Jubileumjaar 750 jaar Amsterdam is geopend!
Burgemeester Halsema sprak tijdens TV-Mis vanuit de Nicolaasbasiliek
Op 27 oktober vierden we in de Sint Nicolaasbasiliek van Amsterdam het begin van het jubileumjaar van de stad: precies over een jaar zal het 750 jaar zijn dat de stad Amsterdam voor de eerste keer werd genoemd. We vierden de heilige Mis met de aanwezigheid van de burgemeester van Amsterdam, mw. Femke Halsema, die een openingswoord sprak en verschillende andere eregasten. Maar er was meer...
Zang en muziek
De prachtige Eucharistieviering werd opgeluisterd door de Cappella Nicolai o.l.v. dirigent Christiaan Winter, met als Organist Jos Maters en koperblazers: leden van het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Nederlands Philharmonisch orkest.
De viering is terug te zien op Eucharistieviering | NPO Start
(fotoserie: Wim Koopman [grotendeels])
Bijzondere gasten
Bij de viering waren verder onder meer aanwezig Hunne Excelenties mw. Mona Keijzer, minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, prof. Jan Anthonie Bruijn, voorzitter van de Eerste kamer der Staten Generaal, drs. Ed Nijpels, oud minister en voorzitter van de stichting van de Friezenkerk in Rome, Ambassadeur van Ecuador Andrés Horacio Terán Parral, vertegenwoordiger van de Soevereine Orde van Malta, de Ridderlijke Orde van het H. Graf en de Heilige Militaire Constantijnse Orde van Sint Joris, vertegenwoordigers van de andere binnenstadsparochies, andere kerken, verschillende katholieke instellingen.
Concelebranten
Pastoor-deken Eric Fennis, rector van de basiliek heette de gasten welkom. Onder de concelebranten waren verder de Apostolisch Nuntius Z. Exc. mgr. Paul Tschang In-Nam en councellor van de Nuntiatuur mgr. Jan Thomas Limchua, mgr. Willem van de Valk, de pastoor van de Spaanstalige parochie Giancarlo Rizzo, pater Jan Suyt s.J., paters Aad van Ruiten en Pieter van Wielick. Bisschop mgr. Jan van Burgsteden sss was in koorkleding bij de H. Mis aanwezig.
Draaiorgel en Receptie
Na de heilige Mis stond voor de basiliek een draaiorgel klaar dat het feestelijk karakter van de dag onderstreepte. Daar bood Björn Stenvers de burgemeester ook zijn publicatie aan over de nog aanwezige overblijfselen van de Middeleeuwse verering van het H. Sacrament, het Mirakel van Amsterdam. Daarna was er een drukke receptie in het naastgelegen hotel-restaurant De Kroonprins en in kleinere kring was er een lunch met de Apostolisch Nuntius. De komende week, 30 oktober, zal de Nuntius de leeftijd van 75 jaar bereiken en dat betekent dat hij in de komende maanden zijn ontslag zal aanbieden aan de paus.
Bavopenning voor Z. Exc. mgr. Tschang In-Nam
Deze gelegenheid wilden we enige luister bij zetten. Met de Apostolisch Nuntius, mgr. Tschang In-Nam zijn de afgelopen jaren niet alleen goede contacten geweest, hij heeft zijn taak als Nuntius vervuld met inzet, was vaak aanwezig bij allerlei gelegenheden, gaf ook bijsturing waar nodig en faciliteerde wat het kerkelijk leven kan bevorderen. En natuurlijk is het de Nuntius die de bisschopsbenoemingen voorbereidt. Als teken van onze dankbaarheid en erkenning van zijn inzet mocht ik hem bij deze gelegenheid de Bavopenning uitreiken, het erteeken van ons bisdom voor mensen die bijzondere verdiensten hebben.
Homilie
Als je aan de kant staat
30e ZONDAG DOOR HET JAAR B - ST. NICOLAASBASILIEK AMSTERDAM,
bij de opening van het 750 jarig jubileum van Amsterdam
Voorkeur en afkeer
Aan welke mensen heb je een hekel?
We zullen bijna allemaal wel
bepaalde mensen weten op te noemen
met wie we niet graag te doen hebben.
Waarom voelen we een afkeer
van bepaalde mensen?
Wat staat ons dan niet aan?
Of daarentegen:
waarom mogen we die en die zo graag?
Er zijn redenen...
Dat is misschien niet altijd
helemaal goed te verklaren,
ons gevoel speelt daarbij een rol,
maar vaak ook kunnen we er wél
iets over zeggen:
we delen de opvattingen niet van die persoon,
of we kunnen ons niet vinden in diens levensstijl,
we vinden hem of haar er niet sympathiek uitzien,
die is niet begrip-vol maar lomp in de omgang
en ga zo maar door.
Buiten gesloten?
Misschien voelen we onszelf
ook weleens buiten gesloten,
dat we er niet bij horen
of niet mee mogen doen
terwijl we ons afvragen:
waarom moeten ze me niet?
Wat heb ik verkeerd gedaan?.
Wie zie je wél zitten en wie niet,
wie ziet ons wél zitten en wie niet?
Wat is inclusiviteit?
Nu gaan we, denk ik, allemaal wel min of meer
voor begrip en inclusiviteit,
maar we lopen tegelijk het risico
dat die inclusiviteit in feite
alleen die mensen betreft
die we in zekere zin
tot “onze groep” kunnen rekenen.
Zeker betekent inclusiviteit niet
dat je het met iedereen eens moet zijn
of dat niets je iets mag uitmaken,
alles je onverschillig moet zijn.
We hebben allemaal een zeker recht
op onze eigen opvattingen en overtuigingen
- ook dat natuurlijk weer binnen bepaalde grenzen
van recht en wet -
en we hebben een recht om het
met iemands opvattingen niet eens te zijn
en recht om daarvan blijk te geven.
Tegelijk heeft iedereen er recht op
met respect
voor zijn fundamentele menselijke waardigheid
behandeld te worden.
Mogen die en die andere mensen erbij horen?
Wie mogen er niet zo zeer bij horen?
En is dat goed of niet goed?
Wie er niet bij mogen horen
Het gevaar is altijd aanwezig
dat we de zwakste en meest onmachtige mensen
het eerst aan de kant laten staan.
Zij hebben niet de mogelijkheid
zich te verweren, voor zichzelf op te komen
en het vraagt bijzondere aandacht
om hun noodkreten,
die soms stille noodkreten zijn,
te kunnen horen.
De stad Amsterdam,
één van de meest internationale steden ter wereld,
zal bij uitstek een leerschool
voor respectvol samenleven,
moeten zijn en blijven.
In Jericho
Jezus trekt in het evangelie van deze dag
met Zijn leerlingen Jericho binnen.
Het is er druk als op een mooie dag
in het centrum van Amsterdam.
Maar er zit een bedelaar
langs de kant van de weg.
Dat is natuurlijk heel herkenbaar,
zulke mensen komen wij ook tegen;
vaak lopen we er aan voorbij,
zonder er aandacht aan te geven.
Die man in Jericho is ook nog blind.
Hij is dus aan alle kanten een buitenstaander:
arm en blind.
Als je arm bent kun je niet meedoen
en als je blind bent
sta je er ook daarom nog eens buiten.
Maar dan begint hij hard te schreeuwen:
“Zoon van David, heb medelijden met mij”.
Storend
Dat geroep van die blinde bedelaar
wordt in eerste instantie ervaren
als een inbreuk op het leuke feestje
omdat Jezus Jericho bezoekt.
Dat geroep is storend.
Velen snauwen hem toe te zwijgen.
Maar die bedelaar roept nog veel harder!
Aandacht
De aandacht die Jezus hem vervolgens geeft
verandert heel de situatie.
Nu de arme bedelaar aandacht krijgt
van een gerespecteerd persoon,
stijgt die arme man in ieders achting,
of in ieder geval geeft de aandacht die Jezus geeft
de aanzet aan anderen
om die arme bedelaar
eveneens positieve belangstelling te geven.
De aandacht en steun die wij geven
aan mensen die niet meetellen,
kan ook andere stimuleren
om hun naaste lief te hebben.
750 jaar, onze bede
Op 27 oktober 1275 werd Amsterdam
voor het eerst genoemd - zover bekend -
bij de verlening van tolvrijheid.
Het 750e jaar gaat dus vandaag in.
Onze bede mag vandaag zijn
dat allen hier goed zullen samenleven
met begrip en respect voor elkaar
en zorg en aandacht
vooral voor hen
die het minste meetellen.
Moge de Geest van Jezus
ons daarbij inspireren.