Arsacal
button
button
button
button


Tachtig jaar geleden werd de Wieringermeerpolder onder water gezet

Herdenkingsmis in Middenmeer

Overweging Preek - gepubliceerd: zondag, 6 april 2025 - 1295 woorden
Met past. Sendecki en Cat. Monica Wildeboer
Met past. Sendecki en Cat. Monica Wildeboer
Dagkapel van MARIA, STERRE DER ZEE
Dagkapel van MARIA, STERRE DER ZEE
De kelkjes voor de eerste communicanten
De kelkjes voor de eerste communicanten

Op 17 april 1945 bliezen de Duitsers een dijk op waardoor de Wie­rin­ger­meerpol­der weer onder water kwam te staan. Alle gewassen gingen verloren en veel van de bebou­wing. Op zon­dag 6 april werd de tach­tigste ver­jaar­dag van de inundatie in Mid­den­meer, één van de drie Wie­rin­ger­meer­dorpen, her­dacht. Dit gebeurde in aanwe­zig­heid van Duitsers uit Bad Berka, een pa­ro­chie waar Mid­den­meer al 35 jaar mee is verbon­den.

Bad Berka

Die band met Bad Berka was een idee van­wege een project vanuit het bisdom: vlak na de val van de muur kreeg het Oostduitse Bad Berka op die manier bre­dere contacten. Die verbin­ding was er dit jaar 35 jaar en om dat te gedenken en om vrede te vragen werd een boom geplant.

Inundatie

De bede om vrede kwam na­tuur­lijk ook voort uit het gedenken van de onder­wa­ter­zet­ting, tach­tig jaar gele­den. Het was een hef­tige gebeur­te­nis: zo'n negen uur tevoren werd de bevol­king gewaar­schuwd, zodat men zich in vei­lig­heid kon brengen. Zo'n 7000 mensen moesten vluchten. Daarna kwam het water.

Meteen na de be­vrij­ding begon men met het herstel van de vernielde dijk en het leegpompen van het Wie­rin­ger­meer. Op 11 de­cem­ber 1945 was de Polder weer droog en in au­gus­tus 1946 wer­den de eerste oogsten al weer binnen­ge­haald.

De Eucha­ris­tie­vie­ring

In de kerk Maria, Sterre der Zee, waren nog enkele mensen die de inundatie had­den mee­ge­maakt, er waren ver­der een vijf­tiental mensen uit Bad Berka en ook de kin­de­ren die zich voor­be­rei­den op de eerste heilige communie waren aanwe­zig. Het jon­ge­ren­koor Arrival ver­zorgde de zang bij deze Eucha­ris­tie­vie­ring. De kerk was heel goed gevuld. Aan het eind van de Mis kregen de kin­de­ren die met de voor­be­rei­ding op de eerste communie bezig zijn een kelkje met een hostie erboven afge­beeld dat zij in hun kamertje kunnen zetten als herine­ring aan hun communie­pro­ject.

Pastoor Maciej Sendecki con­ce­le­breerde, cate­chiste Monica Wildeboer assis­teerde, pries­ter­stu­dent Nico Vennik, afkoms­tig uit de pa­ro­chie, diende de Mis samen met Julian en Sara. Gert Visser was ceremonia­ris.

Ont­moe­ting

Na afloop van de Mis was er weer uit­ge­breid gelegen­heid om elkaar te ont­moe­ten en heb ik vele mensen uit Mid­den­meer en de andere plaatsen uit de omge­ving en de gasten uit Bad Berka kunnen spreken

(De homilie is voor een groot deel gelijk aan die van de Mis in Blaricum, de avond tevoren)

Hier­on­der de homilie, het evan­ge­lie was Jo 8, 1-11

VREDE BEGINT (OOK) BIJ JEZELF!

Herdenken

We gedenken op deze zon­dag
dat het tach­tig jaar gele­den is
dat de Wie­rin­ger­meerpol­der onder water is gezet.
We begroeten bij­zon­der harte­lijk
onze Duitse gasten uit Bad Berka.

Allemaal zijn we in deze tijd bezield
door wat jullie jaar­the­ma is: Vrede.

We bid­den om vrede,
nu we helaas zoveel oorlogstaal horen.
Overal wordt ge­spro­ken over bewape­ning.
Maar oorlog is altijd een verlies
en het levert zel­den vrede op,
Maar schept alleen nieuwe oorlogen.
En weegt het winnen van een stuk terrein|
op tegen het verlies - opnieuw -
van zoveel hon­derdduienzen men­sen­le­vens?
Nee!
We moeten bid­den, blijven bid­den,
dat de lei­ders van de volken
zich niet door heers­zucht en winnen
laten lei­den,
maar door de wil tot vrede
en dat zij de kracht bezitten
en de groot­heid
om nederig te kunnen zijn
en vreedzame oplos­singen te zoeken.

Oorlogen beginnen klein

Maar oorlog en vrede beginnen in het klein,
in de relaties tussen mensen:
Hoe gaan we met elkaar om?
Het begint met oor­de­len, veroor­de­len,
haat en ver­deeld­heid zaaien.
Zo begint het tussen mensen,
zo beginnen grote con­flic­ten
als de mens die zo handelt
een lei­der van volken is.

Oordelen

Dat mensen ge­mak­ke­lijk oor­de­len,
is ons allemaal wel bekend.
Soms maken we ons er zelf schul­dig aan,
soms kunnen we er slacht­of­fer van wor­den.
Je kunt pijn­lijk wor­den getroffen
door wat anderen van je zeggen.
Mensen beoor­de­len wat andere mensen doen,
maar ze zien de buiten­kant.
Ze kennen meestal niet de omstan­dig­he­den,
de levensge­schie­de­nis en het hart van de mensen
die zij oor­de­len
en hun oor­deel draagt niet bij
aan de vrede en ver­zoe­ning onder mensen.

Jezus over oor­de­len

Als Jezus ons leert dat we niet moeten oor­de­len
- “Oordeelt niet opdat je niet ge­oor­deeld worde” -,
bedoelt Hij met name dat je niet moet vergeten
dat we niet het laatste oor­deel kunnen vellen,
alleen God kent ons hart en onze diepste gedachten.
Ieder mens moet oor­de­len
over goed en kwaad
en de juiste keuzes proberen te maken,
maar de persoon kunnen we uit­ein­delijk niet beoor­de­len.

God schrijft in het zand

Bij de beschul­digingen
tegen die overspelige vrouw in het evan­ge­lie
schrijft Jezus in het zand.
God schrijft onze zon­den in het zand,
Hij bei­telt ze niet in marmer vast.
Als de wind erover blaast, is alles weg;
en als de heilige Geest
als een adem­tocht over ons leven blaast
en ons hart veran­dert,
zijn onze zon­den ver­ge­ven.
Jezus gaf ons daarvoor een speciaal sacra­ment,
de biecht als sacra­ment van ver­ge­ving.
God bei­telt ons niet vast
in wat we ver­keerd hebben gedaan,
Hij geeft ons nieuwe kansen.

Gede­ti­neer­den

In een medisch tijd­schrift stond het ver­slag
van een weten­schap­pe­lijk onder­zoek:
81,7 % van alle gede­ti­neer­den
had ooit een psychiatrische stoornis,
bij 65,5 % was die stoornis nog aanwe­zig.
Dat is dus heel hoog
en het kan niet anders
dan dat zoiets weegt op de levensloop
en de daden van die personen;
Daar­mee is de ver­keerde daad
nog steeds te veroor­de­len,
maar de schuld is er wel min­der door.
Het geeft weer eens aan
dat we niet de persoon kunnen beoor­de­len,
wél het goed of kwaad van de daad.

Oordeel en recht

Jezus bedoelt dus niet dat er nooit
enig oor­deel geveld mag wor­den,
dat zou ook niet kunnen,
want kwaad blijft kwaad;
slacht­of­fers en de maat­schap­pij
hebben recht op bescher­ming;
het recht moet zijn loop hebben.
Maar iedere rechter zal bij­voor­beeld weten
dat het oor­deel dat hij velt
niet het laatste en de­fi­ni­tieve oor­deel zal zijn.

Eén rechter...

Er is er maar één die dat oor­deel kan geven,
God alleen kan onze levensge­schie­de­nis
en die van alle mensen meten en doorgron­den,
alleen Hij kan onze diepste drijfveren,
onze geneigd­he­den en gedachten helemaal begrijpen.
Zelfs wij begrijpen ons­zelf soms niet.
Daar moeten we zelf altijd reke­ning mee hou­den
in ons oor­deel over anderen
en ook in ons oor­deel over ons­zelf:
het kwade blijft kwaad, het slechte blijft slecht,
de zwakken hebben recht op bescher­ming,
maar we mogen ook hopen op een zeker begrip,
dat mensen ons niet vast­pin­nen op onze fouten,
maar kansen geven om te groeien.

De eerste steen...

Dan zit er nog een uit­no­di­ging
in het evan­ge­lie van vandaag:
“Laat degene onder u die zon­der zon­den is...”.
Niemand is zon­der zon­den.
We zijn uit­ge­no­digd om onze fouten en gebreken,
onze zon­den onder ogen te zien,
zoals dat gebeurt aan het begin van iedere Mis.
Dat is niet om er depressief van te wor­den,
maar juist om mil­der en begrip­voller
de onvol­ko­men­he­den van anderen te zien:
je bent zelf ook maar een mens...
Wie zon­der zon­den is...

Onrecht

Op deze zon­dag horen we het verhaal
van de overspelige vrouw.
Ze is betrapt, ze kan er niet meer onderuit.
De feiten staan vast,
de straf moet wor­den opgelegd,
denken de schrift­ge­leer­den en Fari­zeeën.
De eerste onrecht­vaar­dig­heid begint er al mee
dat er geen sprake is van de man
met wie zij het overspel heeft gepleegd,
die lijkt vrijuit te gaan.
Dat is na­tuur­lijk al een oneer­lijke, onge­lijke be­han­de­ling.
Verder wordt er niet gevraagd
naar wat er precies is gebeurd.
Is de vrouw ge­dwon­gen?
In wat voor omstan­dig­he­den heeft zij gehandeld,
wat was er bij haar aan de hand,
hoe kwam zij ertoe?
En het diepste oor­deel dat er bij die Schrift­ge­leer­den leeft
is een oor­deel over Jezus:
ze brengen die vrouw bij Hem
in de hoop Hem ergens van
te kunnen beschul­digen.

Re­flec­tie

Het is een uit­no­di­ging tot re­flec­tie, tot be­zin­ning,
ook aan ons...
Hoe recht­vaar­dig is je oor­deel over anderen
en wat zij de beweegre­denen erachter?
Hoe een­vou­dig denk je over jezelf...

Zo wor­den we in deze veer­tig­da­gen­tijd uit­ge­no­digd
tot re­flec­tie, tot be­zin­ning en een nieuw begin...

post deze webpagina op: Facebook X / Twitter

Fotoserie

Klik op een foto voor een uitvergroting.
Terug