Waarom katholieken zwijgen tijdens de 'Pride'
Deze ochtend stond over twee pagina's een artikel in het Nederlands Dagblad met als kop: “Protestanten vieren Pride, katholieken zwijgen”. Waarom heeft de katholieke kerk geen speciale evenementen en uitingen in deze week?
Fijngevoeligheid
Laten we niet vergeten wat in het artikel ook tot uiting komt: kerken in Amsterdam zijn open, er zijn vieringen, priesters zijn aanwezig voor biecht of een persoonlijk gesprek, waarvoor iedereen welkom is, ongeacht hun vragen, problemen, verlangens, zonden of standpunten. Paus Franciscus gaat ons erin voor om dat ‘welkom’ steeds meer uit te stralen; mensen moeten niet het gevoel krijgen dat zij bij voorbaat afgeschreven zijn, maar uitgenodigd worden om een weg met God te gaan, in de navolging van Jezus Christus. Daarbij is het de taak van alle ‘mensen van de kerk’ om ieder met respect, begrip en fijngevoeligheid tegemoet te treden.
Katholieke kerk en homoseksuele mensen
Wat denkt de katholieke Kerk over homoseksuele mensen en over wie zich als ‘queer’ identificeren? Dat zij mensen zijn, geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, met een onsterfelijke ziel. Paus Franciscus bracht het aldus onder woorden in de Exhortatie Amoris Laetitia, waarin hij oproept tot een “grenzeloze liefde ... voor iedere persoon zonder uitzondering” naar het voorbeeld van Jezus:
“Wij willen voor alles benadrukken dat iedere persoon, onafhankelijk van zijn seksuele geaardheid, moet worden gerespecteerd in zijn waardigheid en met respect moet worden aanvaard, waarbij men zorgt iedere vorm van onrechtmatige discriminatie te vermijden, en in het bijzonder iedere vorm van agressie en geweld. Ten opzichte van de gezinnen gaat het daarentegen erom een respectvolle begeleiding te garanderen, opdat zij die een homoseksuele neiging aan de dag leggen, de noodzakelijk hulp kunnen krijgen om Gods wil in hun leven te kunnen begrijpen en te verwezenlijken” (n. 250).
Lastige keuze
Maar waarom uit de katholieke kerk zich niet in deze week - anders dan de protestanten -, behalve dan door pastorale zorg en openheid voor gesprek? Overigens is het niet zo dat de protestanten vieren, maar die zijn verdeeld in heel veel en heel verschillende groepen en gemeenschappen, die er allemaal weer anders over denken.
Wat mij betreft: ik vind het lastig om in dit kader te spreken, omdat de Pride zo sterk verbonden is met het propageren - als ik dat zo mag noemen - van een libertijnse levensstijl, waar we als katholieke kerk niet achter staan (niet alleen voor homo's maar voor iedereen). Een spreken in deze contekst zou moeten kiezen tussen dat tamelijk overheersende aspect niet benoemen en dan gemakkelijk misverstaan worden of dát wél benoemen en dan toch weer veroordelend overkomen, terwijl we juist graag náást mensen willen staan en met hen de weg van Jezus willen gaan.
Dominant
Daar komt nog iets bij. Ik ervaar persoonlijk de aandacht voor de thematiek van de emancipatie van homoseksuele en ‘queer’-mensen als vrij dominant. Het lukt mij vrijwel nooit om even televisie te kijken bijvoorbeeld zonder dat dit onderwerp op een of andere wijze aan de orde komt, vrijwel altijd om niet alleen mensen maar ook hun seksuele leefstijl aanvaardbaar te maken. Ik ervaar die macht van de media soms als verdrukkend. Mag je er nog wel zijn als je er anders in staat? De verhalen die ik terug hoor van middelbare scholieren vind ik ook niet bemoedigend: ik hoor in ieder geval verhalen van jongeren die door de schoolleiding onder druk worden gezet om ‘uit de kast’ te komen. Een middelbare school reikt prijzen uit aan iedereen die als homo of queer uit de kast komt, vertelden leerlingen van die school me, maar bijvoorbeeld niet aan tieners met een migratie-achtergrond die een geweldige inspanning hebben geleverd en goede resultaten hebben behaald ondanks taalachterstand en culturele kloof. Mag je nog andere keuzes maken? Hoever gaat de tolerantie nog in onze samenleving?
En er zijn zoveel groepen in onze samenleving die het werkelijk slecht hebben. Is er voldoende aandacht voor hen? Hoeveel aandacht is er voor de Dag van de vluchteling? Voor de strijd tegen eenzaamheid? Voor discriminatie van andere groepen...?
Elkaar sterken en steunen
Dus wat mij betreft: laten we zo goed mogelijk naast mensen gaan staan om samen met hen de weg van de navolging van Jezus te gaan: Heer, wat wilt U dat ik doe? Naast mensen, dat wil zeggen: dat we ons realiseren dat we allemaal zwakke en kleine mensen zijn, de één niet beter dan de ander - dat oordeel is aan God - en dat we geroepen zijn elkaar te sterken en te steunen op die weg... Opdat we allen mogen groeien in ons christen-zijn.
Nabeschouwing naar aanleiding van de ontvangen reacties
Op het bovenstaande artikel kreeg ik de eerste dag na publicatie veel reacties; het waren vrijwel allemaal positieve reacties met een enkele uitzondering.
Twee soorten reacties
Iemand vond dat je niet om de hete brij moest draaien en helder de zonde moest benoemen. Ik moest er maar steviger op in gaan. Een ander vond juist dat ik homoseksuele mensen meer had moeten bemoedigen en dat er in de katholieke kerk een cultuur heerst van maar nergens over praten en hypocrisie. Het blijft een heel gevoelig thema!
Moeder
Ik denk dat de visie van de katholieke kerk op de beleving van seksualiteit (waar ik achter sta) duidelijk is, daar hoef ik niet iedere keer op te wijzen; dat is vaak pijnlijk voor mensen die daar niet aan voldoen, die misschien voelen dat ze daar niet aan kunnen of willen voldoen. Het gaat er niet om zout in een open wond te wrijven. Dat mensen die er niet aan (willen, kunnen) voldoen dan maar nergens over praten en dan ook niets te horen krijgen is de andere kant: de kerk is geen politiestaat en zij wil begrip hebben en begeleiden; om begeleiding te kunnen krijgen moet er natuurlijk wel een vraag en een verlangen zijn. De katholieke kerk wil een moeder zijn voor wie zwak zijn en zondig.
Een keuze...
Het meest essentiële verschil zit niet in wat we wel of niet gedaan of misdaan hebben, maar in de fundamentele keuze. Als die fundamentele keuzes leiden tot blijvende tegenstrijdigheid, dan ontstaat een inconsistentie die - zeker op den duur - gaat wrikken en schuren, dan verlies je de innerlijke vrede. Uiteindelijk gaat het dus om de keuzes die mensen zelf maken, die gaan dieper dan al hun menselijke zwakheden. Er waren bij de martelaren van Gorcum bijvoorbeeld mensen die in strijd met hun geloftes relaties hadden gehad; maar ergens hadden ze dat innerlijk toch niet geaccepteerd als iets wat maar gebillijkt moest worden; hun fundamentele keuze lag bij de Heer. Zo werden zij heilig.
Bemoediging
Ik zou iedereen willen bemoedigen om een fundamentele keuze te maken voor Jezus Christus en de kerk en zich nooit te laten ontmoedigen door wat je in het licht daarvan als zwakheid ziet. Je kruis (ook het kruis van je zwakheid) is je grootheid!