Oneindig groot en diep in je verborgen....
Het mysterie van de heilige Drie-eenheid
Wie is God? Dat is de vraag waarop het mysterie van de heilige Drie-eenheid stamelend een antwoord geeft: Vader, Zoon en heilige Geest. Zo zijn we gedoopt, in die naam beginnen we ons gebed. Maar kunnen we God wel kennen?
Homilie
Oneindig groot én diep in je verborgen...
HEILIGE DRIE-EENHEID C. Kathedraal
Augustinus
Over de grote kerkvader Augustinus wordt verteld
dat hij eens over het strand liep,
terwijl hij nadacht over hoe hij de Drie-eenheid
- God: Vader, Zoon en heilige Geest -
kon begrijpen en verklaren.
Hij liep daarbij langs een kind
dat bezig was water in een zelf gegraven kuil te scheppen.
Waarop Augustinus vroeg:
“Wat ben je aan het doen?”
“Ik ben de zee in mijn kuil aan het scheppen”,
antwoordde het kind,
waarop Augustinus zei:
“Maar dat kan toch helemaal niet,
de zee is veel te groot voor jouw kuiltje”.
Waarop het kind
de heilige bisschop zou hebben geantwoord:
“Zo zul jij nooit de heilige Drie-eenheid
kunnen begrijpen”.
Het mysterie van God is te groot,
Hij past niet in ons denkraam,
al ben je nog zo geleerd.
Menselijke voorstellingen
Dit verhaal is waarschijnlijk een legende
uit latere eeuwen,
maar het maakt ons wel iets duidelijk:
God, het geheim van de heilige Drie-eenheid
gaat ons denken ver te boven.
Sommigen stellen God voor
als een oude man met lange baard,
maar dat is maar een menselijke voorstelling natuurlijk;
sommigen zien de heilige Geest als een duif
die boven een jonge en oude koning zweeft,
vader en zoon,
maar dat is natuurlijk maar een menselijke voorstelling.
Die voorstellingen kunnen ons soms helpen
en dat is dan prima,
maar we moeten niet vergeten
dat dit maar een voorstelling is,
zoals de hemel geen feestmaal is
waar we rijst van gouden bordjes eten,
en dat we God niet kunnen begrijpen,
dat Hij de totaal andere is.
Té menselijk beeld?
Ik heb het idee dat sommige mensen
die zeggen niet in God te geloven
daarbij denken aan zo’n kinderlijk, menselijk
beeld van God.
Maar Hij gaat uiteindelijk
ons voorstellingsvermogen volkomen te boven.
God is te groot voor ons,
Hij past niet in ons kuiltje.
Waarom?
We kunnen allerlei vragen stellen
en natuurlijk komt de vraag “Waarom”
vaak in ons op,
bij lijden, bij oorlog en kwaad vooral,
maar ook die vragen
blijven onze menselijke categorieën.
Tegenover God is er uiteindelijk
- hoe moeilijk dat soms ook is -
niets anders te doen
dan te komen tot vertrouwen en overgave,
als iemand Zijn bestaan tenminste niet ontkent
en denkt dat alles toeval is.
God blijft een mysterie...
Navolging
Natuurlijk ligt dat iets anders bij Jezus,
omdat we Hem in Zijn menselijke natuur
hebben leren kennen.
We kunnen ons gemakkelijk voorstellen
hoe Hij langs het meer van Galilea liep
of hoe Hij Zijn lijdensweg ging en de kruisdood stierf.
Zijn menselijk handelen staat dichter bij ons
en dat is een bron van inspiratie
om Hem na te volgen,
met als kern van Zijn leven:
Heb God lief, heb je naasten lief,
heb je vijanden lief.
Zijn stem in ons
Ook is er nog de heilige Geest.
Die lijkt misschien het meest mysterieus.
Tegelijkertijd is die voor ons
vaak het meest concreet
omdat Hij woont in ons hart.
Zijn stem klinkt in ons
in de stem van ons geweten,
ons aanvoelen van wat goed is en wat niet.
In het evangelie zegt Jezus er vandaag over:
“...de Geest der waarheid...
zal je tot de volle waarheid brengen”.
Franz Jägerstätter
Er zijn mensen geweest en ze zijn er vast nog
die moesten schieten om te doden,
maar de trekker niet konden overhalen;
de stem van hun geweten verbood dat.
Er zijn mensen die niet hebben gedaan
wat hun geweten verbood,
ook al wisten ze dat de consequenties
verschrikkelijk zouden zijn.
Zo iemand was bijvoorbeeld Franz Jägerstätter,
die om gewetensbezwaren
weigerde dienst te nemen
in de Wehrmacht onder de Nazi’s.
Een indrukwekkend leven.
Niet dat hij altijd zo’n brave figuur was geweest,
maar op een gegeven moment
werd Franz Jägerstätter geraakt
door de kracht van de Geest
en hij begon die innerlijke stem te volgen,
die hem zei wat goed of fout was;
die stem die zijn geweten was,
werd zijn leidraad.
Hij werd hierom ter dood veroordeeld,
“Wehrkraft-zersetzung” noemden ze het,
ondermijning van het moreel van het leger.
Maar hij had wél moraal!
De Kerk heeft hem later zalig verklaard
om zijn trouw aan het geweten.
Gewetensvol leven
In feite maakt dat
of we een goed mens zijn of niet.
Wie gewetensvol leeft en handelt,
komt in de hemel.
Die wordt geleid door de heilige Geest.
Onrust
Diezelfde Augustinus over wie
dat verhaal van daarnet de ronde doet,
heeft ook gezegd:
“Onrustig is ons hart,
totdat het rust vindt in U“.
Als je niet doet wat je geweten je ingeeft,
word je onrustig,
er komt een onrust in je leven
en die stem dooft uit,
die stem van het geweten.
Als we God gevonden hebben,
komt er een zekere rust in ons leven,
omdat we een leidraad hebben
van leven en handelen
en omdat het besef van onze eigen nietigheid
tegenover de grootheid van God
ons ook tot overgave brengt.
Hoe we God kennen
God is oneindig groter
en anders dan alles wat we kunnen denken
en Hij is tegelijk aanwezig in ons hart
in ons aanvoelen van wat goed is en beter.
En Hij is ons in het leven van Jezus
heel concreet nabij gekomen
en ons vóór komen leven
hoe we mens kunnen zijn
naar Gods hart.
Zo hebben we God leren kennen
als de heilige Drie-eenheid.
Over die God gaat het vandaag:
Vader, Zoon en heilige Geest.
In Zijn naam zijn wij gedoopt.