Opening nieuwe studiejaar Sint Bonifatiusinstituut Tiltenberg
Op zaterdag 29 augustus werd op De Tiltenberg het nieuwe studiejaar van het Sint Bonifatiusinstituut geopend.Ik zag een mooie groep eerstejaars (ik heb ze niet precies geteld) met de eerste colleges beginnen, waaronder ook steeds meer jongeren en jonge vrouwelijke religieuzen in vorming. Zelf heb ik ook college gegeven aan de tweedejaars. Maar voordat het zover was werd de dag natuurlijk eerst begonnen met gebed: het kerkelijk morgengebed en de heilige Mis. In de Mis heb ik onderstaande homilie gehouden.
Sint Bonifatiusinstituut
Het Sint Bonifatiusinstituut biedt een theologie-opleiding in de godsdienstwetenschappen in deeltijd (zaterdagen en driemaal enkele weekdagen) die leidt tot het bacalaureaat en licentiaat in de godsdienstwetenschappen. Het is ook mogelijk een beperkter vorm van opleiding te doen, waarbij een basiscursus in twee jaar wordt afgesloten en een minor-variant kan worden gevolgd van de gehele opleiding. Deze laatste vormen worden afgesloten met een intern getuigschrift. Het is ook een prachtige weg voor jongere of iets oudere mannen die zich oriënteren op een (mogelijke) priesterroeping. Naast de studie worden ook stille dagen en geestelijke begeleiding geboden.
Onthoofding Johannes de Doper
De kerkelijke feestdag die op deze dag in de liturgie van de Kerk werd gevierd was de onthoofding van Johannes de Doper.
Homilie
studie
Vandaag mogen we het nieuwe studiejaar openen
van het Sint Bonifatiusinstituut
en ik wil dit graag doen met de wens
dat dit studiejaar voor U alleen
een heel goed en gezegend jaar mag worden.
Natuurlijk wens ik U allen toe
dat de studieresultaten goed zullen zijn,
dat U de studie als verrijkend mag ervaren
en er goede vorderingen in zult maken,
maar ik wil toch ook bijzonder onderstrepen
dat het Sint Bonifatius-instituut
meer is dan een opleiding.
Het is ook een gemeenschap
van mensen die samen komen
om God te zoeken,
hun geloof te verdiepen.
Het geloof zoekt te begrijpen
“Fides quaerens intellectum”,
“Het geloof zoekt begrip”
zo zou je met de woorden van
St. Anselmus van Canterbury (1033-1109)
de theologie kunnen omschrijven.
Daarmee gaf Anselmus aan
dat alles begint
met onze innerlijke overtuiging,
het weten van ons hart,
bij ons geloof
en dat geloof, dat vertrouwen zoekt vervolgens
de inhoud van dat geloof
ook intellectueel, verstandelijk te begrijpen.
Anselmus staat met deze visie in een lijn die loopt
van St. Augustinus tot John Henri Newman
en het tweede Vaticaans concilie.
Iedere mens is weliswaar gewond door de zonde
en er is een aantrekkingskracht van het verkeerde,
maar hij heeft ook een innerlijk aanvoelen
van wat waar is en goed, wat edel is en mooi.
Zo kan een mens ook
tot een zeker aanvoelen en begrijpen komen
van wie God is
en van Zijn liefde voor ons.
De theologie zal dit innerlijk weten en begrijpen
als het ware onderbouwen, zuiveren, verdiepen, verrijken.
Het is daarom ook
dat we het gezamenlijk gebed,
de Eucharistieviering en de stille dagen
zeer belangrijk vinden.
Zij zijn de uitdrukking
en een zekere concretisering
van ons gezamenlijk zoeken naar God,
van onze verbondenheid in Hem.
Luisteren
De lezingen die we vandaag hebben gehoord,
helpen ons daarbij:
zij helpen ons te reflecteren op ons leven
en te onderscheiden
en de aanwezigheid van de Heer in ons leven
nog beter te zien
en wat Hij van ons zou willen.
Uiteindelijk legt Hij dat alles in ons hart,
uiteindelijk hoef je dus alleen maar
goed te luisteren
met de hulp van Zijn genade
om te zien wat vreugde geeft,
wat vervult, wat alles mooier maakt,
waarheen Hij je trekt,
waar je goede hart naar uitgaat.
Opkomen voor waarheid en rechtvaardigheid
We vieren vandaag de gedachtenis
van de marteldood van Johannes de Doper.
In het evangelie hebben we nog eens gehoord
wat de reden was
waarom hij gevangen werd genomen en vermoord:
hij kwam vrijmoedig op
voor de trouw aan het huwelijk.
Dat kostte hem zijn leven.
De woorden van de lezingen
gaan echter uiteindelijk niet alleen
over Johannes de Doper,
ze gaan ook over ons.
Wat de Heer in de eerste lezing
tot de profeet Jeremia sprak,
is van toepassing op het leven
van Johannes de Doper
en het geldt ook voor ons:
“Laat U niet afschrikken...
Zij zullen U bestrijden,
maar niets tegen U vermogen,
want Ik ben bij U
om U te redden”.
Deze woorden zouden we bij ons
- in ons hart - mogen dragen
in situaties waarin wij alleen staan,
als iedereen tegen ons is,
als we opkomen
voor waarheid en rechtvaardigheid.
Dat is een situatie die een christen in onze tijd
nogal eens zal overkomen.
Wees niet bang!
Emoties... hoogmoed
In het evangelie ontmoeten we Herodias en Herodes
- een soort Adam en Eva -
en hun gevoelens,
emoties die hen ertoe brengen
een moord te begaan.
Het zijn herkenbare emoties.
Johannes klaagt een verhouding aan
van Herodes met een vrouw, Herodias.
Herodes is zelf eigenlijk niet tegen Johannes de Doper.
Hij hoorde hem graag
en zag ergens wel in dat hij gelijk had,
maar hij wilde nu eenmaal graag met deze vrouw
en die vrouw beïnvloedde hem;
echter het laatste zetje tot de moord op Johannes
werd gegeven door zijn eigen trots:
hij wilde niet afgaan bij de tafelgasten,
maar macht tonen
en stoer de stommiteit van zijn belofte niet erkennen.
Hier zien we drijfveren die tot op de dag van vandaag
ons gemakkelijk verleiden om verkeerd te handelen:
menselijk opzicht, de indruk die we op anderen maken,
dit verlangen naar een vrouw, de lust
en bovenal de trots en een gebrek aan nederigheid:
De hoogmoed gaf de doorslag.
Ook bij Herodias speelde dit een rol:
zij wilde zich per se niet laten gezeggen,
integendeel: zij ontwikkelde een grote haat
tegen degene die kritiek had geuit.
Beiden laten zij uiteindelijk hun macht gelden,
zij reageren vanuit
de impuls van de erfzonde:
groter willen zijn, niet willen buigen, hoogmoed,
de macht willen bezitten en uitoefenen,
in plaats van te dienen.
Door Johannes te onthoofden
dachten zij hun geweten tot zwijgen te brengen...
maar dat zal blijven spreken
tot het pantser om hun hart
zo dik zal zijn
dat ook die stem niet meer kan worden gehoord.
van reflectie tot navolging
Zo nodigen de lezingen ons uit tot reflectie;
de reflectie nodigt ons uit tot groei en tot navolging
van die Heer, die dienaar werd van ons allen
en die wij in de studie van de theologie
steeds beter hopen te begrijpen
en na te volgen.
AMEN.