Houvast op school
Een nieuwe methode voor levensbeschouwing op school
Maandagmiddag 31 mei had ik een ontmoeting met Liesbeth van Gool die met een team en in samenwerking met Berne educatie een methode Godsdienst/levensbeschouwing en burgerschapsontwikkeling voor scholen heeft gemaakt: "Hou vast op school".
De makers
De methode bestaat uit vier series, waarvan er nu twee klaar zijn, de series A en B. Informatie is te vinden onder meer op www.houvastopschool.nl
Liesbeth van Gool komt uit Alkmaar en heeft veel ervaring op onderwijsgebied, maar zij deed dit samen met Leontien Dekker en Bas Dumoulin van Thomas More Hogeschool, drs. Liesbeth Stalmeier, onderwijsgedelegeerde van bisdom Rotterdam en Agda Wachter van onder meer Onderwijsbureau Meppel.
Vandaag kon ik ook de kerkelijke groedkeuring verlenen voor de beide delen die gereed zijn.
Inhoud
Het uitgangspunt is echt katholiek en dat wordt tegelijk zo aangeboden dat het ook voor niet-gelovige of anders gelovige kinderen toegankelijk is. Het aanknopingspunt zit vaak in de gedeelde ervaring. Het lesformulier is overzichtelijk en duidelijk, de gebruikte taal is ook voor een leerkracht zonder religieuze achtergrond toegankelijk en begrijpelijk. De toon is respectvol en soms ook eerbiedig.
concepten van de kennisbasis
De methode sluit aan bij de drie concepten van de kennisbasis van het VKLO, die enkele jaren geleden in een goede samenwerking van Pabo's en vertegenwoordigers van de bisschoppen zijn uitgewerkt: transcendentie, contingentie en traditie. Die uitgangspunten helpen de leerlingen en toekomstige leraren hun eigen ervaring serieus te nemen, erop te reflecteren en de religieuze contekst daarvan te ontdekken. De leerkrachten die voor de akte met deze begrippen zijn vertrouwd gemaakt, vinden in deze methode een goede en hanteerbare richtlijn om ze toe te passen. Daarnaast gebruikt de methode ook het type vragen (ervaringsvragen, verhelderingsvragen, levensbeschouwelijke vragen) die op de Pabo worden aangeleerd. ‘Houvast op school’ sluit daardoor aan bij de akte van bekwaamheid en bij de ‘tools’ die (jonge) leerkrachten op de Pabo hebben aangeleerd.