Nieuwe plannen voor Heiloo
Het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood moet meer bekend worden
Op vrijdag 18 januari presenteerde Roger Davids van Hyppolite Marketing de plannen die voor het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo zijn ontwikkeld voor medewerkers, vrijwilligers en bestuursleden. Het heiligdom moet meer bekend worden gemaakt en voor een bredere groep mensen aantrekkelijk worden.
Verborgen
De afgelopen tijd zijn we druk bezig geweest met de plannen voor de toekomst van de mooie bedevaartplaats in Heiloo. Ik zou denken dat Heiloo waarschijnlijk het mooiste Mariaheiligdom in Nederland is dat in de setting van zo'n bedevaartspark ligt waar je heerlijk kunt wandelen, kruisweg kunt bidden, kapellen en een koffiehuis (‘Het Oesdom’) zijn en waar je in een fraai gastenhuis kunt logeren. Ook de geschiedenis van de bedevaartplaats is mooi en gaat terug op de middeleeuwen.
Toch is dit allemaal zeker bij de jongere generaties en bij mensen die wat minder kerkgaand zijn, te onbekend. Het heiligdom wordt letterlijk omgeven door hoog geboomte waardoor je van buiten niet kunt zien hoe mooi het daarbinnen is. Voor Roger Davids is die groene haag een beeld van hoe de betekenis en schoonheid van de plaats te zeer is afgeschermd.
Hospitality manager
Met de hulp van fondsen en Roger Davids en alle medewerkers zijn er de afgelopen tijd plannen ontwikkeld waarin een ‘hospitality manager’ een centrale rol speelt om er een gastvrij heiligdom van te maken. De programmaraad van het heiligdom is versterkt en onder leiding van de hospitality manager zal een eigen groep zich buigen over de marketing. Daarbij komt het mooi uit dat de benedictijnerabdij in de buurt ligt, wat deze opzet alleen maar kan versterken. De opzet van de plannen is daarbij om meer bezoekers te trekken en financieel tenminste ‘quitte’ te draaien.
Workshops
Na een inleiding over de plannen en over een aantal mogelijke nieuwe initiatieven in het programma van het heiligdom, hebben de medewerkers, bestuur en vrijwilligers in workshops verder gesproken en allerlei ideeën naar voren gebracht.
Op de website van het heiligdom kunt U de ontwikkelingen volgen: