Geloof, rede en een rechtvaardige maatschappij
Bisschoppenontmoeting in Sintra (Portugal)
Van 22 tot 25 januari heb ik deelgenomen aan een bisschoppenontmoeting in Sintra (Portugal), niet ver van Lissabon. Met ruim honderd bisschoppen van de gehele wereld volgde ik een programma van lezingen en gesprek over onderwerpen die betrekking hadden op het belang van geloof en rede voor de ontwikkeling van een meer rechtvaardige samenleving.
Thema's
Onder de onderwerpen die werden besproken was de verhouding van het katholicisme tot de moderne staat. Een probleem is dat in nogal wat samenlevingen de staat de grenzen van zijn eigen bevoegdheid niet altijd goed respecteert en programma's voorschrijft (bijvoorbeeld in het onderwijs) die morele/ethische visies betreffen.
Ook werd gewezen op het belang om eerst de economische feiten goed te leren kennen alvorens stelling te nemen in vragen die de sociale leer raken, zoals armoede.
Een ermee samenhangend probleem is de vergrijzing in de wereld die leidt tot een scheve opbouw van de bevolking. De vruchtbaarheid (fertility rate) is sinds 1950 in alle werelddelen sterk terug gelopen. Meer dan de helft van de landen hebben minder geboorten dan sterftes en de verwachting is dat dit - gezien de ontwikkelingen - de komende decennia voor alle delen van de wereld zal gaan gelden. Het effect van overheidsmaatregelen om bevolkingsgroei te bevorderen blijkt maar zeer beperkt. Het was juist in deze dagen dat president Donald Trump zijn ‘pro life’ speech hield bij de jaarlijkse March for life in Washington waarin hij de heiligheid en beschermwaardigheid van ieder mensenleven bevestigde.
Andere thema’s waren: het bestrijden van corruptie, godsdienstvrijheid en economische vrijheid en filantropie.
Eigen ervaring
Ik vond de visie op de samenleving wel wat Amerikaans, met een sterke voorkeur voor een kleine staat. Dat kwam vooral tot uiting in een - mijns inziens - over-benadrukking van het beginsel van subsidiariteit als rechtvaardiging voor een staat die zo min mogelijk taken op zich neemt. Hoewel dat niet zo uitdrukkelijk werd gesteld, leek me dat er in deze visie weinig plaats is voor een staat die zich bekommert om de armen, de zwakken en hulpbehoevenden. Die zorg werd sterk aan de liefdadigheid overgelaten; dat is een visie waarmee ik het niet eens ben. Een ‘harde’ samenleving zoals de Amerikaanse is bepaald niet mijn ideaal. Tegelijk werd de sociale leer van de kerk in de conferenties wel steeds als uitgangspunt genomen en werd er vaak en altijd op positieve wijze verwezen naar de sociale Encyclieken van de pausen Pius XI, Paulus VI, Johannes Paulus II, Benedictus XVI en Franciscus. Het was interessant om van die visie kennis te nemen, al is die dus zeker niet helemaal de mijne.
Ontmoeting
Natuurlijk was een belangrijk aspect van deze dagen de onderlinge ontmoeting van bisschoppen die met heel verschillende problemen worden geconfronteerd. Er waren bisschoppen uit Venezuela, Chili en Argentinië, uit Australië en verschillende landen van Afrika, de Verenigde Staten en Midden Amerika en oost-Europa. Die contacten hielpen me wel om de blik te verbreden en onze eigen problemen sterk te relativeren.
Vertrouwelijkheid
Aan het begin van de conferentie werd aangegeven dat het organiserend instituut niet over de bijeenkomst zou publiceren vanwege het informele karakter ervan en om de spontane discussie niet te hinderen en omdat er onder de aanwezigen bisschoppen waren met grote en complexe verantwoordelijkheden die een zekere regie over hun communicatie moeten kunnen houden, evenals bisschoppen uit landen waar vervolging heerst, een dictatoriaal regime aan de macht is of de politieke situatie anderszins heel complex is. Ook aan de aanwezigen werd daarom een zekere vertrouwelijkheid gevraagd, die ik heb gerespecteerd door geen persoonlijke informaties te geven.
Meer over de bijeenkomst: https://www.aciprensa.com/noticias/rechazan-articulos-que-hablan-de-una-conspiracion-de-obispos-contra-el-papa-francisco-72554