Wij zijn geen marionetten....
De verloren zoon en de barmhartige vader, zondag 'Laetare'C
De verloren zoon - die eigenwijze jongen die zijn eigen gang ging - stond centraal op de vierde zondag van de veertigdagentijd. Die zondag heet naar de Introitus (intredezang) ook wel zondag "Laetare", want op halfvasten straalt ons toch al iets van het licht van Pasen tegemoet. De kleur van het kazuifel (misgewaad van de priester) is paars of roze.
Bij de uitgang van de kerk maakten verschillende mensen er een opmerking over dat de celebrant en de diaken geen roze gewaden hadden gedragen en zelfs bood iemand aan een kazuifel in die kleur te kopen voor de kathedraal. Ik stond er van te kijken dat die kleur van halfvasten (en halverwege de advent) zo leeft in het katholieke geheugen.
De vraag naar het waarom van zoveel kwaad in de wereld - nu ook weer deze oorlog in Oekraïne - houdt veel mensen bezig. We stonden erbij stil naar aanleiding van de parabel van de verloren zoon.
We zijn geen marionetten
VIERDE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD C zondag Laetare - kathedraal
Ingrijpende gebeurtenissen
We hebben allemaal soms weleens
een periode in ons leven nodig
die ons tot bezinning brengt.
Dat kan soms door een vreugdevolle gebeurtenis gebeuren
die ons vervult van dankbaarheid en geluk,
maar meer ingrijpend en existentieel zijn vaak nog
de nood en de moeilijke ervaringen
waar we echt mee moeten worstelen;
soms zijn die verbonden
met dingen die we misschien zelf
ook niet helemaal goed hebben gedaan,
soms gaat het om gebeurtenissen
die ons zomaar overkomen:
ziekte en dood, zware tegenvallers
of denk ook aan de mensen in Oekraïne,
die ineens een oorlog over zich heen hebben gekregen.
Dat zet alles op z’n kop!
Maar het kan inderdaad ook zijn
dat een beslissing die we zelf hebben genomen
- misschien omdat we dachten er beter van te worden -
toch allerlei nare gevolgen heeft.
Waar ik recht op heb...
Dat overkwam de verloren zoon
in de parabel die Jezus vertelt.
Die jongen raakte in de ban
van wat hij allemaal kon doen
met het geld van zijn vader,
het erfdeel waar hij recht op had.
Maar zijn vader was nog helemaal niet dood!
Dus dat “deel van het bezit waar ik recht op heb”,
waar die zoon het over heeft,
is nog niet zo onmiddellijk
als bezit van die zoon te beschouwen.
Toch gaat die vader mee in dat verhaal,
hij verdeelt bij leven
zijn vermogen onder hen.
Waarom doet die vader dat?
Had hij niet beter kunnen zeggen:
“Daar komt niets van in”?
Toch grijpt God niet in...
Wel, die vader is een beeld van God.
Ze noemen deze parabel ook wel
de parabel van de barmhartige vader.
Die vader, God, respecteert onze keuzes,
Hij heeft ons allemaal een vrije wil gegeven
en ook al wordt die vrije wil vaak beïnvloed
door verkeerde intenties,
door hebzucht, haat of machtswellust
- om maar iets te noemen -
toch grijpt God niet in.
Als Hij dat wel zou doen
dan waren wij uiteindelijk maar marionetten,
maar God heeft ons gemaakt
tot mensen die verantwoording dragen.
Hij zorgt er niet voor dat Poetin dood neervalt
of dat alle wapens niet meer functioneren,
maar hij heeft de mensen verstand gegeven,
vrijheid én een geweten,
dus een soort aanvoelen van wat goed is,
met de boodschap dat iedereen
verantwoording af zal moeten leggen,
na dit leven, voor de troon van God.
Hoe kan God het laten gebeuren?
Vanuit ons menselijk perspectief
vinden we dat vaak maar onbegrijpelijk:
hoe kan God dit toelaten,
hoe kan Hij dit laten gebeuren?
Het antwoord kan ik U niet bevredigend geven.
We kunnen er misschien wel iets van snappen,
want het is duidelijk dat God
de menselijke vrijheid en verantwoordelijkheid
bovenaan stelt
- ook als dat menselijk handelen
natuur- en klimaatrampen en oorlogen tot gevolg heeft -
maar uiteindelijk kunnen we het allemaal niet uitleggen
en is het kwaad een groot mysterie.
We weten bijvoorbeeld maar al te goed
dat plastics enorme schade aanrichten
aan klimaat en milieu
en dat dit zo niet goed kan gaan,
toch gaat het gebruik van plastics maar gewoon door...
Maar mensen moet hun roeping verstaan
en verantwoordelijk handelen...
Dat is de opdracht aan ons van de hemelse Vader.
Hij respecteert onze keuzes
Zo doet dus ook die vader in de parabel:
hij respecteert de keuze van die zoon,
hoeveel pijn die keuze hem ook doet.
En hij wacht geduldig, vol erbarmen,
niet passief, maar actief uitkijkend naar die zoon,
die hij al in de verte aan ziet komen.
Hij inspireert ons
Zo doet God:
Hij inspireert ons met goede gedachten,
met mooie intenties,
met de kracht van Zijn Geest.
Open je hart en bid om die Geest
en alles wordt anders!
God hoopt en wacht
of wij onze harten
af willen stemmen op die Geest,
door een geest van dienstbaarheid, geloof en liefde.
Hij ziet naar ons uit.
Toen de nood hoog was...
Voor die weggelopen zoon
die uitbundig genoten heeft
van het geld dat hij kreeg uitgekeerd
- alles voor zichzelf -
voor hem kwam het moment van bezinning pas
toen hij echt in nood kwam te zitten
en de gevolgen van zijn eigen handelen
zich keihard deden voelen.
Pas toen de nood heel hoog was,
kwam de gedachte aan zijn vader weer op...
Die nood had hem tot nederigheid gedwongen.
“Hoeveel dagloners van mijn vader
hebben het beter dan ik”.
Terug...
Zo gaat het vaak.
Mensen maken keuzes uit heerszucht of hebzucht,
ik-gericht of verblind,
zo komen oorlogen ook tot stand
en ook de kleine strijden
die er onder mensen kunnen woeden.
De persoonlijke nood
en de moeilijke ervaringen
zijn het dan vaak
die ons tot bezinning brengen
- wat is nu werkelijk belangrijk? -
en die ons weer bezielen
met een geest van eenvoud en dienstbaarheid
waardoor we op onze schreden kunnen terug keren,
zoals die verloren zoon,
die een hartelijk en begrip-vol welkom kreeg.
Open
Maar veel ellende wordt al voorkomen
wanneer we de goede God open vragen:
“Heer, wat wilt U dat ik doen zal”?
En als Hij kan zeggen:
“Jij bent altijd bij mij”.