Moge de Paaswens 'Vrede zij U' in Oekraïne worden vervuld
Op bezoek bij de Oekraïense gemeenschap
Palmzondagmiddag heb ik de H. Liturgie bijgewoond van de Oekraïens katholieke gemeenschap en de gelovigen ontmoet. De gemeenschap bestaat voor een deel uit mensen die al langer in Nederland zijn, voor een flink deel waren het mensen die de laatste weken zijn gevlucht. Ik was er om de Oekraïense gemeenschap te bemoedigen en heb gepreekt tijdens de Liturgie (zie onder)
Vader Mykola Butsiak celebreerde, waarbij er aan de bisschop ook enige zegenbeden toekomen. Diaken Iwan Osseweijer vervulde de omvangrijke diakenrol. De liturgie was volgens de Byzantijnse Grieks-katholieke ritus (H. Johannes Chrysostomos). Dat betekende dat er geen lijdensverhaal was tijdens de Liturgie maar het evangelie van de intocht in Jeruzalem werd gelezen. De Palmtakken (in feite waren het hier wilgentakken) werden buiten de liturgie, aan het einde gezegend waar ik ook een aandeel in mocht hebben (in Oekraïne houden ze van veel water, zelfs - zo vertelde me de priester - op het feest van de Doop van de Heer als het buiten tien graden vriest! In de Grieks-katholieke kerk zijn gehuwde priesters en dat gold ook voor Vader Mykola, wiens vrouw en kindje ik na de afloop van de Liturgie heb ontmoet.
Homilie
Hoe kan een christen Pasen vieren zonder vrede?
Geef vrede!
Dierbare broeders en zusters,
Het is voor mij een vreugde bij U te zijn
en U te laten weten
dat ik meeleef
en denk aan het volk van Oekraïne
dat nu zo verschrikkelijk te lijden heeft,
door agressie van buitenaf.
In ons verlangen,
in de heilige liturgie
en in onze smeekbede
zijn we verenigd:
“Heer, geef ons vrede!”
Het wordt Pasen
De afgelopen dagen hebben we opnieuw
van afschuwelijke verwoesting gehoord
en van het martelen, verkrachten en doden
van onschuldige burgers, vrouwen en kinderen
bij de massamoord van Boetsja
en helaas ook op andere plaatsen.
Het zijn afschuwelijke misdaden.
Ik bid God dat hij de harten van
president Poetin en alle verantwoordelijken
tot bekering brengt
en dat de oorlog voor Pasen nog
zal worden gestopt.
Pasen is het hoogfeest van de verrijzenis,
van nieuw leven door de dood heen.
De wens van de verrezen Heer op het Paasfeest is:
“Vrede zij U “.
Hoe zou een christen Pasen kunnen vieren
wanneer hij dood en verderf zaait?
In de Goelag-archipel
Men verhaalt hoe onder Stalin
in de afschuwelijke dwangarbeidkampen
van de Goelag-archipel
het van mond tot mond ging op het Paasfeest
en aanzwol tot een enorm geluid:
“Christus is verrezen”!
Dat was het geloof, het uitzicht
dat kracht gaf aan al die mensen
in die zo moeilijke omstandigheden.
Nooit, nooit meer...
De Russische leiders
zouden uit hun eigen vreselijke geschiedenis
deze lering moeten trekken:
Dat mag nooit meer gebeuren!
Nooit, nooit meer zo’n onderdrukking,
nooit, nooit meer zo’n schending van mensenrechten!
En moge het geloof in de verrijzenis
ook nu het volk van Oekraïne sterken:
Het kruis en het lijden
hebben niet het laatste woord.
Het laatst woord zal vrede zijn,
leven en geluk, ook voor ons,
want de Heerheeft de dood overwonnen.
Moge het volk van Oekraïne
spoedig vrede kennen
en door dit grote lijden heen
tot nieuw leven komen!
Geen aards rijk
Toen Jezus Christus onze Heer
Jeruzalem binnen ging
werd Hij begroet met palmtakken
als de Komende in de naam des Heren.
Hij had Lazarus uit de dood opgewekt.
De mensen waren enthousiast,
zij dachten in de Heer een koning te begroeten
waarmee hun land
een nieuw tijdperk in zou gaan van vrede.
Het liep anders
met dat mooie toekomstperspectief.
De Heer was niet gekomen
om een aards rijk te vestigen
maar om voor ons de deur
naar een hemels vaderland
te openen.
Enkele dagen later al,
na deze palmzondag,
zou Jezus Christus
Zijn lijden binnengaan,
nadat Hij tot Zijn hemelse Vader had gebeden.
Lijden en angst
Onze Heer heeft ook de angst gekend
van de marteling en het lijden.
Hij heeft gebeden in de Hof van Olijven
en kwam toen tot vrede en overgave.
Zo heeft Hij dit lijden ondergaan.
Hij heeft het lijden aan de Vader aangeboden
voor onze verlossing.
Niet de angst maar het vertrouwen,
niet de wanhoop maar overgave
hebben Hem geleid.
Zo heeft de Heer
uit iets afschuwelijks,
uit lijden en geweld,
iets moois gemaakt: een offer uit liefde.
Dat offer heeft ons verlost.
God wil dit niet!
Voordat deze Palmzondag kwam
had Jezus Zijn leerlingen geleerd
dat Hij veel zou moeten lijden
en verworpen zou worden,
maar dat Hij tot nieuw leven zou verrijzen.
En Hij leerde Zijn leerlingen
dat zij niet bang moesten zijn,
dat het lijden ook op hun weg zou komen,
maar dat zij hun kruis op moesten nemen
om het met Jezus te dragen.
En zo is het gebeurd.
Door de hele geschiedenis heen
trekt een lange stoet van mensen
die een zwaar kruis moesten dragen.
We bidden vandaag voor al die mensen,
zeker voor hen die nu in de oorlog zijn.
Dit is niet omdat God het wil,
Hij wil niet het lijden van mensen.
Dit is omdat mensen
zo vaak de weg van de haat gaan.
Gebed
We kunnen vaak niet veel,
maar we kunnen in ieder geval bidden om vrede
en we bidden dat zij dit lijden
waardig kunnen dragen
met het vertrouwen
dat God hen uit de dood zal redden.
Ik bid voor U, voor Uw dierbaren,
voor allen die in de oorlog zijn.