Om Gods genade door te geven...
Mikel Palić priester gewijd voor God en de mensen
Zaterdag 26 september werd Mikel Palić in een feestelijke Eucharistieviering in de Haarlemse Sint Bavo-kathedraal tot priester gewijd. Gelukkig konden dit keer familieleden uit Kroatië erbij aanwezig zijn. Zij waren veertien dagen eerder gekomen om eerst een quarantaine te doen en konden nu met simultaanvertaling alles volgen.
Seminaristen en een enkele priester vormden de cantores die op gepaste afstand van elkaar en van de gelovigen de zang weer uitstekend hebben verzorgd. Mgr. J. van Burgsteden en een flink aantal priesters woonden de Eucharistieviering bij om hun nieuwe medebroeder in de kring van het presbyterium op te nemen. Zowel voor de andere gelovigen als voor de priesters golden de regels dat zij vooraf hadden moeten reserveren en er maar een beperkt aantal van hen aanwezig kon zijn. Maar veel anderen hebben meegeleefd en - gebeden via kathedraal TV.
Het was de vierde priesterwijding dit jaar en de derde van deze maand september; alle priesterwijdingen zijn apart gevierd om toch zoveel mogelijk mensen in de gelegenheid te stellen dit bijzondere gebeuren mee te maken.
Van harte wensen we Mikel die in Blaricum en Huizen werkzaam is (en in het wijdere samenwerkingsverband) Gods overvloedige zegen toe om een goed en heilig priester te kunnen zijn.
Aan het begin en het einde van de Mis heb ik gepoogd om een zinnetje in het Kroatisch te zeggen. Dat zal wel geen groot succes geweest zijn, maar de bedoeling was goed.
(fotoserie: Wim Koopman)
Homilie
Beste Mikel, broeders en zusters,
De graankorrel...
Toen je diaken werd gewijd
heb je jouw leven gegeven.
Je deed dat in de belofte van het celibaat,
van de gehoorzaamheid
van de geest van gebed
- in het bijzonder het getijdengebed -
en de belofte van trouw aan Christus
en aan de kerkgemeenschap,
in dienst waarvan je je stelt.
In die zin stond de diakenwijding
in het teken van jezelf geven,
van je leven geven aan God.
De graankorrel die in de aarde valt...
Dan komen de bekoringen...
Het is vrijwel altijd zo
dat als we een stap zetten naar Christus toe,
dat we juist op de inhoud van die stap
worden bekoord en beproefd.
De duivel probeert je altijd weer te ontmoedigen
in je goede voornemens,
zodat je zult gaan denken:
het wordt toch niks.
Als je dus niet vertrouwt op Gods genade
zal het feit dat de duivel aan je trekt,
je alleen terneergeslagen en ontmoedigd kunnen maken;
maar als je vertrouwt op Gods genade
en niet op je eigen kunnen, je populariteit
en wat dies meer zij,
zullen de bekoringen en beproevingen
die je overkomen,
je alleen maar sterken in de overtuiging
dat je het absoluut niet zelf kunt,
dat je klein bent en God groot,
dat alles gave is van de goede God
en dat je dus vooral moet groeien
in vertrouwen en overgave.
Het is essentieel
dat je in alles op God leert vertrouwen.
Heb je God wel nodig?
Als het je allemaal goed gaat,
hoge cijfers op de middelbare school en de universiteit
- zoals jij dat zelf hebt meegemaakt -
komt de vraag al gauw naar boven:
heb ik God eigenlijk wel nodig?
Dat is toch meer voor zwakke poppetjes?
Heeft een geloof voor mij wel zin?
Zal ik het geloof maar vaarwel zeggen?
Veel mensen hebben dat gedaan,
want het komt uit de bekoring
die we allemaal wel krijgen
om op eigen kunnen, eigen slimheid,
eigen grootheid te bouwen,
om - kortom - je eigen God te zijn.
Veel mensen geloven nauwelijks
in een objectief goed en kwaad
en denken dat zelf wel te kunnen bepalen.
Precariteit
Maar aan ons worden ook ervaringen gegeven
die dat - eigenlijk zelfgenoegzame - beeld van onszelf
doorbreken.
Zo was er in jullie familie
op de achtergrond
de schaduw van de oorlog in Kroatië
die in je jongste kinderjaren nog had gewoed
en die ook voor je eigen familie gevolgen heeft gehad.
En wij leven nu met een oplaaiende Corona-pandemie
Dat is natuurlijk niet te vergelijken
met een oorlog
maar beide situaties maken
dat we ervaren:
het leven is zo zeker niet;
je kunt er niet op rekenen
dat morgen alles nog zal zijn als vandaag.
Maar in die onzekerheid, die precariteit
mag je weten:
alles, alles ligt in Gods hand.
Zijn er situaties die ons verontrusten?
Is er iets wat ons erg onzeker maakt?
Zijn we angstig of nerveus?
Vrezen we het ergste?
Ga dan terug naar die gedachte,
die overtuiging van ons geloof:
alles, alles ligt in Gods hand.
De autonome mens
van het neoliberale gedachtegoed
is een sprookje.
Die mens bestaat niet echt.
Dat wil zeggen:
werk en leef ook nooit
alsof alles alleen van jou afhangt.
Dat is een lelijke ketterij!
Alles is genade.
Leef ontvangend en doorgevend.
Van de genade leven
Dit geldt natuurlijk voor ons allemaal,
maar het geldt bijzonder voor een priester.
Je bent als priester geroepen
om genade door te geven,
vooral natuurlijk in de sacramenten
en die werken los van wat jij voelt,
los ook van de persoonlijke heiligheid van een priester;
zij hebben een eigen werking, een eigen kracht;
maar je bent tegelijk als priester geroepen
zelf heel bewust van de genade te leven.
Sacra sacre tractanda,
de heilige zaken
moet je op een heilige wijze behandelen.
Je bent dus geroepen
om zelf een heilige te worden.
OK, ik sta daar zelf nog ver van af,
dat is waar,
maar laten we ons best doen.
En hoe actief je ook bent,
de kern is dat je passief bent:
je moet het eerst zelf ontvangen,
zodat je kunt geven.
Nemo dat quod non habet,
niemand geeft, wat hij niet heeft.
Je geeft
wat je hebt gekregen om te geven.
Genade ontvangen om genade te geven
En zo is deze priesterwijding
vooral een ontvangen van grote genade.
Zeker, je zult je beloften van toewijding herhalen,
maar die had je in essentie
al bij de diakenwijding gedaan.
Nu ontvang je de genade, de grote genade
om te kunnen handelen in de persoon van Christus,
bruidegom van de Kerk,
zodat wanneer jij doopt
Christus doopt,
wanneer jij de Eucharistie viert,
Christus zichzelf aan ons geeft,
wanneer jij van schuld ontslaat,
Christus de zonden vergeeft,
wanneer jij de zieken zalft,
Christus, de Geneesheer en Trooster,
zelf de zieken bezoekt.
De vreugde van het geven
De beide lezingen
lijken vandaag erg tegenstrijdig te zijn.
Het evangelie gaat over sterven aan jezelf
- als een graankorrel die in de aarde valt -
over je eigen leven haten, van geen waarde achten
en over het volgen van Jezus,
terwijl de eerste lezing uit het boek Prediker
juist gaat over vrolijk zijn, doen wat je hart verlangt,
genieten van het leven voor het te laat is
en het lijden van je af houden.
Maar het zijn ergens twee kanten van één medaille.
Want de vreugde die je in je hart voelt
is een uitstekende wegwijzer
voor wat je moet doen.
Het evangelie geeft vreugde,
een vreugde die je helemaal vervult!
Het is de vreugde van het geven;
de kern van die vreugde
is het verlangen om je met hart en ziel,
met heel je leven
aan Christus te geven.
Onder de bescherming van Maria
Moge de Heer je sterken
om een priester te zijn
naar Jezus’ Hart
en onder de bescherming van de Maagd Maria.
Aan haar moederlijke voorspraak
vertrouw ik jouw priesterschap
bijzonder toe.
Moge de Heer de vreugde,
die edelmoedige vreugde
altijd in je hart bewaren.