Nieuwe pastoor Heiloo, Egmonden en Akersloot geïnstalleerd
Paul Bindels begint zijn pastoraat
Zondag 13 september is Paul Bindels in Heiloo geïnstalleerd als pastoor van de parochie Bron van Levend Water die met de H. Corneliusparochie te Limmen in een samenwerkingsverband is verbonden. Ondanks alle corona-maatregelen was het een feestelijke viering waarbij nu emeritus pastoor Henk Helsloot met pastoor Bindels concelebreerden en pastoraal werker Henk Hudepohl assisteerde.
Vier cantores zongen een meerstemmige Mis van Gounod. Tijdens de viering legde pastoor Bindels de ambtseed af en ging voor in de geloofsbelijdenis. Ook kreeg hij de sleutel van de kerk overhandigd. Hij volgt pastoor Helsloot op, die hiervoor afscheid had genomen na dertig jaar in de parochie werkzaam te zijn geweest. Als dank aan hem en als uiting van waardering voor zijn werk werd het voorplein van de kerk naar hem genoemd.
Van harte wensen we de nieuwe pastoor veel zegen toe! Hij was al enige tijd werkzaam in de parochie als diaken en priester en na afloop van de viering lieten veel parochianen me weten dat ze erg blij zijn met hun nieuwe herder. Dat is in ieder geval een goed begin!
Hiernaadst een foto van de oude en de nieuwe pastoor. Helaas was een foto met pastoraal werker Henk Hudepohl erbij niet goed gelukt, want hij hoort wel tot het pastoraal team
Homilie
70 maal 7 maal vergeven: Moet je alles maar slikken?
Proficiat
Broeders en zusters,
Allereerst natuurlijk mijn hartelijke felicitaties
aan pastoor Paul Bindels
en aan U als parochiegemeenschap.
Ik wens Uw nieuwe pastoor
en deze parochiegemeenschap Bron van Levend Water
met het pastorale team,
waaronder Henk Hudepohl die hier aanwezig is,
een heel gezegende, goede toekomst toe!
Uw nieuwe pastoor heeft ervaring
in het leiding geven aan een bedrijf
en hij heeft een goede leeftijd,
ook was hij al de nodige jaren
als diaken werkzaam
en dat is allemaal een voordeel,
maar tegelijk is hij nog maar pas tot priester gewijd
en ik hoop daarom dat U allemaal
uw nieuwe pastoor bijzonder wilt steunen
en terzijde wilt staan
en natuurlijk zijn de nu emeritus-pastoor
Herman Helsloot en andere collega-priesters
graag bereid hem met raad en daad bij te staan.
En natuurlijk moet U een nieuwe pastoor
ook een beetje ruimte geven
om het op zijn eigen manier te kunnen doen.
Dank!
Dan heb ik nu ook de gelegenheid
om pastoor Herman Helsloot
zeer hartelijk te danken
voor al die jaren dat hij zich met hart en ziel
als herder van deze parochiegemeenschap
heeft ingezet.
Veel dank, Herman,
voor je gewaardeerde herderschap,
de mensen waren blij met je
en je hebt hen met geloof en liefde gediend
op hun weg met God.
Je had nog graag door willen gaan,
maar vanwege de gezondheid
was het beter een stapje terug te doen.
Als je het moeilijk hebt...
We hebben het allemaal weleens moeilijk
met iets of met iemand.
Dat kun je niet zomaar van je afzetten,
als je het zomaar van je af kunt zetten
is het niet echt moeilijk
Soms kunnen we wakker liggen
van problemen;
soms is ons echt iets aangedaan;
hebben mensen een groot onrecht ondergaan.
Maar wat het ook is
waar we het moeilijk mee hebben,
die bitterheid, dat het-moeilijk-hebben
krijg je niet zomaar weggepoetst,
zeker niet als het gaat om iets
dat je door anderen is aangedaan.
Soms staan we er misschien zelf
weleens verwonderd over
dat iets wat we in onze jeugd hebben meegemaakt
vele tientallen jaren later
nog als pijn naar boven komt.
Altijd maar vergeven?
Is het dan niet een beetje makkelijk gezegd
als Jezus ons vandaag voorhoudt
dat je tot zevenmaal zeventig maal moet vergeven?
Moeten ouders de stomdronken automobilist vergeven
die hun dochter heeft dood gereden?
Moeten de Oeigoeren in de kampen in China
of moesten de slachtoffers van nazi-Duitsland
hun beulen vergeven?
Moeten slachtoffers degenen vergeven
die hen hebben misbruikt?
En dan nog wel zeventigmaal zeven maal,
bedoeld is: oneindig vaak?
Moet je werkelijk vergeven
als je iets onmenselijks is aangedaan?
Is het niet onmenselijk
om zoiets te vragen?
Recht moet geschieden
Het antwoord kan in ieder geval niet zijn:
"vergeef het maar,
bedek het met de mantel van de liefde".
Op de eerste plaats:
In de voorbeelden die ik heb genoemd
moet het recht zijn loop hebben,
het kwaad moet beëindigd
en de schuldigen moeten gestraft worden.
Zij moeten boete doen
voor het kwaad dat zij hebben aangericht,
het kwaad herstellen
en hopelijk tot verbetering te komen.
Zoals we allemaal moeten doen
als we iemand kwaad hebben gedaan.
En in het klein,
in onze tussenmenselijke verhoudingen:
het is niet goed om almaar te zwijgen en te slikken,
dadelijk zul je er nog in stikken!
Vaak is het beter erover te praten.
De koning die kwijtscheldt
De schulden in de parabel van het evangelie
zijn een beeld van het onrecht en het kwaad
dat mensen doen.
God is die grote koning,
die dienaren zijn wij mensen.
God heeft ons veel vergeven,
daarom moeten we ook vergevingsgezind zijn
naar anderen toe,
dat is de boodschap.
Maar ook de koning in het evangelie
laat het niet allemaal maar lopen
zonder iets te zeggen.
Die koning vergeeft de schulden niet
als een soort underdog,
als degene die maar het hoofd buigt en niets zegt.
Hij vergeeft zijn schuldenaren
uit medelijden en barmhartigheid,
in volkomen vrijheid.
Hij staat erboven.
Alles is haarfijn en duidelijk besproken,
niets is onder de tafel verdwenen,
alles is open en eerlijk aan de orde geweest.
Als je niets kunt...
Dus vergeven wil niet zeggen
dat we maar niks moeten zeggen,
onze mond moeten houden, alles inslikken
en met de mantel der liefde bedekken,
nee!
Niet dat we altijd de kans hebben
om het recht zijn loop te laten hebben.
Jezus zal op het kruis alleen maar lijden,
zijn armen zijn vastgespijkerd,
Hij kan niets doen,
alleen maar lijden en zeggen:
"Vader, vergeef het hun
want zij weten niet wat ze doen".
Vergeven en vergeten?
Vergeven wil ook niet zeggen
dat we het moeten vergeten,
dat we de pijn en het verdriet
om wat er gebeurd is
niet in ons toe mogen laten.
Maar vergeven wil wél zeggen
dat we innerlijk, van binnen,
niet de weg van de bitterheid en wrok moeten gaan,
maar de weg naar de verzoening
met jezelf, met je verleden, met wat er is gebeurd.
Dat is de weg naar de vergeving.
Een weg...
Ik zeg: de weg naar...,
want niemand kan zomaar vergeven
en zich verzoenen
als het écht om iets gaat,
dat is een lange weg.
Vergeven gaat eigenlijk
om een weg die we willen gaan:
een weg naar heling en genezing
ook voor onszelf.
Het gaat in feite om een keuze
diep in onszelf,
een keuze die we iedere keer opnieuw moeten maken:
dat we ons leven niet in bitterheid en wrok
willen slijten.
Iedere keer dat we onze gedachten
proberen weg te draaien
van de pijn, de bitterheid en wrok,
weg van "was alles maar anders was geweest..."
naar vergeving en vrede,
naar aanvaarding dat dit is gebeurd,
zetten we een stapje in de richting
van innerlijke genezing.
Zegeningen en eigen fouten
De gelijkenis die Jezus vertelt
houdt eigenlijk in
dat als wij ons dankbaar realiseren
wat we allemaal ontvangen hebben,
wat ons door God geschonken is
- tel je zegeningen! -
en wat God ons heeft moeten vergeven,
omdat wij zelf geen volmaakte, ideale mensen zijn,
dan zullen we gemakkelijker
begrip kunnen opbrengen
voor de fouten van anderen
of kunnen accepteren dat het is gebeurd.
We bidden het iedere dag,
misschien wel een paar maal:
"Vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren".
Dat kunnen we alleen oprecht bidden
als we het inderdaad proberen,
vergeven,
telkens weer...