Querida Amazonia...
Post-synodale Apostolische Exhortatie van paus Franciscus
Paus Franciscus heeft op woensdag 12 februari om 12.00 uur de Apostolische Exhortatie Querida Amazonia bekend gemaakt. Het uitgebreide document is geschreven naar aanleiding van de bisschoppen-synode voor Amazonië die van 6 tot 27 oktober is gehouden. Het document gaat in op vele aspecten van dit grote gebied: sociaal, cultureel, ecologisch en natuurlijk de kerkelijke aspecten. De paus heeft een droom en die droom blijft niet beperkt tot Amazionië..!
Embargo
Natuurlijk heb ik nog niet het hele document kunnen lezen al hebben de bisschoppen de tekst met een uitgebreide ‘persmap’ een aantal uren voor de bekendmaking onder embargo ontvangen. Enkele punten kan ik er echter wel uitlichten, onder verwijzing naar de nummers van de paragrafen van de Exhortatie). Daarnaast beveelt de paus aan het slotdocument van de Synode te lezen, dat hij echter niet citeert in zijn Exhortatie (n. 3).
Paus Franciscus heeft de tekst beëindigd en ‘ingeleverd’ op 27 december van het voorbije jaar. Daarna moest de tekst worden nagelezen, van commentaar voorzien en vertaald worden. Er is dus hard gewerkt om dit 80-pagina's tellende document in korte tijd gereed te krijgen.
De dromen van de paus
Een droom... voor allen...
Amazonië omvat delen van Brazilië, Bolivia, Colombia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname, Venezuela and Frans Guyana, maar de paus richt zich in de Exhortatie ook tot de hele wereld.
Aan het einde van de inleiding schrijft de paus (ik citeer de Engelse vertaling):
“I dream of an Amazon region that fights for the rights of the poor, the original peoples and the least of our brothers and sisters, where their voices can be heard and their dignity advanced. I dream of an Amazon region that can preserve its distinctive cultural riches, where the beauty of our humanity shines forth in so many varied ways. I dream of an Amazon region that can jealously preserve its overwhelming natural beauty and the super- abundant life teeming in its rivers and forests. I dream of Christian communities capable of generous commitment, incarnate in the Amazon region, and giving the Church new faces with Amazonian features” (n. 7).
Deze tekst kan - denk ik - worden beschouwd als een goede samenvatting van de intenties van de Exhortatie.
Sociale droom
Paus Franciscus beklemtoont allereerst dat het Amazone-gebied weliswaar voor een ecologische ramp staat, dat echter bij het zoeken naar oplossingen de sociale vraag niet mag worden vergeten. Een goede ecologische oplossing is ook een rechtvaardige, een die recht doet aan de armen. De oorspronkelijke bevolking staat vaak machteloos te kijken en de verwoesting van de natuur komt niet alleen van buitenlandse machten, maar ook van lokale machthebbers (n. 13). Hier past verontwaardiging en tegelijk moeten er wegen worden gezocht om neo-kolonialisme te overkomen waarvan de inheemse bevolking het slachtoffer is (n. 17). Een belangrijk positief aspect van de regio is de zin voor gemeenschap. dat gemeenschapsgevoel wordt echter geschaad door de individualistisch getinte urbanisatie (n. 21). Er moet meer dialoog zijn met de inheemse volkeren en die moet de armen ondersteuning bieden en hen in staat stellen meer te delen in de macht (n. 27).
Culturele en ecologische droom
Paus Franciscus gaat eveneens uitgebreid in op de aspecten van de cultuur van de inheemse volkeren en op de ecologische dreiging. Als ik die teksten hier en nu zou willen samenvatten, doe ik de Exhortatie zeker tekort. Mij viel op dat de paus in verband van de ecologie beklemtoont dat educatie wezenlijk is.
Een droom voor de kerk...
De paus vraagt de kerk om een authentieke optie voor de armen en degene die verlaten worden, om hun rechten te verdedigen, hen te bevrijden van materiële armoede en hen uit te nodigen tot een vriendschap met de Heer (n. 63).
Zij hebben het recht het kerygma te horen, dat is de centrale boodschap van het christelijk geloof en begeleid te worden in geestelijke groei (n. 64). Paus Franciscus vraagt ook aandacht voor inculturatie waarbij niets van de wijsheid van de cultuur verloren gaat, maar die tot vervulling wordt gebracht door de wijsheid van het christendom die door de eeuwen is doorgegeven (n. 66).
Inculturatie en afgodenverering?
De paus geeft verschillende opmerkingen over de godsdienstige waarde van de eigen cultuur. Duidelijk komt naar voren dat de paus de lijn aanhoudt die in de traditie van zijn eigen religieuze orde, die van de Jezuïeten, altijd is gevolgd: het aannemen van het goede uit de cultuur en dat tot Christus brengen. Ik citeer twee kenmerkende teksten:
“Similarly, a relationship with Jesus Christ, true God and true man, liberator and redeemer, is not inimical to the markedly cosmic worldview that characterizes the indigenous peoples, since he is also the Risen Lord who permeates all things. In Christian experience, “all the creatures of the material universe find their true meaning in the incarnate Word, for the Son of God has incorporated in his person part of the material world, planting in it a seed of definitive transformation”. He is present in a glorious and mysterious way in the river, the trees, the fish and the wind, as the Lord who reigns in creation without ever losing his transfigured wounds, while in the Eucharist he takes up the elements of this world and confers on all things the meaning of the paschal gift” (n. 74).
De volgende tekst kan worden beschouwd als tevens een antwoord op de consternatie die was ontstaan rond de aanwezigheid van ‘Pachamama’ tijdens de Synode. Zonder dat gebeuren uitdrukkelijk te noemen, geeft paus Franciscus het leidende beginsel aan in vragen rond het gebruik van niet-christelijke symbolen:
“It is possible to take up an indigenous symbol in some way, without necessarily considering it as idolatry. A myth charged with spiritual meaning can be used to advantage and not always considered a pagan error. Some religious festivals have a sacred meaning and are occasions for gathering and fraternity, albeit in need of a gradual process of purification or maturation. A missionary of souls will try to discover the legitimate needs and concerns that seek an outlet in at times imperfect, partial or mistaken religious expressions, and will attempt to respond to them with an inculturated spirituality” (n. 79).
Natuurlijk zal men hierbij kunnen denken aan de kerstening van heidense gebruiken, zoals dat door de instelling van het kerstfeest is gebeurd, het gebruik van de kerstboom, bepaalde processies, dodenmalen bij het graf, enzovoorts.
Gebrek aan priesters
De paus raakt het probleem aan van de schaarste aan priesters in de regio. Hij geeft aan dat er een serieuze inzet moet worden gepleegd om dit tekort te verhelpen en geeft daartoe enkele punten die verlichting kunnen bieden (n. 90vv.):
- meer gebed om roepingen
- andere bisschoppen moeten genereus zijn en priesters die in Amazonië willen werken daarheen laten gaan (opgemerkt wordt dat nogal wat priesters uit Amazonië in Europa en de Verenigde Staten werken, terwijl er dus nood is in hun gebied van herkomst);
- vorming van de priesters verbeteren zodat er meer dialoog ontstaat met de cultuur van Amazonië (priesters mogen niet als Frendkörper worden ervaren)
- het gaat niet om meer priesters alleen; roepingen staan niet los van de gemeenschap; een weg van heiliging, vorming, luisteren naar het Woord van God is voor de gehele gemeenschap nodig
- bezien wat een priester moet doen (de paus legt de nadruk op de Eucharistie en de biecht en in voetnoot 192 op de ziekenzalving als taken van de priester) en wat anderen kunnen doen;
- er moeten meer (gehuwde) permanent diakens komen in dit gebied;
- de inzet van leken blijft belangrijk.
Priester als bruidegom
In n. 101 gaat de paus ook in op de priester als bruidegom van de kerk, wat in de Eucharistie naar voren komt: daar is de priester als ‘andere Christus’ die bruidegom die in dialoog is met zijn bruid de kerk; daarom kunnen vrouwen geen priester worden; dit is een thema dat niet ‘functionalistisch’ moet worden benaderd. De paus wijst ‘clericalisering’ van vrouwen af. Daarbij onderstreept de paus de belangrijke rol die vrouwen kunnen spelen en geeft aan dat zij meer in leidende posities buiten het gewijde ambt aanwezig moeten zijn in heel de kerk (n. 103).
Celibaat?
De grote onrust was ontstaan rond de vraag of de paus de wijding van gehuwde mannen voor het Amazone-gebied zou gaan toestaan, zoals de Synode had gesuggereerd. In de dagen voor de publicatie van de Exhortatie lekte al wel uit dat dit niet zou gaan gebeuren: dat had de paus al tegen Amerikaanse bisschoppen op Ad Limina bezoek gezegd. De paus is daar dus inderdaad niet toe overgegaan en hij maakt in de Exhortatie de diepere zin van het celibaat duidelijk, al blijft staan dat het celibaat niet absoluut door het wezen van het priesterschap is vereist, reden waarom de katholieke Kerk het celibaat niet oplegt aan kerken die gehuwde priesters hebben en zich (opnieuw) met de Kerk van Rome willen verenigen of aan afzonderlijke geestelijken uit die kerken en gemeenschappen die katholiek worden (zoals bijvoorbeeld de vele Anglicaanse geestelijken die katholiek zijn geworden). De paus geeft in zijn Exhortatie door de bruid-bruidegom symboliek aan, dat het bij het celibaat niet louter om een externe, kerkelijke wet gaat.
Zowel over de mogelijke rol van vrouwen in de kerk als over het celibaat zijn artikelen te vinden op deze website onder: Artikelen - Overig.
Slot
De paus eindigt met een gebed tot Maria, waarbij hij opnieuw aan Maria refereert als moeder van alle mensen, van alle culturen.
***
Zeker, ik heb de paus tekort gedaan in deze haastig geschreven woorden over de nieuwe Exhortatie. Ik beveel die iedereen ter lezing aan en hoop dat dit mooie document veel vrucht mag dragen!