Waarom kon Boris Johnson trouwen in de RK Kerk?
Het afgelopen weekend is de Britse prime minister Boris Johnson getrouwd in de Rooms Katholieke Westminster Cathedral. Van Johnson is bekend dat hij twee eerdere huwelijken achter de rug heeft. Hoe kon hij dan voor de katholieke kerk trouwen, die toch geen echtscheiding aanvaardt? Of kreeg hij soms een privilege wat aan anderen niet gegeven wordt?
De feiten
Laat ik eerst zeggen dat ik niet alle achtergronden ken. Ik weet niet meer over de persoonlijke 'canonieke' situatie van Boris Johnson dan wat in de media naar voren is gekomen. Het Aartsbisdom van Westminster heeft terecht verklaard niet publiek commentaar te geven over de persoonlijke situatie van huwelijkskandidaten, ook dus niet als het gaat om de British Prime Minister. Het aartsbisdom heeft aangegeven dat “in general terms, a baptised Catholic who has contracted a marriage recognised in civil law but without observing the requirements of Catholic canon law is not recognised as validly married in the eyes of the Catholic Church.” (in algemene termen, in de ogen van de katholieke Kerk wordt een gedoopte katholiek die een huwelijk naar burgerlijk recht heeft gesloten zonder de vereisten van het katholiek canoniek recht in acht te nemen, niet erkend als geldig getrouwd). Verder is aangegeven dat mr. Johnson en zijn echtgenote beide parochianen van de parochie van Westminster kathedraal zijn en gedoopte katholieken en dat alle noodzakelijke stappen genomen zijn naar canoniek recht.
Daar moeten we het mee doen.
Uit verschillende media komt verder naar voren dat de heer Johnson als kind katholiek was gedoopt, maar dat hij op Eton "Confirmation" heeft gedaan in de Anglicaanse gemeenschap. Er is dus geen twijfel dat hij katholiek is gedoopt. Dit betekent dat hij katholiek gedoopt zijnde aan de zogenoemde "canonieke vorm" was gebonden, wat inhoudt dat hij om een voor de katholieke kerk geldig huwelijk te sluiten zou hebben moeten trouwen voor de pastoor of een door deze gedelegeerde priester of diaken en twee getuigen (c. 1108 par. 1).
De verplichting van de 'canonieke vorm'
Er is nog wel een complicatie. In het kerkelijk wetboek van 1983 werd bepaald (c. 1117) dat (voortaan, d.w.z. vanaf 27 november 1983) die verplichting van de "canonieke vorm" niet meer zou gelden voor katholieken die bij "formele akt" uit de kerk zouden zijn getreden. Dit betekende dat na 27 november 1983 een huwelijk van een bij "formele akt" uit de kerk getreden katholiek als geldig zou worden beschouwd, ook als die persoon niet voor de kerk maar bijvoorbeeld alleen burgerlijk was getrouwd. Het laat zich raden dat daarna een hele discussie ontstond over wat dan precies een "formele akt" was. De Pauselijke Raad voor de Interpretatie van Wetsteksten heeft daar op 13 maart 2006 zelfs een rondzendbrief aan gewijd. Verder gaf die bepaling van het Kerkelijk Wetboek veel complicaties. Mensen die uit de kerk waren getreden, getrouwd en gescheiden, kregen te horen dat zij niet konden hertrouwen toen zij weer terugkeerden naar de Kerk'.
Paus Benedictus XVI heeft daarom die bepaling in 2009 laten vervallen: voortaan zou weer gelden dat iedere katholiek, uitgetreden of niet, pas een geldig huwelijk zou sluiten als dit voor de kerk was gesloten. Dat werd van kracht op 8 april 2010. Dat was, denk ik, een wijze beslissing al blijf thet moeilijk uit te leggen (maar dat is een tijdelijk probleem) dat kerkelijke wetgeving met zo'n impact zo veranderen kan.
Was Johnson uit de kerk getreden?
Wat betekent dit nu voor de "casus Johnson"? Ik kan het niet precies zeggen. Ik kan alleen de vragen stellen: Is Johnson bij formele akt uit de katholieke kerk getreden toen hij op Eton zat? Het feit dat hij "confirmation" heeft gedaan, hoeft dat niet per se te betekenen. Als hij niet uit de kerk getreden was, waren de twee huwelijken die hij buiten de kerk heeft gesloten, ongeldig. Dat kan dan eenvoudig worden geconstateerd, zonder grote procedures.
Was Johnson wél bij formele akt uit de kerk getreden? Dan zou gekeken moeten worden naar de data van zijn twee eerdere huwelijken. Waren die gesloten tussen 27 nov. 1983 en 8 april 2010, dan was het eerste van die twee huwelijken geldig. Natuurlijk zou het zo kunnen zijn geweest dat partners in die twee eerdere huwelijken katholiek waren; dan was het huwelijk ongeldig omdat die aan de canonieke vorm gebonden waren.
Een katholiek gedoopte moet altijd voor de Kerk trouwen om een geldig huwelijk aan te gaan, dat is nu dus weer onze duidelijke boodschap.
Hoe zat het met Johnson? Ik weet het niet precies. In ieder geval geeft de Westminster Cathedral aan dat hij een parochiaan is. Dat zou - naar men mag aannemen - betekenen dat hij katholiek is (vgl. c. 515 par. 1) al is dat misschien niet helemaal zeker (vgl. c. 518 en cc. 204-205) . Voorlopig houd ik het erop dat hij in Eton niet formeel uit de katholieke kerk is getreden en dus in feite katholiek was gebleven.
Geheim huwelijk?
In sommige artikelen wordt gesproken over een "geheim huwelijk". In dit geval gaat het niet over een geheim huwelijk in canonieke zin, want er zijn na de ceremonie bekendmakingen over gedaan; de viering is wel besloten geweest en er is gedispenseerd in de afkondigingen die normaal voor de huwelijkssluiting worden gedaan, maar dat maakt een huwelijk nog niet geheim.
Huwelijkstrouw
Anderen hebben het over een geschiedenis van gebrek aan huwelijkstrouw als ze over het Johnson-huwelijk schrijven. Natuurlijk moet in de huwelijksvoorbereiding duidelijk worden dat iemand het serieus meent, trouw wil blijven en dat (nu) ook kan, maar het kerkelijk huwelijk is geen beloning voor een vlekkeloos leven. De keuze voor een levensstaat wordt door de katholieke kerk als een grondrecht van mensen gezien, dus wie het vermogen en de goede intentie heeft en vrij is, wordt tot het huwelijk toegelaten.
Privilege?
Heeft Johnson een privilege gekregen wat anderen niet hebben? Het kerkelijk huwelijksrecht zit op zich logisch in elkaar, maar dat kan toch wel situaties opleveren waar we ons als buitenstaanders vragen bij stellen. Ik kan met morele zekerheid zeggen dat in het geval van Johnson gewoon alleen de canonieke wet is toegepast.
Ga eens praten...
Dit is wél een aansporing - als ik dat zo mag zeggen - om toch eens te gaan praten met een officiaal (kerkelijk rechter, in ons bisdom Vicaris André van den Hout, bereikbaar via tel. 023-5112600) of deskundige priester, voor alle mensen die in een relationele situatie zitten waarvan ze denken dat ze die door de katholieke kerk nooit geaccepteerd krijgen. Het kan anders liggen, dan je zou denken...