Belasting betalen? Wat emoties met ons doen....
29e zondag door het jaar A - Wereldmissiedag
Op de 29e zondag door het jaar was ik in de Obrechtkerk die is toegewijd aan O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans.De maand oktober is bijzonder aan het rozenkransgebed gewijd en bovendien was het Missiezondag. Naast de preek die U hier vindt, is er bijzondere aandacht gegeven aan het werk van alle missionarissen, priesters, religieuzen en leken, die zich inzetten voor de verkondiging van het geloof, voor de kerk, onderwijs en gezondheidszorg en mensen in situaties die getekend zijn door armoede.
Oorspronkelijk was mijn aanwezigheid bedoeld als vervanging voor pastoor Jacques Quadvlieg, die op herfstvakantie zou gaan, maar de corona-situatie deed ook hem besluiten om in Nederland te blijven. Nu hebben we geconcelebreerd. De cantores zongen onder meer de 9e Gregoriaanse Mis in een ook verder goed verzorgde liturgie.
Moet je belasting betalen?
De Farizeeën benaderen Jezus.
Het lijkt zo redelijk wat zij vragen.
Zij leggen de zaak aan Jezus voor
als een gewetensvraag, een reële casus:
“Is het geoorloofd belasting te betalen?”
Misschien denkt U, wat is dit voor een vraag?
Wellicht bent U wel in de verleiding gekomen
om wat belasting te ontduiken,
maar de vraag of het moreel toegestaan is
überhaupt belasting te betalen,
zal niet zo vaak in ons opgekomen zijn.
Bezet gebied
De achtergrond is echter
dat het Palestina van Jezus’ dagen
door de Romeinen was bezet.
De vraag is dus of je die Romeinse bezetter
wel financieel mocht steunen
door de belastingen te betalen.
Als Jezus “ja” zou zeggen, betaal maar,
zou Hij de woede van het volk op zich laden,
dat tegen de bezetting was,
als Hij “nee” zou zeggen,
kreeg Hij de Herodianen en de Romeinen tegen zich.
Herodianen
Die Herodianen waren aanhangers
van koning Herodes Antipas
die een stad aan de oevers
van het meer van Galilea had gesticht
die hij ter ere van de Romeinse keizer
diens naam gegeven had: Tiberias.
Geen echte vraag, maar een emotie
Maar Jezus doorziet hun valstrik
en laat hen uit hun eigen zak
de belastingmunt pakken
die het opschrift en de beeltenis
van de keizer draagt.
Ze hadden dus zelf
die zogenaamd gehate belastingmunt bij zich,
waaruit al blijkt
dat het hier niet
om een echte vraag van de Farizeeën ging,
maar om een emotie, een haatgevoel
tegen Jezus
op wie ze jaloers waren,
die ze als een bedreiging zagen.
En ze waren geraakt door en kwaad over
de parabels die Jezus had verteld
en waarin hun gedrag voortdurend was aangeklaagd;
die hebben we de vorige zondagen gehoord.
Het gaat hier dus om emotie, zelfs haat en afkeer
verstopt onder een laagje van redelijkheid,
een mooi vernis, maar het is schijn.
Wij zijn redelijk!
Dat is denk ik herkenbaar.
Het kan ons allemaal gebeuren
en misschien houden we onszelf
weleens voor de gek:
dat we vinden en denken
dat we zuiver uit redelijkheid handelen,
maar er in feite allerlei emoties
een stevige rol spelen.
De kracht van emoties
Iedere mens kent emoties.
Vreugde of ergernis, droefheid of boosheid,
terneergeslagen of gekwetst zijn of wat al niet.
Diepe vreugde en vrede in ons hart
geven ons een enorme kracht,
dan kun je de hele wereld wel aan
en we stappen fluitend
over de kleine dagelijkse tegenslagen heen.
En omgekeerd als er iets echt niet lekker zit,
zit soms alles tegen,
althans zo voelen we dat.
Dat gevoel geeft niet de werkelijkheid weer.
Wat voor moeite kan het niet kosten
om iemand die heel terneergeslagen is
en het niet meer ziet zitten,
weer perspectief te geven.
Het kan zijn dat iedereen
een prachtige toekomst
voor die persoon ziet weggelegd,
maar dat die mens dat zelf niet ziet,
misschien moet je zeggen:
dat het hem of haar maar niet lukt om dat te zien.
Die persoon zit dan gevangen
in de eigen gevoelswereld.
Soms horen we van rijke mensen,
beroemde sterren,
die alles lijken te hebben,
alles prachtig aan de buitenkant
en die toch vol wanhoop zelfmoord plegen.
Ik heb dat zelf weleens meegemaakt
bijvoorbeeld bij iemand
bij wie ik als jonge priester
iedere week kwam
om haar de communie te brengen.
Ik ging tien dagen op vakantie
en toen maakte ze een einde aan haar leven.
Dat was heel erg.
Je staat soms zo machteloos,
want het gevoel, de emotie van de mens is heel sterk.
Kwade brief
Dat kennen we allemaal wel.
We ergeren ons, we zijn kwaad of gekwetst
en we zijn dan tot domme dingen in staat
en zijn er ook nog van overtuigd
dat we het goed zien.
Wat een geluk als je dan een man of vrouw hebt
die je zegt:
Jo, ik zou nog even wachten met reageren,
laat het eerst eens even zakken.
Een kwade brief of mail schrijven
of een boze Tweet
lucht soms op;
maar ik zou hem niet versturen.
Slachtoffers van emoties
Vaak komen die emoties ook neer
op mensen die er niets aan kunnen doen.
Iemand belde me eens op na een preek, lang geleden.
Hij was woedend.
Wat ik wel niet dacht.
We maakten een afspraak.
Het werd een goed gesprek.
Die man zat heel moeilijk op zijn zaak
waar hij zich fijngemalen voelde
tussen de directie en het personeel waar hij chef van was.
Een zin uit de preek
had hij zich heel persoonlijk aangetrokken.
Het was alsof ik hem nu ook al liet vallen.
En mensen die dichtbij ons staan
lijden vaak het meest onder onze emoties
Positieve emoties
Ons gevoel.
Het kan soms negatief zijn,
maar ook soms heel positief.
Wat kan een diepe vreugde en innerlijke rust
ons bijvoorbeeld niet een enorme kracht geven
en een openheid voor wat er op ons af komt:
uit iedere levenssituatie,
uit alles wat ons overkomt,
kunnen we iets leren,
ook het lijden kan ons vormen.
Emoties onder de schijn van redelijkheid
Maar dat wordt lastig
als we opgesloten zijn in de emotie.
In het evangelie staan vandaag dus
de Farizeeën en Jezus tegenover elkaar.
Die Farizeeën zijn beledigd en zinnen op wraak.
Jezus heeft hen in zijn parabels vergeleken
met gasten die voor een bruiloft zijn uitgenodigd,
maar niet willen komen.
Hij heeft hen vergeleken met wijnbouwers
die de pacht niet willen betalen.
Vol emotie zijn ze nu, kwaad
en ze verzinnen een valstrik.
Maar ze doen alsof het pure redelijkheid is,
een echte zorg waar ze mee zitten.
Het plannetje moet werken,
ze zullen Jezus weleens even in de val lokken.
Afstand nemen van emoties
Maar Jezus antwoordt aan hen in alle rust en vrede.
Hij laat zich niet kwaad maken,
Hij confronteert hen op een indirecte wijze
met hun eigen huichelarij.
“Geef aan de keizer wat de keizer
en aan God wat aan God toekomt”
Neem voldoende afstand van negatieve gevoelens;
eerst verwerken, vrede zoeken en overgave,
laten we spreken en handelen vanuit: