Het Ad Limina bezoek - de vijfde dag (aangevuld)
Vrijdag 11 november bij paus Franciscus
Vrijdag 11 november was de dag van de audiëntie met paus Franciscus en in de middag de Mis in de basiliek van Sint Paulus buiten de muren; In de avond was er een gezellige ontmoeting met de nieuwe Nederlandse ambassadeur bij de heilige Stoel. Natuurlijk een heel bijzondere dag op de eerste plaats door de audiëntie bij de paus. Wat is daarover te vertellen?
Geen engelen
De audiëntie bij de paus was weer heel mooi. Die vond plaats in het apostolisch paleis en ook de medewerkers die in deze week mee waren, mochten de paus begroeten en ook voor hen had de paus een woord van bemoediging. Daarna begon het gesprek dat ruim anderhalf uur duurde. De paus wilde dat het informeel zou zijn. Zo gaf hij aan het begin van het gesprek aan waar het water stond dat we konden pakken en waar de toiletten waren! "Want we zijn geen engelen". Vanaf het begin was er gelegenheid om vragen te stellen, waarbij de paus ook aangaf dat we gerust kritiek op hem mochten hebben. Hij vond het beter dat dat in het gesprek gebeurden dan wanneer we dat buiten zouden doen.
Twee vragen
Zelf heb ik twee vragen gesteld. De eerste ging erover of de paus suggesties had voor de situatie waarin wij verkeren: een sterk geseculariseerde situatie, waarbij meer dan de helft van de bevolking zegt niet te geloven. Hij zei het belangrijk te vinden dat we bij de mensen blijven, ook bij die kleiner geworden kudde. Dat beklemtoonde hij trouwens vaker: nabijheid, daarvan moest het meer komen dan door grote acties op straat of op andere wijze. Het is uiteindelijk de Heer die de mensen kan trekken, het is genade. Voor ons bisschoppen benoemde hij vier "nabijheden": wees nabij aan God, dat is fundamenteel. Wees nabij aan je broeder bisschoppen, die broederlijke eenheid is eveneens belangrijk; wees nabij aan de priesters, voor wie de bisschop een vader mag zijn en wees nabij aan het volk, aan de gemeenschap, dicht bij de mensen met de "geur van de schapen". Aan het einde van de ontmoeting zou hij hier op terug komen: verlies de moed niet in de woestijn, de Heer laat ook in de woestijn mooie bloemen bloeien. De paus bemoedigde ons om met vertrouwen door te gaan.
De paus bidt zijn brevier
In dit verband wees hij op de eerste lezing van het lezingenofficie van die ochtend, toevallig dezelfde als in het Nederlandse brevier: in het boek van de Makkabeeën zien we hoe de Joden onder druk worden gezet om de heidense gewoonten en gebruiken te aanvaarden. Velen gaan daarin mee. Een kleine groep blijft trouw aan de Joodse gebruiken. Het is dezelfde situatie als die we nu zien: we worden onder druk gezet om heidense gewoonten te aanvaarden, velen gaan erin mee, maar het is belangrijk dat we de kleine groep die trouw blijft begeleiden en dicht bij hen zijn.
Kritiek op de paus
Een tweede vraag die ik heb gesteld was wat we moesten doen met kritiek op de paus. Sommigen zeggen dat de paus de leer van de kerk verandert, met name op gebied van de seksualiteit, zoals samenwonen en homoseksualiteit. De paus was duidelijk in zijn antwoord: de leer van de kerk is niet veranderd en verandert niet. Maar het heil, de verlossing is voor allen, ook voor dieven en moordenaars, hoe zouden homoseksuelen dan buitengesloten kunnen zijn? Maar het gaat erom niet te doen alsof dat niet zo is, alsof die mensen zijn buitengesloten. Het is belangrijk om eerst duidelijk te maken dat zij "binnen" zijn, bij de gemeenschap horen en een weg met hen te gaan. De paus wees erop dat in onze tijd veel meer homoseksualiteit is dan in andere tijden en dat we in onze omgang met de mensen daar rekening mee moeten houden. En als een homoseksueel komt biechten, moeten we naar hem luisteren en kan hij vergeving krijgen. Kortom, de leer van de kerk blijft de leer van de kerk, maar in de pastorale omgang mogen we niet het gevoel communiceren dat mensen afgeschreven zijn, maar integendeel dat heil en verlossing ook voor hem bestemd zijn en dat zij uitgenodigd zijn om stappen te zetten.
Gender
Zo waren er nog vele thema's die aan de orde kwamen. Kardinaal Eijk stelde het punt van een document aan de orde over de gender ideologie. De paus vond dat wel een goed idee en stelde voor dat de kardinaal zich in verbinding zou stellen met de prefect van het Dicasterie voor de geloofsleer en zou helpen met zijn kennis als arts en moraaltheoloog om een goed document op te stellen.
Seminarie
Aan het eind vroeg de paus ons nog goed op te letten bij het aanvaarden van kandidaten voor het seminarie en aandacht te geven aan de vorming. Het gebrek aan roepingen mag geen excuus zijn om mensen aan te nemen die niet evenwichtig zijn; daar zijn vaak problemen mee, met kandidaten die een dubbellleven leiden. Een bisschop bracht het terugbrengen van het aantal priesteropleidingen in Nederland in, maar daarvan zei de paus dat de bisschoppen en bisschoppenconferenties daar zelf over moeten spreken en oordelen. Een seminarie hoeft geen honderd seminaristen te bevatten, maar een leefbare groep moet wel aanwezig zijn.
Verder verloop van de dag
Na de ontmoeting met de Paus was er buiten en in de Friezenkerk een ontmoeting et de pers. In de middag was de heilige Mis in de Sint Paulus buiten de muren met mgr. Ron van den Hout ( die ook jarig was) als hoofdcelebrant. Daarbij dienden onder meer een priesterstudent van ons bisdom die in Rome een vervolgstudie doet, Ignacio Jimenez Walker, en Nino Hoffmans, uit Amsterdam. In de avond was er een diner georganiseerd en aangeboden door de ambassadeur bij de H. Stoel, H. Exc. Mw. Ruigrok. Ook aartsbisschop Gallagher was er bij met zijn secretaris. Het was een mooie gelegenheid tot informele uitwisseling.