Je doet het altijd voor de mensen, maar je bent niet hun slaaf
Dinsdag in de tweede week door het jaar
Als bisschop, priester, broeder, als christen wil je mensen graag tegemoet komen, er voor hen zijn en hen terwille zijn, maar dat kan niet altijd.... Menselijke mogelijkheden zijn begrensd en we moeten keuzes maken. Trouwens niet alles wat mensen ons vragen is de beste keuze...
Als mensen druk op ons leggen...
Hartelijke aandacht
“Wat gij aan de minsten der mijnen hebt gedaan,
hebt gij aan Mij gedaan”.
Deze woorden van Jezus
zullen een broeder van liefde inspireren:
dat hij een hartelijke liefde en bezorgdheid heeft
voor mensen,
zoals Jezus zelf
die met zoveel liefde en hartelijke aandacht
dag in dag uit klaar stond
voor de lichamelijk zieken
en voor mensen in geestelijke nood.
Gemeenschap, gebed, dienstbaarheid
En daarbij trok Hij ook nog eens
voortdurend op met een grote groep leerlingen,
waaronder de apostelen,
twaalf mensen met heel verschillende karakters
en achtergrond.
Ook dat kan een inspiratie zijn
om er toch iets moois van te maken
als het leven in gemeenschap
niet gemakkelijk is.
Jezus trok zich wel terug in de stilte
om in gebed bij Zijn Vader te zijn,
de bron mocht niet opdrogen,
maar dan werd Hij weer omstuwd
door de menigten mensen,
met wie Hij medelijden had,
voor wie Hij een liefde koesterde,
die Hem bracht tot de gave van zichzelf tot op het kruis.
Uit liefde tot God mensen beminnen
En zo ook kunnen wij ook geen priester of broeder
en eigenlijk ook geen christen zijn of worden
zonder liefde voor de mensen.
Zelfs wie besluit monnik of kluizenaar te worden,
Moet dat doen uit liefde voor de mensen,
vanuit een apostolische verlangen naar hun geluk en zaligheid,
dat vormt de kern van iedere roeping.
Uit liefde tot God,
bemin je alle mensen als jezelf.
Spagaat
Toch kunnen we daarbij ook
vaak iets van een spagaat ervaren.
Aan de ene kant is er dat gevoel van
tegemoet willen komen aan anderen,
jezelf willen geven in dienst van anderen,
maar die mensen zijn toch niet je koning en Heer.
Mensen vragen iets aan ons,
we willen mensen tegemoet komen
maar er zijn ook regels
waaraan we ons moeten houden,
een basis van waaruit we handelen,
afwegingen die we moeten maken.
Niet op alles wat mensen vragen en willen
moeten we “ja” zeggen.
Als er druk wordt gevoeld...
Zo voelt iedere bisschop, iedere priester
en ik denk ook iedere broeder
die liefde voor de mensen heeft
en trouw wil zijn aan zijn roeping
en aan de Kerk die hem heeft gezonden
en die zijn menselijke grenzen
in de gaten wil houden,
dat hij soms heen en weer getrokken wordt.
We zijn bisschop, priester, broeder voor de mensen,
maar niet om altijd hun zin te doen,
zoals ouders soms de afweging moeten maken
om niet te doen wat hun kinderen willen.
Wat moeten we doen?
De een zal als persoon meer geneigd zijn
toe te geven, mee te gaan
en ervaart zo’n situatie misschien als een druk
die op hem wordt gelegd;
een ander zal geneigd zijn
om zich schrap te zetten en ‘nee’ te zeggen,
zich hard op te stellen.
Onderscheiden
Natuurlijk moesten we geleidelijk leren
met zulke situaties goed om te gaan
en wel wat afstand te nemen
van onze eigen gevoelens en geneigdheden,
om een zekere vrijheid te krijgen
waardoor we konden handelen
in Hem en door Hem en met Hem.
Het leven zelf en ons gegroeid onderscheidingsvermogen
hebben ons daarbij geholpen
Dilemma
Het evangelie legt ons vandaag en morgen
een dergelijk dilemma voor.
De Farizeeën hebben kritiek op Jezus:
zij stellen een vraag,
maar de druk die zij op Jezus leggen
is in feite dat Hij zich moet houden aan de wet.
Als Jezus dat niet doet
- en die dreiging gaat wel van de situatie uit -
zullen ze Hem tegenwerken
en plannen smeden om Hem uit de weg te ruimen ,
zoals we morgen zullen horen
als Jezus een man op sabbat geneest.
Zowel vandaag als morgen
gaat het in feite om hun interpretatie van de wet:
de Farizeeën hebben hun mening over dingen.
Bijvoorbeeld vandaag interpreteren zij
het aren plukken terwijl je door een korenveld loopt
als een werk dat op sabbat ongeoorloofd is.
Het gaat er dus nu om:
laat je je door de mening en de invloed
van die Farizeeën onder druk zetten,
of blijf je bij je diepste overtuiging
en weet je een zekere afstand
en de rust en vrede te bewaren, innerlijk
van de druk die van de situatie uitgaat?
Uitleg
Jezus geeft een heldere en tweevoudige uitleg:
Hij verwijst naar een gebeurtenis
die duidelijk maakt dat er omstandigheden kunnen zijn
die maken dat je niet gebonden bent
door een bepaald voorschrift
en Hij maakt duidelijk dat Hij de Heer van de sabbat is:
Hij staat erboven.
Hij laat zich niet inpakken,
Hij laat zich niet verleiden tot emotionele reacties,
Hij blijft wie Hij is
en vergeet tegelijk de liefde niet.
Ware liefde stelt grenzen
De ware liefde voor de mens is uiteindelijk gelegen
in een liefde die naar de mensen ziet
met de blik van God,
die dus een zekere afstand weet te bewaren
van wat mensen willen en verlangen,
maar in die contacten met mensen
liefdevol weet te handelen als man van God.
Dat moge God ook ieder van ons geven,
niet alleen in deze dagen,
maar altijd.
AMEN