'Vrede zij U': oorlog is niet alleen wat Poetin doet
Barmhartigheidszondag
Zondag na Pasen viert de katholieke kerk Beloken Pasen, zondag van de goddelijke barmhartigheid. Gedurende de middag is in de kathedraal op deze dag de Engelstalige viering met aanbidding en Eucharistie (zie volgend bericht), in het heiligdom van Heiloo is de Nederlandstalige viering ter ere van de Goddelijke barmhartigheid. maar ook ’s morgens stonden we in de Eucharistie daarbij stil. Een mens gaat allerlei wegen, toch komt er misschien het moment dat in zijn hart plaats is voor die barmhartigheid...
In de kathedraal is sinds een aantal jaren een altaar gewijd aan de Goddelijke barmhartigheid met afbeeldingen van H. paus Johannes Paulus II en H. zr. Faustina, twee grote apostelen van de goddelijke barmhartigheid.
Homilie
Vrede zij U! De ontmoeting met Jezus Christus
Hij was er niet bij
Sla je de zondagsmis weleens over?
Je mist dan wel iets
maar je bent in ieder geval in goed gezelschap.
Want Thomas was er niet bij
op die allereerste zondag van de verrijzenis
toen de leerlingen bijeen waren.
Thomas had wel iets gemist:
de ontmoeting met de verrezen Heer.
Want de Heer Jezus was bij die apostelen geweest
met mooie belangrijke gaven:
vrede, de gave van de heilige Geest
en de macht om zonden te vergeven.
Dat had Thomas dus gemist.
En toch kwam het goed:
God gaf in Zijn goedheid een herkansing,
zoals Hij eigenlijk altijd
met ons mensen doet.
God wordt niet voor niets “Vader”genoemd,
een goede vader,
Hij schrijft mensen nooit af,
we kunnen bij Hem altijd opnieuw beginnen.
Een leven lang...
Dat is dus wat we op deze zondag
bijzonder vieren en gedenken:
dit is de zondag van de Goddelijke barmhartigheid.
Niemand wordt afgeschreven,
er is een leven lang een nieuwe kans;
al ben je misschien ver afgedwaald,
al heb je Hem beledigd,
Hij blijft altijd voor je open staan.
Je nederigheid is veel en veel essentiëler
dan je perfectie.
Slingerpaden
Soms zijn wij mensen er even niet bij,
soms zijn mensen een tijdje boos,
of een beetje depressief
of erg in de weer met andere zaken,
of zijn er dingen die we moeten verwerken
of we willen ons tegen iets afzetten
en soms zetten we later toch weer een stap.
Dat kan gebeuren,
de weg die we gaan
loopt nu eenmaal meestal niet kaarsrecht,
er zijn slingerpaden, hobbels en kuilen.
God respecteert dat, Hij wacht en is geduldig,
zoals een goede vader zal zijn.
Geduld
Zo ging het met Thomas.
Hij was niet gekomen;
die zondag was hij er niet,
maar de Heer had geduld met hem,
Jezus kwam terug;
de zondag erna kreeg hij speciale aandacht:
een persoonlijke uitnodiging
om de wonden van Jezus aan te raken
en zichzelf te overtuigen
dat de Heer verrezen was.
Zo werd zijn ziel toch weer
door Jezus aangeraakt.
Thomas-moment
Ook wij zijn hier bijeen
om de verrezen Heer te ontmoeten,
dit is onze verblijfplaats,
onze zaal van het Laatste Avondmaal.
Jezus komt hier binnen
met diezelfde vredewens als toen,
die werd ons toegewenst aan het begin van de viering
en we zullen die toewensen aan elkaar,
vlak voor het moment
waarop de Heer onder gedaante van Brood
bij ons komt.
Ook wij mogen Hem aanraken
als we de heilige communie ontvangen.
De communie is ons Thomas-moment.
Beleef het met liefde en eerbied
en met een oprecht hart.
Vrede!
Vrede zij U!
Het was de wens van Jezus toen
en het blijft onze wens
want wát is en blijft die vrede nodig
en een belangrijke intentie van ons gebed.
We denken aan al die mensen
die zo vreselijk moeten lijden
in het oosten van Oekraïne,
maar ook in Tigray, in Yemen, Nigeria en elders.
Machtsverhoudingen
Oorlog is niet alleen wat Poetin doet.
Oorlog komt uit een onverzoend hart
en begint met het verlangen om te heersen,
macht uit te oefenen.
Daar gaat het heel vaak om tussen mensen,
ook gewoon tussen mensen onderling;
hebben “Me too” en grensoverschrijdend gedrag
niet alles te maken met macht?
Het gaat over machtsverhoudingen en posities
die we los moeten laten
om vrede te kunnen hebben en beleven
met de mensen om ons heen.
Kun je loslaten en vertrouwen
of kun je helemaal niet leven zonder “grip”
op een situatie, op anderen?
Poeslief?
De vredewens van de verrezen Heer
wijst naar vrede bezitten in jezelf,
naar dienstbaarheid,
naar loslaten en vertrouwen.
Dat gaat niet ineens
en het wil ook niet zeggen
dat je altijd poeslief moet zijn
en niet voor je rechten zou op mogen komen,
maar wel dat je ook dát doet
in een goede geest, met een innerlijk loslaten
en in een streven naar verzoening,
uiteindelijk gericht
op een bereidheid ook om te vergeven.
Verder
Thomas maakte op de dag
dat hij wél naar de samenkomst gekomen was
en de verrezen Heer kon ontmoeten,
een nieuw begin.
Dat komt tot uiting
in zijn misschien gestamelde geloofsbelijdenis:
“Mijn Heer en mijn God”.
Hij gelooft, hij vertrouwt,
hij heeft vrede en overgave,
hij kan verder.
Dat heeft hij volgens de overlevering
toen inderdaad met groot enthousiasme gedaan:
tot in Perzië (Iran) en Zuid-India
zou hij het evangelie hebben verkondigd.
Gebed
Geef Heer dat we U mogen ontmoeten
en van U uit vrede mogen ontvangen
die aanzet tot eenvoud en dienstbaarheid,
geef dat we verder kunnen, met vertrouwen