minder bewust -
de gebrokenheid van ons bestaan.
Het meegegeven kwaad
In de theologie en de geloofsleer
wordt daarbij verwezen naar erfzonde,
ook erfschuld genoemd:
dat wil zeggen: met het leven en alle pluspunten
krijgen we minpunten meegegeven:
we zijn niet volmaakt,
het goede en het geluk zijn broos, kwetsbaar
ook in ons bestaan
en dus ook in de wereld,
zoals we die ervaren.
In die gebrokenheid spelen mensen zelf een grote rol:
het zijn bijvoorbeeld mensen
die haat zaaien en wraak nemen
of die een leefstijl hebben ontwikkeld
die nadelige gevolgen heeft
voor klimaat en milieu wereldwijd.
En het ene kwaad roept vaak weer het andere op,
zo ontstaat een spiraal van schuld en kwaad,
van haat en geweld:
een slachtoffer die dader wordt,
de ene oorlog die de andere uitlokt,
de gekwetste trots die wraak neemt
enzovoorts.
Zal er ooit vrede zijn?
Zal het ooit anders kunnen zijn?
Kan de wereld veranderen in positieve zin?
Ik denk dat als we mensen
in een onderzoek zouden vragen
of er ooit duurzaam vrede zal komen op aarde,
velen zullen antwoorden
dat dit niet mogelijk is.
En inderdaad, we zien al onder gewone mensen,
hoe gemakkelijk verhoudingen
blijvend verstoord kunnen raken,
hoe gemakkelijk liefde
kan omslaan in duurzame haat
en hoe moeilijk het is de vrede te bewaren.
Het lijkt er dus wel op
dat we zo’n duurzame vrede-overal
niet zelf tot stand kunnen brengen.
Is er dan iets wat we wél kunnen doen?
Kunnen we vrede dichterbij brengen?
De ware vrede
De bijbel zegt ons dat de ware vrede
door Christus zal komen
en eigenlijk al gekomen is
als een zaadje in ons hart:
het koninkrijk Gods
- koninkrijk van vrede en gerechtigheid -
is al onder ons,
maar zal pas aan het einde der tijden
en bij de wederkomst van de Heer
zichtbaar zijn en openbaar.
Het is er wel, maar ook nog niet.
Het is er in ieder geval
in een verlangen naar vrede.
Wat kunnen we doen?
Wat kunnen wij nu dan doen?
We voelen ons vaak onmachtig.
Toch moeten we het verlangen
naar vrede en heelheid
blijven koesteren.
Velen van ons kennen wel het beeld
uit het evangelie van Matteüs (7,13-14)
dat door geestelijke schrijvers
en kleurige schoolplaten is vorm gegeven:
een brede weg die makkelijk begaanbaar is,
het ziet er heel gezellig uit,
maar die leidt naar een afgrond of de hel,
die weg leidt niet tot iets goeds of moois.
Daarnaast loopt dan een smalle weg,
lastig begaanbaar,
je moet voorzichtig vooruit gaan,
goed kijken waar je je voeten zet,
het is hard en moeilijk,
maar de weg leidt naar een hemels doel.
Zo zal het zijn met ons verlangen
naar een weg die naar vrede leidt.
Wat we niet kunnen en wat wél
Wij kunnen de wereld geen vrede geven,
wij kunnen haar niet heel maken,
de gebrokenheid niet teniet doen,
wij kunnen wel leven
vanuit het visioen van vrede
en wegbereiders voor vrede proberen te zijn,
in het groot en in het klein.
Die insteek - bij al onze zwakheid misschien -
is al een belangrijk begin.
Ieder initiatief, ieder woord dat we spreken
en dat op vrede en harmonie staat gericht,
kan harten voorbereiden
voor de vrede van Christus.
En dat is onze christelijke roeping:
wegbereiders van vrede te zijn,
in de zin van de vrede die we elkaar
in iedere Eucharistieviering toewensen
en die start vanuit het hart van concrete mensen.
Wegbereiders
Zo is Jezus zelf begonnen,
we hoorden het vandaag in het evangelie.
Voor Hem uit ging een wegbereider,
Johannes de Doper.
Die moest de wegen banen
voor de komst van de Vredevorst
die ons doopt met de heilige Geest,
Johannes bereidde de komst van Jezus voor
en de komst van Zijn rijk van vrede en gerechtigheid.
Onze taak is eigenlijk niet anders.
wij zijn geroepen - allemaal -
om weg bereiders van Jezus Christus te zijn.
Nee, niet door woorden en daden
die de wereld op slag zullen veranderen
in een paradijs van vrede
- dat zal er pas aan het einde der tijden zijn
en niet door ons -
maar wel door de zaadjes te zaaien
die het verlangen daarnaar levend houden
en het goede in mensen bevordert,
dat vrederijk komt niet van ons,
het zal een gave zijn van de koning van de vrede,
Christus onze Heer.
Moge ons denken, handelen, spreken
harten mede openen voor Zijn komst.