Willibrordavond: Missionarissen in de Bismarck-archipel
Maandag 3 april kwamen de jonge priesters bijeen voor het programma van de voortgezette vorming en een gesprek met de bisschop. Voor mij altijd weer een mooi moment om te horen van hun ervaringen en met hen en de seminaristen de heilige Mis te vieren. De Willibrordlezing werd deze keer gehouden door Marianne Visser van Klaarwater die vertelde over haar oom pater Bernard van Klaarwater.
Bismarck archipel
Marianne Visser van Klaarwater heeft over deze oom het boek "Waarom zouden we bang zijn?" geschreven waarin het leven en het lot van pater Bernard van Klaarwater wordt beschreven, die sinds 1923 op het eiland Manus in de Bismarck archipel had gemissioneerd. Zijn werk bracht ontwikkeling, geloof en vrede onder de mensen, maar het vele goede dat hij en zijn medemissionarissen hadden gedaan werd teniet gedaan door de Japanners die hen wegvoerden en op zee vermoordden. Toch was hun werk niet weg, zoals de auteur ons liet zien aan de hand van een filmpje en beelden: geloof en kerk zijn daar levend en krachtig.
Kritiek
In de Eucharistieviering stonden we stil bij het verwijt van Judas die kritiek had op de dure nardusbalsem die aan Jezus werd besteed; die had volgens Judas beter verkocht en het geld aan de armen besteed kunen worden. maar, voegt de evangelist eraan toe, Judas maakte die opmerking niet uit zorg voor de armen maar omdat hij een dief was die stal uit de beurs van Jezus.
Evenwicht
Aan de hand van een aantal voorbeelden - pausbezoek aan Congo, pausbezoek aan Nederland, het vluchtelingenmonument op het sint Pietersplein - en aan de hand van een preek van Johannes Chrysostomos stond ik stil bij het juiste evenwicht, want de armen mogen niet vergeten worden, tegelijk moeten wij worden geïnspireerd om het goede te doen vanuit een innerlijke geloofsovertuiging en er moet eer aan God gegeven worden. De pastoor van Ars was zeer sober voor zichzelf, maar voor de eredienst mocht het wel wat kosten.
Het leven vraagt een evenwicht tussen de liefde tot God en de liefde tot de naaste, waarbij de eerste liefde de tweede voedt, zodat het uitdrukking geven aan de liefde tot God ook iets mag kosten... De hoogste liefde is die van de Heer die zichzelf voor ons geeft, wat we in deze week gedenken.