Tachtig jaar geleden werd de Wieringermeerpolder onder water gezet
Herdenkingsmis in Middenmeer



Op 17 april 1945 bliezen de Duitsers een dijk op waardoor de Wieringermeerpolder weer onder water kwam te staan. Alle gewassen gingen verloren en veel van de bebouwing. Op zondag 6 april werd de tachtigste verjaardag van de inundatie in Middenmeer, één van de drie Wieringermeerdorpen, herdacht. Dit gebeurde in aanwezigheid van Duitsers uit Bad Berka, een parochie waar Middenmeer al 35 jaar mee is verbonden.
Bad Berka
Die band met Bad Berka was een idee vanwege een project vanuit het bisdom: vlak na de val van de muur kreeg het Oostduitse Bad Berka op die manier bredere contacten. Die verbinding was er dit jaar 35 jaar en om dat te gedenken en om vrede te vragen werd een boom geplant.
Inundatie
De bede om vrede kwam natuurlijk ook voort uit het gedenken van de onderwaterzetting, tachtig jaar geleden. Het was een heftige gebeurtenis: zo'n negen uur tevoren werd de bevolking gewaarschuwd, zodat men zich in veiligheid kon brengen. Zo'n 7000 mensen moesten vluchten. Daarna kwam het water.
Meteen na de bevrijding begon men met het herstel van de vernielde dijk en het leegpompen van het Wieringermeer. Op 11 december 1945 was de Polder weer droog en in augustus 1946 werden de eerste oogsten al weer binnengehaald.
De Eucharistieviering
In de kerk Maria, Sterre der Zee, waren nog enkele mensen die de inundatie hadden meegemaakt, er waren verder een vijftiental mensen uit Bad Berka en ook de kinderen die zich voorbereiden op de eerste heilige communie waren aanwezig. Het jongerenkoor Arrival verzorgde de zang bij deze Eucharistieviering. De kerk was heel goed gevuld. Aan het eind van de Mis kregen de kinderen die met de voorbereiding op de eerste communie bezig zijn een kelkje met een hostie erboven afgebeeld dat zij in hun kamertje kunnen zetten als herinering aan hun communieproject.
Pastoor Maciej Sendecki concelebreerde, catechiste Monica Wildeboer assisteerde, priesterstudent Nico Vennik, afkomstig uit de parochie, diende de Mis samen met Julian en Sara. Gert Visser was ceremoniaris.
Ontmoeting
Na afloop van de Mis was er weer uitgebreid gelegenheid om elkaar te ontmoeten en heb ik vele mensen uit Middenmeer en de andere plaatsen uit de omgeving en de gasten uit Bad Berka kunnen spreken
(De homilie is voor een groot deel gelijk aan die van de Mis in Blaricum, de avond tevoren)
Hieronder de homilie, het evangelie was Jo 8, 1-11
VREDE BEGINT (OOK) BIJ JEZELF!
Herdenken
We gedenken op deze zondag
dat het tachtig jaar geleden is
dat de Wieringermeerpolder onder water is gezet.
We begroeten bijzonder hartelijk
onze Duitse gasten uit Bad Berka.
Allemaal zijn we in deze tijd bezield
door wat jullie jaarthema is: Vrede.
We bidden om vrede,
nu we helaas zoveel oorlogstaal horen.
Overal wordt gesproken over bewapening.
Maar oorlog is altijd een verlies
en het levert zelden vrede op,
Maar schept alleen nieuwe oorlogen.
En weegt het winnen van een stuk terrein|
op tegen het verlies - opnieuw -
van zoveel honderdduienzen mensenlevens?
Nee!
We moeten bidden, blijven bidden,
dat de leiders van de volken
zich niet door heerszucht en winnen
laten leiden,
maar door de wil tot vrede
en dat zij de kracht bezitten
en de grootheid
om nederig te kunnen zijn
en vreedzame oplossingen te zoeken.
Oorlogen beginnen klein
Maar oorlog en vrede beginnen in het klein,
in de relaties tussen mensen:
Hoe gaan we met elkaar om?
Het begint met oordelen, veroordelen,
haat en verdeeldheid zaaien.
Zo begint het tussen mensen,
zo beginnen grote conflicten
als de mens die zo handelt
een leider van volken is.
Oordelen
Dat mensen gemakkelijk oordelen,
is ons allemaal wel bekend.
Soms maken we ons er zelf schuldig aan,
soms kunnen we er slachtoffer van worden.
Je kunt pijnlijk worden getroffen
door wat anderen van je zeggen.
Mensen beoordelen wat andere mensen doen,
maar ze zien de buitenkant.
Ze kennen meestal niet de omstandigheden,
de levensgeschiedenis en het hart van de mensen
die zij oordelen
en hun oordeel draagt niet bij
aan de vrede en verzoening onder mensen.
Jezus over oordelen
Als Jezus ons leert dat we niet moeten oordelen
- “Oordeelt niet opdat je niet geoordeeld worde” -,
bedoelt Hij met name dat je niet moet vergeten
dat we niet het laatste oordeel kunnen vellen,
alleen God kent ons hart en onze diepste gedachten.
Ieder mens moet oordelen
over goed en kwaad
en de juiste keuzes proberen te maken,
maar de persoon kunnen we uiteindelijk niet beoordelen.
God schrijft in het zand
Bij de beschuldigingen
tegen die overspelige vrouw in het evangelie
schrijft Jezus in het zand.
God schrijft onze zonden in het zand,
Hij beitelt ze niet in marmer vast.
Als de wind erover blaast, is alles weg;
en als de heilige Geest
als een ademtocht over ons leven blaast
en ons hart verandert,
zijn onze zonden vergeven.
Jezus gaf ons daarvoor een speciaal sacrament,
de biecht als sacrament van vergeving.
God beitelt ons niet vast
in wat we verkeerd hebben gedaan,
Hij geeft ons nieuwe kansen.
Gedetineerden
In een medisch tijdschrift stond het verslag
van een wetenschappelijk onderzoek:
81,7 % van alle gedetineerden
had ooit een psychiatrische stoornis,
bij 65,5 % was die stoornis nog aanwezig.
Dat is dus heel hoog
en het kan niet anders
dan dat zoiets weegt op de levensloop
en de daden van die personen;
Daarmee is de verkeerde daad
nog steeds te veroordelen,
maar de schuld is er wel minder door.
Het geeft weer eens aan
dat we niet de persoon kunnen beoordelen,
wél het goed of kwaad van de daad.
Oordeel en recht
Jezus bedoelt dus niet dat er nooit
enig oordeel geveld mag worden,
dat zou ook niet kunnen,
want kwaad blijft kwaad;
slachtoffers en de maatschappij
hebben recht op bescherming;
het recht moet zijn loop hebben.
Maar iedere rechter zal bijvoorbeeld weten
dat het oordeel dat hij velt
niet het laatste en definitieve oordeel zal zijn.
Eén rechter...
Er is er maar één die dat oordeel kan geven,
God alleen kan onze levensgeschiedenis
en die van alle mensen meten en doorgronden,
alleen Hij kan onze diepste drijfveren,
onze geneigdheden en gedachten helemaal begrijpen.
Zelfs wij begrijpen onszelf soms niet.
Daar moeten we zelf altijd rekening mee houden
in ons oordeel over anderen
en ook in ons oordeel over onszelf:
het kwade blijft kwaad, het slechte blijft slecht,
de zwakken hebben recht op bescherming,
maar we mogen ook hopen op een zeker begrip,
dat mensen ons niet vastpinnen op onze fouten,
maar kansen geven om te groeien.
De eerste steen...
Dan zit er nog een uitnodiging
in het evangelie van vandaag:
“Laat degene onder u die zonder zonden is...”.
Niemand is zonder zonden.
We zijn uitgenodigd om onze fouten en gebreken,
onze zonden onder ogen te zien,
zoals dat gebeurt aan het begin van iedere Mis.
Dat is niet om er depressief van te worden,
maar juist om milder en begripvoller
de onvolkomenheden van anderen te zien:
je bent zelf ook maar een mens...
Wie zonder zonden is...
Onrecht
Op deze zondag horen we het verhaal
van de overspelige vrouw.
Ze is betrapt, ze kan er niet meer onderuit.
De feiten staan vast,
de straf moet worden opgelegd,
denken de schriftgeleerden en Farizeeën.
De eerste onrechtvaardigheid begint er al mee
dat er geen sprake is van de man
met wie zij het overspel heeft gepleegd,
die lijkt vrijuit te gaan.
Dat is natuurlijk al een oneerlijke, ongelijke behandeling.
Verder wordt er niet gevraagd
naar wat er precies is gebeurd.
Is de vrouw gedwongen?
In wat voor omstandigheden heeft zij gehandeld,
wat was er bij haar aan de hand,
hoe kwam zij ertoe?
En het diepste oordeel dat er bij die Schriftgeleerden leeft
is een oordeel over Jezus:
ze brengen die vrouw bij Hem
in de hoop Hem ergens van
te kunnen beschuldigen.
Reflectie
Het is een uitnodiging tot reflectie, tot bezinning,
ook aan ons...
Hoe rechtvaardig is je oordeel over anderen
en wat zij de beweegredenen erachter?
Hoe eenvoudig denk je over jezelf...
Zo worden we in deze veertigdagentijd uitgenodigd
tot reflectie, tot bezinning en een nieuw begin...