Overspel
5e zondag veertigdagentijd C, Obrechtkerk
Op 3 spril was ik in de Obrechtkerk, vlakbij het Concertgebouw, die officieel "O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans" heet. In de Mis van deze vijfde zondag van de veertigdagentijd werd onder meer het evangelie van de overspelige vrouw gelezen (Jo. 8, 1-11). Hoe kijken we daar naar, in een tijd dat vluchtige seksuele relaties bon ton zijn? En wat is er verder het vermelden waard over dit bezoek aan de Obrechtkerk?
Speelgoed
Achter in de kerk stonden zakken met speelgoed, donaties van parochianen voor de speelgoedbank waarmee gezinnen worden geholpen die het niet zo breed hebben. Een mooi initiatief.
Vormsel
Ik zou een paar weken geleden de kerk hebben bezocht om het heilig vormsel toe te dienen, dat kon toen niet doorgaan door mijn Corona-besmetting. De pastoor heeft het vormsel met m'n delegatie toen overgenomen. Nu kon ik het nog een beetje goed maken, onder meer door de vormsel-oorkondes te tekenen en enkele vormelingen dienden de Mis. Zowel in de Emngelstalige viering op zaterdagavond als in de Mis op zondag zijn er nieuwe misdienaars en dat is mooi en maakt de liturgie extra feestelijk.
Kruisweg
Er wordt momenteel geld ingezameld om de kruisweg aan te laten lichten. Ze zoeken nog sponsoren voor enkele staties. Op Pasen hopen ze het project te kunnen afsluiten en de verlcihting te presenteren.
In de kerk is een kapel met Christus die Zijn barmhartig hart toont en daaromheen de lijdenswerktuigen (zie foto onder). Het is die liefde en barmhartigheid die we gaan vieren.
En verder...
Bijzonder in de Obrecht is ook de passie-tooi: beelden en altaren en ook het ciborium boven het tabernakel zijn met fraaie paarse kleden bedekt vanwege de lijdenstijd (zie foto's).
Dinsdag 5 april kom ik terug voor een gebedsviering met degenen die de wandeltocht "Walk for Homs"gaan lopen, ter nagedachtenis aan pater Frans van der Lugt
Pastoor jacques Quadvlieg concelebreerde bij de heilige Mis. Het koor zong mooi Gregoriaanse gezangen.
Overspel...
VIJFDE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD C - Obrechtkerk
Betrapt
Betrapt!
Zij is op heterdaad betrapt.
Misschien dat de daad
waarop zij betrapt is
ons niet zo erg toeschijnt.
Het gaat immers om “overspel”
wat tegenwoordig ook vaak
“second love” wordt genoemd.
Wat doet het met mensen?
Veel mensen in onze samenleving
lijken te vinden dat dit wel moet kunnen,
tegelijk worden we ons er steeds meer bewust van
dat grensoverschrijdend gedrag
het leven van mensen
kan verwoesten of heel negatief bepalen.
En trouwens, we kunnen wel luchtig doen
over “second love” en overspel,
maar het maakt meer kapot
dan ons lief is;
wat doet het in de ziel
van dierbare mensen?
Het zijn barsten en breuken
die gelijmd en soms ook
echt genezen kunnen worden,
maar dat vraagt een oprechte bekering
en een langere weg van verzoening.
Onrechtvaardig!
Zeker, wij zouden nooit iemand stenigen
omdat die op overspel is betrapt,
zoals men dat in het evangelie
bij deze vrouw wil doen.
Gelukkig niet!
Er zit ook iets heel onrechtvaardigs
in deze passage,
omdat de schriftgeleerden en Farizeeën
wel die vrouw willen doden,
maar de man die met haar overspelig is geweest,
die gaat vrij uit.
Van hem is geen sprake!
En misschien heeft juist hij
die vrouw onder druk gezet
of haar misschien zelfs overmeesterd.
Maar de rechten van vrouwen telden toen niet zo mee.
Er zit dus ook iets heel oneerlijks
in dit doodvonnis zonder context,
zonder omstandigheden,
zonder de andere dader
en zonder barmhartigheid.
Ook nu
Misschien zouden wij
er een beetje lacherig over doen
en dit overspel bagatelliseren:
als de vrouw maar niet gedwongen werd,
wat maakt het dan uit?
Maar zo werkt het niet, nog steeds niet
en dat doet Jezus niet.
Hij blijft de zonde “zonde” noemen:
“Ga heen en zondig van nu af niet meer”.
Ook dat niet
De Farizeeën en schriftgeleerden
aan de andere kant
willen koud en star
de wet van Mozes toepassen
en die vrouw stenigen,
zonder oog voor de omstandigheden.
Ook daar gaat Jezus niet in mee.
Het mooie plaatje
Onze samenleving gaat vaak
voor het perfecte plaatje:
wie wil er niet stralend en prachtig
voor de dag komen,
bewonderd worden
en fantastisch zijn,
trots op jezelf,
goed en mooi.
Maar over het algemeen zien we alleen
de buitenkant van mensen,
het plaatje dat zij van zichzelf
laten zien.
We kunnen niet achter de voordeur kijken
en al helemaal niet in het hart
van een mens.
Wie kent de wereld?
Dat mooie, perfecte plaatje
is nooit de werkelijkheid,
want we zijn allemaal mensen,
mensen met moeilijke ervaringen,
kleine en mooie kanten,
fouten, talenten én minpunten.
Wie de wereld echt kenden
waren de biechtvaders vroeger
bij wie voor Pasen duizenden mensen
hun zonden beleden.
Je ziet een mens pas echt
als je zijn zwakheid ziet,
zijn kwetsbaarheid en kleinheid.
Het mooie plaatje is een masker
dat alles verbergt,
de echte mens wordt zichtbaar
als je die mens in zijn kwetsbaarheid ontmoet,
als iemand eerlijk
zijn kleine kanten belijdt.
Haaks, tegendraads
In die zin staat christen zijn
of katholiek zijn
haaks op de geest van de samenleving;
want iemand kan die naam van christen
alleen maar dragen
als hij zichzelf een zondaar weet
een mens met fouten en gebreken,
een mens die de verlossing nodig heeft
van Jezus Christus onze Heer.
Dat hoeft niet
We zijn niet perfect
en dat hoeft ook niet;
sterker nog:
we zijn in de liefde van God opgenomen
toen wij zondaars waren.
Met die liefde voor zondaars
droeg Christus Zijn kruis.
Onze eigen zwakheid zien,
met onze gebrekkigheid
nodigt ons uit
om ook met barmhartigheid en begrip
naar anderen te kijken.
Ik ben toch ook niet perfect,
mag die ander een foutje maken?
De wereld wordt mooier van liefdevol begrip.
Er is al te veel wraak en vergelding,
haat en hardvochtigheid.
Een beetje begrip
Denk aan je eigen zonden,
besef dat je zelf ook niet volmaakt bent
en wees barmhartig voor anderen,
dat is het wat Jezus aan de Schriftgeleerden
en ons allen in het evangelie voorhoudt
Dat wil niet zeggen dat we moeten goedpraten
wat fout is
maar iets meer begrip kan geen kwaad.
Dat is ook het wezen van het boetesacrament:
daar wordt niet iets goed gepraat,
maar er is begrip en vergeving
waardoor er een nieuw begin kan zijn;
zo wordt Gods goedheid ontvangen.
“Ook ik veroordeel je niet,
ga heen en zondig van nu af niet meer”.