Bisschop en kapittel van Gent vieren Hoogmis in de Bavo-Kathedraal
Wijding van het altaar
Op zondag 10 oktober was bisschop Lode van Hecke met een afvaardiging van het Sint Baafskapittel van de Gentse kathedraal in Haarlem waar we de wijding van het nieuwe altaar vierden. Tussen het bisdom van Gent en het bisdom Haarlem-Amsterdam bestaan oude banden.
Altaar gedoopt
Bij de altaarwijding wordt het altaar eerst besprenkeld met het gewijde water waarmee oo de gelovigen gezegend zijn, later in de viering wordt het gezalfd met chrisma en worden de kaarsen rond het altaar ontstoken en het altaar met de witte altaardwaal bekleed, het zijn allemaal symbolen die doen denken aan de doopviering.
De viering is nog te zien onder de volgende link:
Heilige Mis - Zondag 10 oktober - Achtentwintigste Zondag door het Jaar - YouTube
Concelebranten
Naast de bisschop van Gent, mgr. Lode van Hecke en Gentse kapittelleden concelebreerden verschillende kanunniken van het Haarlemse kapittel en bisschop mgr. Jan van Burgsteden sss bij de Eucharistieviering, evenals mgr. Willem van de Valk.
Schenking
Het nieuwe altaar, de restauratie van de bisschopszetel en de zetels voor concelebranten zijn door een stichting bekostigd, die ervoor kiest in de schaduw te blijven, maar we zijn de stichting natuurlijk zeer dankbaar.
Koor
Aan het einde van de viering werd de magistra cantus even onwel, gelukkig bleek het later niet ernstig te zijn, maar even rust heeft zij wel verdiend. De Bavocantorij heeft de viering onder haar leiding met mooie zang opgeluisterd, nadat vorige week het gehele kathedrale koor gezongen had.
Na de Mis
Na de Eucharistieviering kreeg het Gentse bezoek een korte rondleiding in de kathedraal en gebruikten we de lunch in het bisschopshuis (voorheen: plebanie).
Na de lunch vertrok het gezelschap weer naar Gent, we hebben twee mooie dagen beleefd.
Hiernaast en hieronder nog een aantal foto's die aan het bezoek herinneren.
De lezingen waren deze zondag uit de Mis voor de altaarwijding. Het evangelie was Jo. 4, 19-24 waar Jezus spreekt met de Samaritaanse vrouw over de plaats waar je moet bidden.
Bidden in Geest en waarheid
WIJDING VAN HET ALTAAR VAN DE KATHEDRAAL
Een antwoord van een profeet...
De Samaritaanse vrouw in het evangelie
heeft ervaren dat Jezus een profeet is,
want die bleek haar leven en geschiedenis te kennen,
te weten wie zij was.
Nu vraagt zij Hem om een antwoord
over de plaats waar je moet bidden,
omdat Joden en Samaritanen
daar verschillend over dachten.
Maar Jezus wijst vooruit
naar de tijd na Zijn verrijzenis,
naar het uur waarop de ware aanbidders
de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid.
De plaats doet er dan niet meer toe.
De essentie zit niet in het gebouw
Die woorden zullen ons misschien verbazen:
we staan op het punt het altaar te consacreren
van deze prachtige kathedrale basiliek.
Heeft dat dan geen enkel belang?
Nee, daar gaat het niet om.
Maar de christenen hebben de Heer aanbeden
in alle tijden,
ook in het geheim tijdens de christenvervolging
in het Romeinse rijk
toen er geen kerken mogelijk waren
en ook nu in tal van landen
waar christenvervolging heerst.
Zij komen bijeen in huizen,
op geheime plaatsen,
soms misschien met angst en onzekerheid,
maar ze bidden en aanbidden.
Bidden is kern
Deze woorden van Jezus
zijn belangrijke woorden voor ons,
want het gebed en de aanbidding behoren
tot de kern van ons christen-zijn.
We kunnen geen christen zijn
zonder te bidden,
maar dat is lang niet altijd gemakkelijk.
Agathon over bidden
De woestijnvaders wisten het al
(dat zijn monniken die in de derde, vierde eeuw
als kluizenaar leefden in de woestijn).
Één van hen, een zekere Agathon, kreeg de vraag:
“Wat is de deugd die het meeste inspanning vraagt? “
Hij antwoordde:
“Het spijt me maar ik denk
dat er geen grotere inspanning bestaat
dan die van het gebed tot God.
De kwade geest zal alles doen
om ons af te houden van het gebed,
want zo kan die een goede levensreis verhinderen.
Bij alles wat je doet,
kun je op een gegeven moment erin slagen
als je volhoudt.
Maar het gebed blijft een strijd
tot je laatste snik”.
Het vraagt dus een geestelijke strijd, offers, inzet
om een mens van gebed te zijn en te blijven.
Wat is bidden?
Maar wat is bidden eigenlijk?
Als kind leerden we misschien al
dat bidden praten is met God.
Maar eerlijk gezegd is bidden nog veel meer:
luisteren naar God.
De kern en het wezen van bidden
is een innerlijke luisterhouding.
Nu moet ik er gelijk bij zeggen
dat het één het ander niet uitsluit:
praten en luisteren vullen elkaar aan.
Wanneer ben je in gesprek?
Gaat U maar na:
wanneer praten we met iemand?
Natuurlijk wanneer we
werkelijk in gesprek zijn met die persoon,
niet wanneer we maar doorgaan
met tegen die ander aan te praten,
zodat die persoon tenslotte misschien denkt:
“Houd nou maar eens op, nu weet ik het wel”
en die zal proberen
zich aan die woordenvloed te onttrekken.
Nee, we zijn pas werkelijk in gesprek met iemand
wanneer er sprake is van een samenspel
van luisteren en antwoorden,
van contact en gedeelde ervaringen,
van openheid voor elkaar.
Zo is het ongeveer ook
in ons contact met God.
Het is een spreken en luisteren.
Bij God kunnen we soms zelfs
spreken en luisteren tegelijk.
De rozenkrans
De rozenkrans is bijvoorbeeld een geweldig gebed
- we zijn in de rozenkransmaand -
en ik vind het heel mooi
dat hier iedere dag voor de Mis
het rozenhoedje wordt gebeden.
Dat gebed lijkt misschien
een woordenzee van mensen
die tegen God aanpraten,
het steeds maar herhalen van vaste gebeden,
maar zo is het niet of zo moet het niet zijn.
De rozenkrans is een meditatief gebed,
waarbij de rustige cadans
van de Onze Vaders en Wees Gegroeten
ons brengen in de sferen van de Eeuwige God.
Terwijl je bidt, kun je je openen
om te luisteren
naar wat God tot je ziel heeft te zeggen.
In geest en waarheid
We worden uitgenodigd te bidden
“in geest en waarheid”.
Die uitdrukking roep heel wat op.
We zijn herboren uit de heilige Geest
door het doopsel dat we hebben ontvangen.
We bidden als gedoopten,
op bijzondere wijze zijn we
geliefde kinderen van de Vader.
We bidden “in geest en waarheid”
als het niet slechts een afgeraffeld formulegebed is,
maar we er ons hart in weten te leggen,
als onze geest ermee verenigd is.
Een gebed “in geest en waarheid”
vraagt om een nederige geest
en een berouwvol hart
dat ook fouten kan erkennen.
Dat gebed is het gebed van een hart
dat werkelijk God wil zoeken.
Het is niet slechts een tekst
die we plichtmatig hebben opgezegd,
in zo’n gebed leren we God kennen
van hart tot hart.
Het hoogste gebed
We zijn vandaag verenigd
rond het altaar van de Heer
dat nu meer definitief
aan de eredienst wordt toegewijd.
Dat herinnert ons eraan
dat ons samenzijn
rond het altaar van de Heer
voor de viering van de Eucharistie
de hoogste vorm is van gebed,
van aanbidding en lofprijzing
omdat de Heer deze viering
op de laatste avond van Zijn aardse leven
aan ons heeft gegeven
als viering van onze verlossing,
van Zijn offer op het kruis
en Zijn verrijzenis.
Dankbaar
Dankbaar zijn we
dat we dit moment
na de afsluiting van de restauratie
van onze kathedraal
mogen vieren,
samen met onze broeders,
de bisschop van Gent, mgr. Lode van Hecke
en leden van het Gents kapittel.
Moge dit altaar dat wij gaan wijden
middelpunt zijn
van onze aanbidding van God
in geest en waarheid.