Is de iPad-school al weer voorbij?
De plannen van de staatssecretaris
Het is nog maar net anderhalf jaar geleden dat staatssecretaris Sander Dekker in het nieuws was met zijn plannen om het onderwijssysteem te moderniseren. Hij zou het gemakkelijker maken om een nieuwe school te starten, niet langer op basis van een levensbeschouwing, zoals de katholieke, protestants-christelijke of antroposofische, maar op basis van een onderwijs-idee. Als lichtend voorbeeld noemde hij de iPad-scholen die volgens hem nu nog vaak ‘vermomd’ moeten worden onder de noemer van een levensbeschouwing. Maar anderhalf jaar later lijken die iPadscholen al weer voorbij...
Het was maar een klein berichtje vorige week op pagina 11 van een landelijk ochtendblad: De Rotterdamse basisschool De Vierambacht die met het iPad-onderwijs was begonnen, stopt er weer mee. De resultaten vallen tegen. Tegenvallende toetsresultaten zijn de directe aanleiding om te stoppen. De school gaat terug naar de klassikale manier van lesgeven.
Wat anderhalf jaar geleden met veel vertoon in een groot interview door de staatssecretaris werd aangekondigd, lijkt nu alweer passé. De staatssecretaris had daarin het gebruik van een bepaald apparaatje feitelijk gelijkgesteld met een levensbeschouwing. Ik heb in mijn bijdrage op Arsacal van 15 januari 2016 al gewezen op het beeld van onderwijs en school dat achter die opvatting zit en de ongerijmdheid van zo'n benadering die er alleen op gericht lijkt onderwijs op basis van een (confessionele) levensbeschouwing terug te dringen. Dus dan maar iPadscholen en andere onderwijsideeën als uitgangspunt voor het stichten van een school.
En daar ligt precies het probleem: het onderwijs is te vaak een proeftuin geweest voor experimenten die het belang van de leerling en het educatieve karakter van de school uit het oog verliezen. Onderwijs gaat om de vorming van mensen, om personen, niet allereerst om het meer of minder effectief overdragen van vormen van kennis. De feitelijk overgedragen kennis is zelfs op zich secundair, primair is dat een jonge mens gevormd wordt als menselijke persoon, met waarden-kaders waarbinnen kennis op een waardevolle wijze kan functioneren en geïntegreerd kan worden. Kennis zonder waarden (of met inhumane waarden) kan zelfs gevaarlijk zijn.
We mogen het niet vergeten: Onderwijs gaat om mensen. Dat is een reden om voorzichtig te zijn met de verworvenheden van - dit jaar - honderd jaar vrijheid van onderwijs.