Een jaar oorlog in Oekraïne en eerbetoon aan prof. Van Iersel
Symposium van het CSLK over oorlog en vrede
Precies één jaar na het begin van de oorlog tegen Oekraïne hield het Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk (CSLK) een symposium over "Van oorlog naar vrede". Aan het einde daarvan heb ik de toespraak gehouden die U hieronder vindt over het thema van dit symposium. Het is de vraag die ons wel moet bezig houden: hoe moet het verder, daar in Oekraïne? Toen kwam nog een bijzonder moment: de uitreiking van de Bavopenning aan prof. dr. Fred van Iersel.
DDr. Erik Sengers, diaken, was dagvoorzitter en zal de Bavo-penning thuis bij prof.dr. Fred van Iersel uitreiken (zie onder). Diaken Philip Weijers, sloot de dag af en verwees naar de mooie en actuele publicaties van het CSLK (zie de website: www.cslk.nl).
Gebed
Verschillende sprekers hielden een voordracht over dit thema. Mgr. Everard De Jong, bisschop van het Militair Ordinariaat, vanwege corona digitaal verbonden, opende met een interessant betoog dat uitmondde in een oproep tot gebed om vrede, verwijzend naar een initiatief tot rozenkransgebed in de tijd dat een deel van Oostenrijk onder Sovjet-heerschappij was.
Militaire problematiek
Lt. Kol. Gertjan Jelsma, hoofd van het expertisecentrum van de Koninklijke Militaire School uitte naar aanleiding van de oorlogssituatie zijn zorgen over de zwakke bezetting van de krijgsmacht in Europa en over het gebrek aan gedeelde waarden in Nederland waardoor er geen gezamenlijke doelen zijn om te verdedigen. Hij stelde dat onze samenleving verzuild is, niet meer in de "oude" zuilen, maar in groepen met eigen belangen die niet door anderen worden gedeeld.
Niet door derden?
Don Ceder, tweede kamerlid van de Christen Unie en woordvoerder defensie vertolkte het standpunt dat vredesbesprekingen niet door derden opgedrongen kunnen worden, maar dat Oekraïne die zelf moet willen. Hij meende dat initiatieven door derden van Oekraïne zou vragen dat het de eigen souvereiniteit zou moeten opgeven, tenminste voor een aantal gebieden en dat is tegen het volkerenrecht.
Paus Franciscus over vrede
Prof. dr. Fred van Iersel, net uit het ziekenhuis, was digitaal verbonden. Hij had wel een lezing voorbereid die een uitstekend inzicht gaf in het denken van paus Franciscus over oorlog en vrede. Door deze lezing die ik moeilijk in het kort kan weergeven en die ik daarom graag nog eens wil lezen, maakte hij inzichtelijk dat de verschillende stappen die de paus heeft gezet een innerlijke logica hebben.
Pax Christi
Prof. dr. Jan Peters s.j., voorzitter van Pax Christi, sprak over wegen naar een toekomst van verzoening en veiligheid en de rol die Pax Christi daarbij zou kunnen spelen.
Daarna was het de beurt aan de zaal, aan de rond zeventig mensen die het symposium bijwoonden. Er werden vragen gesteld, gedachten gewisseld, die getuigden van de grote betrokkenheid.
Mijn slotwoord
Hieronder de toespraak die ik aan het einde van het symposium heb gehouden als markering ook van één jaar oorlog in Oekraïne.
Si Vis Pacem...
Slotwoord CSLK-dag
Één jaar oorlog in Oekraïne. We hebben dit trieste jubileum vandaag op waardige wijze herdacht.
Vrede door overmacht?
Si vis pacem para bellum, als je de vrede wil, bereid je dan voor op de oorlog. Deze woorden die vrijwel letterlijk aan de laat-Romeinse Publius Vegetius Renatus zijn ontleend maar qua gedachte al bij denkers als Plato voorkomen, zijn meer dan ooit actueel. In ieder geval lijkt dát de gedachte die het merendeel van de westerse leiders bezielt: als we vrede in Oekraïne willen brengen moeten we op oorlog voorbereid zijn. Alleen door de overmacht van onze troepen en wapens zal er vrede kunnen zijn en zal de agressie van Rusland kunnen worden terug gedrongen.
Iniustus agressor
Dat er vrede komt hopen we natuurlijk van harte en niemand wil Oekraïne het recht ontzeggen zich te verdedigen tegen een iniustus agressor, een onrechtvaardige aanvaller. Maar over het hoe en wat en in welke mate kunnen vragen worden gesteld terwijl we bovendien niet goed weten, niet over de informatie beschikken welke voorwaarden geschapen moet zijn om de partijen aan tafel te krijgen.
Carnegie en paus Franciscus
Dat is het streven, dat moet het doel zijn: onderhandelingen die leiden tot een rechtvaardige en duurzame vrede met respect voor ieders souvereiniteit. Si vis pacem, para pactum, als je vrede wil, bereid een overeenkomst voor, dat was wat de Vredesconferentie in Den Haag in 1907 formuleerde onder voorzitterschap van Andrew Carnegie. Dit is ook waartoe paus Franciscus eergisteren heeft opgeroepen toen hij aan het einde van de Algemene audiëntie een beroep deed op wie gezag hebben over de naties om een concrete inspanning aan te gaan om het conflict te beëindigen, een staakt-het-vuren te bereiken en vredesonderhandelingen te beginnen.
Puinhopen
Onderhandelingen zullen moeten worden gevoerd met respect voor de betrokken landen en de strijdende partijen. Velen zullen zeggen dat Rusland geen respect verdient, maar eerlijk gezegd gaat het niet om de vraag of dat respect verdiend is. Het gaat erom dat iedere uitkomst die door een van de partijen louter als een vernedering zal worden ervaren, de kiem legt voor een nieuwe oorlog, zoals we dat bijvoorbeeld na de eerste Wereldoorlog hebben kunnen zien en ook op andere momenten van de geschiedenis. Of, in de woorden van de paus afgelopen woensdag: een vrede gebouwd op puinhopen - dus op de totale vernedering van de ander - zal nooit een echte vrede kunnen zijn.
Rechtvaardigheid en waarheid
De tweede Wereldoorlog eindigde in wederopbouwprogramma’s en een opname van de Bondsrepubliek in de gemeenschap der volken. Daarnaast werden de schuldigen berecht. Dat bleek een vruchtbaarder vredesstrategie. Tegelijk moet duidelijk zijn dat rechtvaardigheid en waarheid concrete vereisten zijn voor een verzoening (Compendium van de sociale leer n. 518). Overmacht legitimeert niet militaire inzet en een aanvalsoorlog (agressie) is intrinsiek immoreel (Compendium n. 500).
Het symposium
Ik weet dat hier zeer veel over te zeggen zou zijn, ik wil hier alleen een laatste woord spreken in de zin dat het symposium wordt beëindigd, maar niet over deze materie die meer reflectie en inzet vraagt. Ik ben verheugd dat daarvoor deze middag ruimte is geweest. Ik ben daarom de sprekers van dit symposium bijzonder dankbaar voor hun bijdragen, die een aanzet waren tot die reflectie over het thema oorlog en vrede. Want die reflectie over een rechtvaardig én respectvol einde van deze strijd ontbreekt veelal in de berichtgeving. We moeten niet klakkeloos aannemen wat media ons te consumeren geven, maar de beginselen van de sociale leer van de kerk meenemen in onze overwegingen.
Vredesbesprekingen
Het uitgangspunt van vredesbesprekingen (en wat zien we anders voor toekomst in het nu door oorlog getroffen gebied?) kan niet anders zijn dan het mogelijk maken van duurzame vrede op basis van gerechtigheid en waarheid. Dat impliceert dat de partijen een lange en moeilijke weg willen gaan en elkaar serieus nemen als gesprekspartners en onderhandelaars. Want de beëindiging van een oorlog moet een aanzet tot vrede zijn, een echte stap vooruit op de weg van de waarachtige vrede. Si vis pacem, para pacem, als je vrede wil, bereid dan vrede voor.
Dank!
Ik dank de mensen van het Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk - dat dit jaar vijftien jaar bestaat - voor de voortreffelijke organisatie - ga zo door! -, ik dank U allen voor Uw komst en de sprekers voor hun waardevolle bijdragen!
De betrokkenheid van prof. dr. Fred van Iersel
Op bijzondere wijze wil ik vandaag iemand bedanken die reeds sinds 2010 bij het Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk betrokken is, maar ook op talrijke andere manieren bij het vredeswerk, de reflectie op vredesvraagstukken en de sociale leer van de Kerk betrokken is geweest. Ik doel op prof. dr. Fred van Iersel, die ruim 22 jaar geleden tot permanent diaken is gewijd van dit bisdom Haarlem-Amsterdam.
Enkele highlights uit het leven van prof. Van Iersel
Opvallend in het leven van Fred van Iersel is zijn grote inzet voor vredesvraagstukken. Zo was hij vier jaar verbonden aan een onderzoek van NWO/STEGON, getiteld: 'Vredeseducatie en conflictbehandeling in kerkelijke vredesbewegingen binnen de kerken' en was hij twee jaar algemeen secretaris van Pax Christi, waar hij heeft gepoogd de band met de kerk te verbeteren. Hij was wetenschappelijk medewerker bij de Katholieke geestelijk verzorging in de krijgsmacht en bij het ministerie van defensie en docent Sociale Encyclieken aan het Instituut Canon Triest in Gent; ook doceerde hij sociale leer van de Kerk aan de Fontys Hogeschool te Utrecht en was hij hoogleraar aan de Tilburgse Universiteit. Hij was voorzitter van de beraadgroep samenlevingsvragen van de Raad van kerken en Hoofdaalmoezenier van het Justitiepastoraat alsmede Bestuurslid van het wetenschappelijk instituut van het CDA. Deze nog lang niet volledige opsomming geeft wel een indruk van de veelzijdige activiteit en de grote inzet van prof dr. Fred van Iersel. Daarbij hebben zijn geloof en verbondenheid met de kerk en met Maria, met O.L. Vrouw van Lourdes steeds een belangrijke en inspirerende rol gespeeld, zeker ook in deze niet gemakkelijke periode van ziekte.
Teken van dankbaarheid
Een diaken of priester komt niet in aanmerking voor hoge pauselijke onderscheidingen. De priester en diaken worden geacht hun ambt in eenvoudige dienstbaarheid te vervullen en dat is ook de geest waarin je hebt willen leven. Toch willen we je graag in jouw bijzondere geval een bijzonder teken van onze dankbaarheid geven. Dank voor jouw grote inzet, dank voor het goede hart, het geloof en de kennis waarmee je deze inzet hebt gegeven, sterkte voor de weg die voor je ligt. Als uiting van deze erkenning en dankbaarheid mag ik je de Bavopenning uitreiken, het teken van verdienste van ons bisdom.