Liever geen schuldbelijdenis in de Mis?
De moed om de minste te zijn - 24e zondag C
Zondag 11 september, ziekendag, was ik in de O.L. Vrouwhemelvaartkerk in Heemstede voor de heilige Mis, nog in het kader van het 95-jarig bestaan van de kerk, dat in de afgelopen maanden bijzonder is gevierd. De drie parabels over het verloren schaap, het verloren zilverstuk en de verloren zoon - parabels van barmhartigheid - stonden in het evangelie centraal. Met daarbij ook deze vraag: moet je iedere keer maar weer schuld belijden in de Mis?
Zieken
In de Eucharistieviering werd ook gebeden voor de zieken en we denken daarbij aan de vele mensen die aan huis gebonden zijn of in het zieken- of verpleeghuis een tijd van lichamelijke kwalen doormaken en we bidden voor hen die de zieken bezoeken. Een goed en mooi werk! Aandacht voor elkaar, heel nodig in onze samenleving!
Parochiewijn
Voor het jubileum was er ook een "parochiewijn", die onlangs aan de tijdelijk zaakgelastigde (de plaatsvervanger van de Apostoliusch Nuntius) in Den Haag was gepresenteerd voor de paus. Na afloop van de Mis kreeg ik die wijn overhandigd.
Er was toen ook nog gelegenheid tijdens de koffie de parochianen te ontmoeten en met velen van hen even te spreken.
Homilie
Liefde is er niet omdat je alles perfect hebt gedaan
24 ZONDAG DOOR HET JAAR C HEEMSTEDE, MARIA HEMELVAART
Allereerst wil ik U natuurlijk van harte feliciteren
met het 95 jarig bestaan
van dit mooie kerkgebouw.
Proficiat aan U allen,
aan het pastorale team
en alle vrijwilligers die zich inzetten.
Een verloren zoon
Vreugde over iemand die zich bekeert,
dat is het thema van het evangelie van vandaag.
Die jongste zoon ging voor geld en plezier
en voor de meisjes:
hij was dat schaap dat verloren was,
dat zilverstuk dat kwijt raakte.
In de eerste lezing van vandaag,
uit het boek Exodus,
kwam dat zó naar voren:
het volk had goud verzameld
en daarvan een stierebeeld gemaakt
- het gouden kalf -;
daar dansten zij om heen,
dat goud was hun god.
Liever geen schuldbelijdenis?
De lezingen raken hier
aan een heel gevoelig punt in ons leven:
soms zitten we verkeerd,
zijn we tamelijk verblind geraakt
door plezier en lust,
door geld en goed.
Natuurlijk is er bijna niets zo gevoelig en teer
als wanneer we iemand wijzen op fouten;
we willen allemaal graag goed zijn,
personen waar je geen aanmerking op kunt maken.
Weet U bijvoorbeeld
op welk onderdeel van de Mis
ik het meeste commentaar krijg?
Dat is de schuldbelijdenis.
Mensen willen niet graag horen
dat ze te kort zijn geschoten,
we hebben veel liever een aai over onze bol.
Toch is dat het moment
waarop de zon voor ons gaat schijnen,
het wolkendek weer open breekt:
als we eenvoudig en nederig kunnen erkennen
dat iets niet goed is geweest.
Dubbelleven
Zeker als je katholiek bent
en je leeft anders dan je gelooft,
gaat dat op den duur toch schuren,
omdat er een dubbelheid in je leven zit.
Nog een stap: sorry!
En dan is er nog een stap,
want wij voelen soms wel aan
dat iets niet goed is geweest,
dat we anders hadden moeten reageren,
beter hadden moeten handelen,
met meer begrip, principiëler,
trouwer, liefdevoller enzovoorts,
maar dan is het nog weer een grote stap
om inderdaad naar die persoon toe te gaan
die we ergens toch tekort hebben gedaan
en eerlijk te zeggen:
Sorry, ik heb het niet goed gedaan.
Toch is dat de kern van de liefde.
Wat liefde is
De liefde is niet
dat we alles perfect doen,
nooit fouten maken,
alles even hemels,
nee, de liefde is
dat je elkaar de ruimte geeft
om een nieuw begin te maken
en dat je ook werkelijk de stappen zet
om dat nieuwe begin te doen ontstaan.
Er is geen relatie tussen mensen
die zonder nieuw begin kan,
zonder vergeving vragen,
zonder vergeving geven
en zonder vergeving ontvangen.
Vergeving en nederigheid
behoren tot de kern
van iedere waardevolle relatie.
Daarom die schuldbelijdenis en vredeswens
En daarom is het ook zo goed
dat we iedere keer als we hier samen komen
vergeving vragen, vergeving schenken,
elkaar de hand reiken en vrede wensen.
Wat is het goed en belangrijk
elkaar te zoeken en te vinden,
zoals de herder doet
met dat verloren schaap.
Het gaat hier om de kern
van mens- en christen-zijn.
Eigen schuld?
Vandaag komt dat dus heel mooi tot uiting
in de lezing van het evangelie.
In de parabel van het verloren schaap,
gaat de herder actief op zoek.
Die herder had het schaap de schuld kunnen geven
of kunnen zeggen hij daar niet achteraan ging
maar dat dit schaap
zelf terug had moeten komen,
het was toch zelf weg gelopen?
De eerste stap
Zo zijn er in onze relatie tot andere mensen
altijd allerlei redenen
om niet zelf de eerste stap te zetten
- en misschien hebt U ergens wel gelijk,
misschien was die ander meer fout dan Uzelf.
Maar toch, wie de eerste stap zet,
heeft laten zien de kleinste te kunnen zijn,
de minste,
eigenlijk zoals God zelf de minste werd,
Hij werd een mens,
onterecht als crimineel
aan het kruis geslagen...
Zo werd een zondige mensheid verlost.
Het is werkelijk heel bijzonder en heel mooi
dat God die weg gekozen heeft
voor onze redding.
Heb dus de moed om de minste te zijn!
Is die vader knettergek?
Ook bij die weggelopen, jongste zoon
- de verloren zoon -
zou je goed kunnen zeggen
dat die vader gek is
om die zoon met trompetgeschal binnen te halen:
het mooiste kleed, een ring aan zijn vinger,
sandalen aan en het gemeste kalf dat werd geslacht,
feest moet er zijn.
Zo werd die verloren zoon
met alle honneurs weer binnengehaald,
terwijl toch die kerel
het geld van zijn vader had verbrast
en alleen maar was terug gekomen,
toen hij vreselijk in de put zat
en geen uitweg meer had.
Lekkere jongen!
Als hij zelf niets meer heeft
en volop in de shit zit,
dan staat hij ineens weer bij zijn vader op de stoep.
Die gevoelens en redeneringen
hadden natuurlijk niet zo vreemd geweest.
Maar die vader reageert anders
en daardoor kan er toch
een nieuw begin ontstaan,
kan de liefde zegevieren,
kan er een bladzijde worden omgeslagen
en een boek worden dicht gedaan.
Een uitnodiging en een oproep
Deze lezing is een oproep aan ons allen:
blijf niet vastzitten
in je gevoelens van afkeer,
blijf niet op je strepen staan,
redeneer niet vanuit je eigen rechten
en de plichten van die ander,
maar zoek gemeenschap, verbinding,
wees de minste, de kleinste,
wees nederig en eenvoudig,
alleen dan wordt een nieuw begin mogelijk.
Wees als die goede herder
die op zoek gaat;
wees als die barmhartige vader,
die op de uitkijk staat,
probeer - liefst als eerste -
stappen te zetten
naar verzoening en vergeving.
(foto hieronder: René vd Poll)